در نشست رسانه ای جشنواره تئاتر تجربه با اشاره به احتمال اجرای آثار جشنواره در تالار مولوی مسائل مختلفی چون تعریف نشدن ردیف بودجه برای جشنواره و برگزاری کارگاه های آموزشی و تورهای یک روزه مطرح شد.

پایگاه خبری تئاتر:  نشست رسانه ای پانزدهمین جشنواره تئاتر "تجربه" صبح امروز شنبه 18 آبان ماه با حضور رحمت امینی دبیر جشنواره، پیام فروتن دبیر دوره گذشته، مهدی سلطانی دبیر اسبق، بهروز محمودی بختیاری دبیرگروه نمایش دانشکده پردیس هنرهای زیبا و رسولی مدیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست بختیاری با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره از سوم تا دهم اسفند ماه در دانشگاه تهران برپا می شود، عنوان کرد: نطفه این جشنواره ریشه‌دار و مهم در دانشگاه تهران بسته شده و شاخصه اصلی آن مستقل بودن آن است چون هیچ ردیف بودجه ای به این رویداد هنری تعلق نمی گیرد و نیازمند هیچ تشکیلات حرفه ای نیست هر چند که از حمایت های مردمی استقبال می‌کند.

برگزاری کارگاه های آموزشی به موازات جشنواره

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های این دوره راه‌اندازی کارگاه های آموزشی است که به موازات جشنواره شکل می گیرد که البته برخی از آنها تا بعد از جشنواره نیز به طول می‌انجامد. همچنین بعد از تمام این دوره‌ها گواهی رسمی فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران به هنرجویان تعلق می گیرد.

بختیاری با اشاره به بخش های مختلف جشنواره توضیح داد: جشنواره تئاتر تجربه از سه بخش صحنه‎‌ای، خلاقیت که در این دوره بر اساس سیاست های جاری در دانشگاه تهران به سمت مضامین ملی و بومی سوق داده شده و همچنین بخش نمایشنامه‌خوانی تشکیل شده است. همچنین بخش نمایشنامه‌نویسی نیز در جشنواره وجود دارد که امیدواریم این بخش از این پس بتواند به صورت مستقل فعالیت کند.

در ادامه رحمت امینی دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به تخصصی بودن جشنواره تئاتر تجربه یادآور شد: این جشنواره آوردگاهی است تا دانشکده‌ها و گروه‌های نمایش بتوانند دانشجویانشان را به این رویداد هنری ارائه دهند و تجربیاتشان را به ظهور برسانند. برای فراخوانی که به تازگی منتشر شده است ما جلسات متعددی را با دانشجویان داشتیم و در بخش خلاقیت مضامین متعددی را مطرح کردیم تا سرانجام به طرح موضوع شیوه‌های نوین اجرایی بر پایه نمایش‌های ایرانی رسیدیم. همچنین قرار است برگزیدگان هم برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار گیرند و هم در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشته باشند.

وی افزود: در این دوره از جشنواره کارها بیشتر بر عهده دانشجویان قرار دارد. ما تعدادی دانشجو به عنوان هنرمند داریم که با آثارشان در جشنواره شرکت می کنند و تعدادی از همین دانشجویان نیز در بخش های اجرایی و مدیریتی برگزاری جشنواره را برعهده دارند. تا امروز هیچ ردیف بودجه ای برای برگزاری این جشنواره تعیین نشده است اما امیدوارم رئیس دانشکده پردیس هنرهای زیبا بتواند کاری کند که ما در دوره آینده بودجه ای برای برگزاری این رویداد هنری در اختیار داشته باشیم.

امینی متذکر شد: همچنین امیدوارم نهادهای هنری مثل مرکز هنرهای نمایشی، حوزه هنری و تئاتر دانشگاهیان به جشنواره کمک کنند. همچنین دست اسپانسرها را می فشاریم و امیدواریم که بتوانیم حامیان مالی را پیدا کنیم که بدون القای سلیقه شخصی‌شان به جشنواره کمک مالی کنند. تلاش می کنیم کتابی که حاصل 14 دوره برگزاری جشنواره تئاتر تجربه است، در این دوره از جشنواره به چاپ برسد.

جشنواره تجربه به لحاظ مالی بی بضاعت اما به لحاظت هنری پربضاعت است

در بخش دیگری از این نشست مهدی سلطانی دبیر اسبق جشنواره با اشاره به اینکه این رویداد خالص‌ترین جشنواره ای است که تئاتر به معنای واقعی در آن اجرا می شود، متذکر شد: از آنجا که این جشنواره، جشنواره ای مستقل است، معمولا اسپانسرها حمایت مالی از آن را تقبل نمی کنند. امیدوارم این جشنواره همچنان پاک، خالص و شریف باقی بماند و اگر قرار است حامی مالی جذب کند، این افراد نظرات و عقاید خودشان را به جشنواره القا نکنند. ممکن است ما به لحاظ مادی بی بضاعت باشیم، اما به لحاظ هنری بسیار پربضاعت هستیم.

پیام فروتن نیز در ارتباط با برگزاری کارگاه های آموزشی در این دوره از جشنواره عنوان کرد: در دوره های قبلی این کارگاه ها به شکل دوره ای برگزار می شود اما ما از سال گذشته کارگاه ها را سیستماتیک کردیم که با برگزاری Work Shop و درس‌گفتار همراه است. امسال اساتید مجرب و حرفه ای به ما پیوستند و قرار است این کارگاه های آموزشی را به شکل آزاد و با شرکت عموم علاقه مندان برگزار کنیم تا بتوانیم برخی هزینه های جشنواره را تقبل کنیم. همچنین گواهی نامه پردیس هنرهای زیبا نیز در پایان هر کارگاه آموزشی به هنرجویان اهدا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری 30 کارگاه آموزشی در این دوره توضیح داد: به عنوان نمونه کارگاه آموزشی دوبلاژ با حضور ناصر طهماسب، فیلمبرداری و زیبایی شناسی تصویر با حضور مرتضی پورصمدی، طراحی صحنه در سینما با حضور ایرج رامین فر، درس‌گفتار تدوین با حضور هایده صفی‌یاری و صدا در سینما با حضور محمدرضا دلپاک، مطالعه نظریات جدید در اقتباس‌شناسی رامتین شهبازی، کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی با حضور نغمه ثمینی از جمله کارگاه ها و درس‌گفتارهایی هستند که در این دوره برگزار می شوند. همچنین تور یکروزه لاله زار قدیم و تور متریال نیز برپا خواهد شد که خسرو خورشیدی و خودِ من آنها را برگزار خواهیم کرد.

رحمت امینی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه تلاش می کند جشنواره با وجود حامیان مالی استقلال خودش را حفظ کند، متذکر شد: حمایت از چنین جشنواره هایی می تواند برای نهادهای حمایت کننده نیروسازی کند. با خانه هنرمندان و همچنین حوزه هنری مذاکراتی صورت گرفته تا آثار برگزیده در این مکان ها به اجرای عموم گذاشته شود.

بختیاری نیز در ادامه توضیح داد: این جشنواره، جشنواره ای فرهنگی است و برگزیدگانش هم فرهنگی و جوایزش هم فرهنگی و معنوی است، همچنین چون ما امیدواریم از دوره های بعد بتوانیم جشنواره نمایشنامه‌نویسی پردیس هنرهای زیبا را به شکل مستقل و جدا از جشنواره تئاتر تجربه برگزار کنیم با چند ناشر وارد مذاکره شده ایم که به جای جایزه نمایشنامه‌نویسی آثار برگزیده دانشجویان بتواند چاپ شود.

وی افزود: این جشنواره با عنوان یک فعالیت فوق برنامه دانشجویی در دهه 70 کلید خورده است، بنابراین دانشگاه تهران در آن زمان تصور نمی کرده که این جشنواره خودجوش و دلی به بودجه نیاز دارد، قطعا این جشنواره اساسنامه دارد، اما هنوز ردیف بودجه برایش تامین نشده است، اما الان که به بلوغ رسیده ما این جرأت و شهامت را داریم که مساله بودجه را پیگیری کنیم.

تلاش برای تخصیص ردیف بودجه به جشنواره تجربهمدیرگروه نمایش دانشکده هنرهای زیبا عنوان کرد: همه تلاشمان این است که جشنواره تئاتر تجربه سالم و مستقل به کارش ادامه دهد هر چند با امکانات محدود. ما به نبردن آبروی فقر و قناعت پایبندیم.

بختیاری در پاسخ به این سوال که مولوی چه نقشی در برگزاری این دوره از جشنواره ایفا می کند، گفت: خوشبختانه تالار مولوی در حال تعمیر است و تعمیرات بنیادی و اساسی آن با حمایت معاون مالی دانشگاه تهران آغاز شده است. امن نبودن تالار مولوی و خطرات و آسیب هایی که ممکن بود به گروه های نمایشی و مخاطبان وارد کند، باعث شد که تالار مدتی تعطیل شود، چون امکان آتش‌سوزی وجود داشت. ما تلاشمان این است که تالار مولوی بتواند در این دوره از جشنواره پذیرای آثار باشد. مولوی جزو بدنه پردیس هنرهای زیبا است و ما از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

پیام فروتن در ادامه با اشاره به اینکه نگاه به جشنواره تئاتر تجربه نگاهی فقیرانه نیست، گفت: در دوره سیزدهم که من دبیر بودم با وجود فقر بودجه کاری کردیم که جشنواره تئاتر فجر نمی کند و آن هم این بود که برای بچه های اجرا کننده میز ناهار می چیدیم تا بچه ها با خیال راحت به کارشان برسند. اعتقاد شخصی من این است که تئاتر یک هنر به شدت لوکس است و این برعهده ما است که بتوانیم آن را باشکوه برگزار کنیم.

رحمت امینی نیز در پایان این نشست خبری با اشاره به اینکه مأموریت دانشجوی تئاتر، خلق و آفرینش اثر هنری است، عنوان کرد: اگر هم بودجه ای به جشنواره تزریق شود، صرف امور آموزشی، بهره گیری از اساتید با اعتقاد و تقویت امکانات پلاتوها خواهد شد چون قرار نیست هزینه ها صرف مسائل غیرآموزشی شود به همین دلیل نمی توان نام فقیرانه را بر روی این جشنواره گذاشت.