در نشست رسانه ای دبیران بخش های نمایشنامه نویسی و طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر ویژگی های این دو بخش و برنامه ریزی‌های انجام شده در این زمینه تشریح شد.

 

سایت خبری تئاتر: نشست رسانه ای دبیران دو بخش نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی و طراحی پوستر و هویت بصری جشنواره بین المللی تئاتر فجر، صبح امروز شنبه بیست و سوم آبان ماه در خبرگزاری ایلنا برگزار شد. در این نشست رسانه ای بهزاد صدیقی دبیر بخش مسابقه نمایشنامه نویسی و امیر اسمی دبیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره توضیحاتی درباره این دو بخش ارائه دادند.

در ابتدای این نشست، امیر اسمی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بخش طراحی پوستر با عنوان طراحی پوستر و هویت بصری در سه بخش کلی برگزار می شود، بیان کرد: مسابقه پوستر جشنواره به روال هر سال برگزار می شود که در آن پوسترهای یک سال اخیر طی فراخوانی جمع آوری شده و در قالب نمایشگاه و انتشار کتاب عرضه می شود. جایزه های این بخش نیز در دو بخش پوسترهای تئاتر و پوسترهای مرتبط با تئاتر مثل جشنواره ها اهدا می شود.

افزودن دو بخش جدید به بخش پوستر جشنواره

وی ادامه داد: دو بخش جدید نیز به بخش پوستر این دوره افزوده شده که اولی «هویت بصری در گروه های تئاتر» نام دارد که همین بخش شامل دو قسمت خواهد بود. در قسمت اول پوسترها، بروشورها و اقلام تبلیغاتی گروه ها جمع آوری می شود و در قسمت دوم لوگو، نشانه، سایت اطلاع رسانی، کاتالوگ و ... مورد بررسی قرار گرفته و در یک کارگاه آموزشی اهمیت هویت بصری و هویت سازمانی برای گروه های نمایشی شرح داده می شود.

اسمی یادآور شد: بخش سوم این بخش «گرافیک در اجراهای جشنواره» نام دارد که به این ترتیب پوستر، بروشور و تبلیغات اجراهای مرحله نهایی در بخش بین الملل و ایران مورد توجه قرار می گیرد، چون اکثر کارها قبلاً اجرا شده است می توان به درستی بروشور و پوسترشان را بررسی کرد. معتقدم که تئاتر یک کار گروهی است و همه این عوامل در اجرا تاثیر می گذارد. در این بخش نیز قرار است در اختتامیه جشنواره به بهترین پوستر و بروشور یک نمایش، تندیسی اهدا شود.

دبیر بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر در پایان صحبت هایش درباره داوری این دوره از آثار عنوان کرد: طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده، اگر امکانش فراهم شود، فرایند داوری این بخش را تغییر خواهیم داد. به این ترتیب که امیدوارم بتوانیم از افراد بیشتری در داوری استفاده کنیم تا به این ترتیب داوری گسترده تر شده و آثار دقیق تر مورد قضاوت قرار گیرد. همچنین در سمینار و نشست های جشنواره هم حضور داریم و قرار است در نشستی، گرافیک و تاثیر آن در اجراها را مورد بررسی قرار دهیم. تلاش ما این است که جشنواره را به این سمت سوق دهیم که یک گروه نمایشی با تمام عوامل و برنامه هایش کاملاً دیده شود.

نمایشنامه خوانی ۱۰ نمایشنامه منتخب از ۲۵ آبان ماه

در ادامه بهزاد صدیقی دبیر مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی تئاتر فجر درباره ویژگی های این بخش عنوان کرد: در این بخش ده نمایشنامه منتخب برگزیده شده اند که از ۲۵ تا ۲۹ آبان ماه توسط نویسندگان و یا گروه های نمایشی‌شان در مجموعه تئاتر شهر، خوانش خواهند شد. در واقع با اجرای این نمایشنامه خوانی ها، جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر، کلید می خورد.

وی افزود: این آثار توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و هدف از اجرای نمایشنامه خوانی ها، تنها خوانش یک متن نیست. بلکه ارائه نمایشنامه به صورت وسیع به مخاطبان عادی و هنرمندان تئاتر است تا به این ترتیب نمایشنامه ها به صورت جامع معرفی شوند.

صدیقی متذکر شد: در حقیقت این بخش به نوعی بازار نمایشنامه در جشنواره تئاتر فجر است. چون در این بخش، آثار در مقابل هنرمندان حرفه ای مثل، کارگردانان، بازیگران، تهیه کنندگان و مدیران تولید خوانش می شود و به این ترتیب اگر اثری مورد توجهشان قرار گرفت، برای تهیه و تولید حرفه ای آن اقدام خواهند کرد.

دبیر بخش نمایشنامه نویسی بیان کرد: این بخش باری به هر جهت برگزار نمی شود و بعد از خوانش، آثار مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. این کار به نویسندگان کمک می کند تا پیشنهاداتی برای بهتر شدن اثرشان بگیرند و آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه به ارایه آماری در ارتباط با آثار رسیده به جشنواره پرداخت و گفت: کل نمایشنامه های رسیده به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی ۳۰۴ اثر بوده است که از این میان ۴۴ نفر زن و ۱۳۳ نفر مرد بوده اند. از این بین نیز تعداد ۴۱ نفر ۲ اثر نمایشی و ۳۷ نفر ۳ اثر را به جشنواره ارسال کرده اند. از میان ۳۰۴ اثر ارائه شده به دبیرخانه، ۱۱۹ نفر از شهر تهران و بقیه از شهرهای دیگری همچون اصفهان، همدان، شیراز، مشهد و... بودند.

شاهد پیشرفت کیفی در نمایشنامه نویسی نیستیم

این منتقد تئاتر متذکر شد: خوشبختانه از میان آثار رسیده در این دوره، افراد بسیاری دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایش های ادبیات نمایشی و کارگردانی بودند و البته با نویسندگانی نیز روبرو بودیم که از رشته های غیرمرتبط با تئاتر در این بخش شرکت کرده بودند. از همان ابتدا قرار بود تنها ۱۰ اثر در این بخش انتخاب شود تا سطح کیفی نمایشنامه نویسی مشخص شود و بدانیم بضاعت نویسندگان ما در سال ۹۴ چگونه بوده است. علی رغم اینکه سطح سواد افراد شرکت کننده بالا بوده است، اما من به عنوان دبیر این بخش، پیشرفت زیادی را به لحاظ کیفی در آثار مشاهده نکردم.

وی درباره داوران این بخش توضیح داد: محمد چرمشیر، کوروش نریمانی و کامران سپهران داوران این بخش بودند که البته به دلیل بودجه محدود، نتوانستیم تعداد داوران را بالا ببریم تا از دیدگاه ها و نظرات بیشتری بهره مند شویم. من پیشنهاداتی به مدیر کل هنرهای نمایشی و همچنین دبیر جشنواره برای برگزیدگان این بخش ارائه کردم که امیدوارم امکان عملی شدن پیدا کند. به این ترتیب که مثلاً پیشنهاد دادم آثار این بخش در دوره آینده بتواند در بخش تازه ها اجرا شود یا حداقل امکان اجرای عمومی برایشان فراهم شود. پیشنهاد دیگری که دادم این بود که جایزه نقدی را حذف کنیم و امکان حضور نویسندگان این آثار را در یک کارگاه آموزشی در خارج از کشور فراهم کنیم اما متاسفانه مشکل کمبود بودجه مانع از این می شود که مدیران ما بتوانند ایده ها و فکرهای جدیدشان را عملی کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه آثار به حال خود رها می شوند و امکان یک تولید حرفه ای برایشان فراهم نمی شود. امیدوارم شرایط اجرای عمومی برای این نمایشنامه های برگزیده فراهم شود.

صدیقی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: از بین این ۱۰ اثر قرار است ۵ اثر به انتخاب داوران برای چاپ در یک مجموعه انتخاب شود. همچنین در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر نیز ۳ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی می شوند.

 

https://telegram.me/onlytheater

اخبار مرتبط:

خوانش و نقد نمایشنامه« تهران زیر بال فرشتگان»

فقط 15 درصد از بودجه‌ی تئاتر کشور تخصیص داده شد

دور جدید اجرای «متاستاز» آغاز می‌شود.

نمایش «تهران بی‌تو» فراخوان مسابقه عکاسی منتشر کرد

«داستان جالب یک نویسنده» در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

مهلت ثبت‌نام در جشنواره تئا‌تر دانشگاهی رو به پایان است

«یک دقیقه سکوت» یعقوبی در پراگ اجرا شد+تصاویر

هیات رئیسه انجمن نمایش استانها از طریق انتخابات مشخص می‌شوند

برگزاری جلسه نقد و بررسی ده نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر

سپند امیرسلیمانی و شبنم مقدمی مقتل خوانی کردند

فراخوان نخستین هفته تئاتر دانشگاهی باران منتشر شد

درباره نمایش «فاجعه معدن کوشیرو» / مردن در زمین، زیستن در خاک

مهدی شفیعی به تماشای «ایستاده در موقعیت» نشست

مراسم چهلم هما روستا در کالیفرنیا برگزار شد

اجرای پرفورمنس تئاتر «دیوان غربی – شرقی» در تئاتر شهر

اجرای آتیلا پسیانی در هفته تئاتر لهستان

کارگاه علیرضا خمسه در مکتب کمدی ایران

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان شد

نمایشنامه خوانی «آناکارنینا» برای سرطانی‌ها و یاد هما روستا