سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره رویکرد بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره و همچنین تمرکز بر کیفیت آثار توضیحاتی را ارائه کرد.

 

سایت خبری تئاتر: سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه  در غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره بخش بین الملل جشنواره و سفرهایی که وی در ماه های اخیر به جشنواره های مختلف بین المللی داشته است گفت: برای انتخاب آثار بین الملل، منابع چندگانه ای وجود دارد که بر این اساس علاوه بر آثاری که به ما معرفی می شود، برخی کارها از طریق فراخوان و برخی دیگر را خود ما جستجو می کنیم. بخشی از آثاری که برای این بخش انتخاب می شوند نیز از طریق سفرهای خارجی که ما انجام می دهیم و حضور در فستیوال های مختلف صورت می گیرد. البته این سفرها چند منظوره هستند و ما هدف های دیگری هم غیر از انتخاب آثار بخش بین الملل داشته ایم.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات بخش بین الملل، یافتن آثار مناسب برای اجرا در ایران و کارهایی است که قابلیت اجرا داشته باشد. پیدا کردن نمایش هایی که هم کیفیت مناسب را دارا باشد و هم با اهداف و ایده های ما چه به لحاظ فکری و چه ویژگی های فرهنگی منطبق باشند، چالش بزرگی است. سختی این کار علاوه بر مواردی که ذکر کردم به مسائل مالی هم بازمی گردد که باید با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم و توافقی که با گروه ها صورت می گیرد، این آثار انتخاب شود.

این مدرس دانشگاه متذکر شد: البته امسال می توان پیشاپیش این نوید را داد که کمیت در بخش بین الملل جشنواره مهم نیست و هدف عمده ما این است که کارهای کیفی در بخش بین الملل ارائه شود؛ حتی اگر تعداد آثار بخش بین الملل زیاد هم نباشند.

اسدی درباره انتخاب آثار بیان کرد: امسال خوشبختانه در بخش بین الملل تکنولوژی های نوین اجرا را در آثارهای خارجی شاهد هستیم. البته ممکن است در همه کارها شاهد چنین موقعیتی نباشیم اما عمده آثار از تکنولوژی های روز بهره برده اند. همچنین کارگاه های آموزشی و سخنرانی هایی هم برای بخش بین الملل تدارک دیده ایم که قرار است همین تم را تقویت کند.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: در این دوره از جشنواره هدفمان این است که هنرمندان تئاتر را متوجه تکنولوژی های روز دنیا بکنیم، چون این روزها افق تئاتر متنوع تر شده و هنرمندان ما باید متوجه شوند که جریان تئاتر جهانی چگونه از تکنیک ها و ابزارهای تازه استفاده می کنند.

 

https://telegram.me/onlytheater

اخبار مرتبط:

خوانش و نقد نمایشنامه« تهران زیر بال فرشتگان»

فقط 15 درصد از بودجه‌ی تئاتر کشور تخصیص داده شد

دور جدید اجرای «متاستاز» آغاز می‌شود.

نمایش «تهران بی‌تو» فراخوان مسابقه عکاسی منتشر کرد

«داستان جالب یک نویسنده» در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

مهلت ثبت‌نام در جشنواره تئا‌تر دانشگاهی رو به پایان است

«یک دقیقه سکوت» یعقوبی در پراگ اجرا شد+تصاویر

هیات رئیسه انجمن نمایش استانها از طریق انتخابات مشخص می‌شوند

برگزاری جلسه نقد و بررسی ده نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر

سپند امیرسلیمانی و شبنم مقدمی مقتل خوانی کردند

فراخوان نخستین هفته تئاتر دانشگاهی باران منتشر شد

درباره نمایش «فاجعه معدن کوشیرو» / مردن در زمین، زیستن در خاک

مهدی شفیعی به تماشای «ایستاده در موقعیت» نشست

مراسم چهلم هما روستا در کالیفرنیا برگزار شد

اجرای پرفورمنس تئاتر «دیوان غربی – شرقی» در تئاتر شهر

اجرای آتیلا پسیانی در هفته تئاتر لهستان

کارگاه علیرضا خمسه در مکتب کمدی ایران

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان شد

نمایشنامه خوانی «آناکارنینا» برای سرطانی‌ها و یاد هما روستا