سعیده خوش‌نژاد کارگردان نمایش ˝ماه و پلنگ˝ می‌گوید؛ با بازنویسی که از متن زنده‌یاد بیژن مفید صورت گرفت از موضوعی عاشقانه فاصله و کمی جنبه‌های انتقادی نمایشنامه ˝ماه و پلنگ˝ را بیشتر کردیم.

 

سایت خبری تئاتر: نمایش "ماه و پلنگ" نوشته بیژن مفید با طراحی و کارگردانی سعیده خوش‌نژاد از ۲۶ آذرماه در سالن فانوس هنر روی صحنه می‌رود.

سعیده خوش‌نژاد کارگردان نمایش "ماه و پلنگ" در رابطه با دلیل انتخاب این متن گفت: در دوره دانشجویی از طریق یکی از اساتید دانشگاه با این متن آشنا شدم و زمانی که آن را مطالعه کردم شیفته متن شدم. البته از کودکی با دیگر آثار زنده‌یاد بیژن مفید همچون "شهر قصه" و "کوتی و موتی" آشنا بودم تا اینکه این متن را به عنوان پایان‌نامه کارشناسی خود انتخاب کردم. از آن زمان تاکنون ۸ سال گذشته و تمایل داشتم این نمایش را خود کارگردانی کنم و به اجرای عموم ببرم.

او در رابطه با موضوع نمایش ادامه داد: موضوع نمایش در رابطه با داستانی افسانه‌ای در شرق است که پلنگ و ماه عاشق یکدیگر می‌شوند اما با بازنویسی که از متن زنده‌یاد بیژن مفید صورت گرفته کمی جنبه‌های انتقادی داستان بیشتر شده است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به تغییرات ایجاد شده در متن نمایش ادامه داد: برای اجرای نمایش برخی عبارات و دیالوگ‌ها حذف شد و همچنین یک سری صحنه‌های عاشقانه طولانی را نیز سعی کردیم کم رنگ کنیم، چرا که این نمایشنامه به تصور من بیشتر داستان بود تا نمایشنامه.

او همچنین خاطرنشان کرد: حدود چهار سال پیش که با مرحوم محمود استاد محمد و فرخ صوفی بازیگران این نمایش گفت‌وگو کردم، دریافتم این نمایش تنها یک بار در جشن هنر شیراز به اجرا درآمده است.

خوش‌نژاد بابیان اینکه این نمایشنامه واقعا برای اجرا، متن دشواری است، افزود: سعی کردیم این نمایشنامه را تا آنجا که ممکن بود کوتاه کنیم و  سعی کردیم همان مفاهیم را با جایگزین کردن یک سری از دیالوگ‌های دیگر جبران کنیم. ازسویی دیگر با حذف یک سری از صحنه‌های عاشقانه و پررنگ کردن جنبه‌های انتقادی متن، به نوعی دوسوی وزنه کمی مساوی شده است چون قبلا جنبه‌های عاشقانه متن نسبت به جنبه‌های اجتماعی آن برجسته‌تر بود.

این هنرمند در رابطه با چگونگی اجرای نمایش نیز ادامه داد: بخش‌هایی از نمایش مانند صحنه‌هایی که ماه به عنوان یک زن زیبا به روی زمین می‌آید سوررئال هستند اما به طور کلی دکور سنگینی برای این نمایش استفاده نکردیم و طراحی صحنه انتزاعی است و برای نشان دادن رودخانه خط و خطوطی مشخص کرده‌ایم و یک درخت داریم که با سیم مفتول ساخته شده است و بسیار انتزاعی و خشک است. به طور کلی می‌توان گفت سبک کارگردانی بسیار می‌نیمال است و مخاطب با توجه به دیالوگ‌ها و بازی‌ها باید تصور خود را به کار بگیرد.

نمایش "ماه و پلنگ" نوشته زنده یاد بیژن مفید از ۲۶ آذر تا ۲ بهمن ماه در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در روزهای پنجشنبه و جمعه در سالن فانوس هنر روی صحنه می رود. سعید راستی، محدثه عموزاده، سونیا فیاضی، مرجان حاتم‌پور، سولماز رحیم‌زاده، شیده بیگ، عارفه آزرمی، پدرام راجی بازیگران این نمایش هستند.

نشانی: کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب گل فروشی تشریفات، کوچه شبنم، شبنم یکم شمالی، مجتمع نیکو، سالن فانوس هنر

 

اخبار مرتبط:

اجرای نمایش «اسایلم» تمدید شد

«به سوی دمشق» در تئاتر شهر آغاز شد

افتتاح تماشاخانه‌ «هامون»

«سه گانه پاریسی» در برنامه نقد تئاتر

«شال قرمز نارنجی زرد بنفش» در تئاتر باران اجرا می‌شود

اجرای «ناگهان اتفاق» در خانه نمایش دا

«كمدي اتفاقات» به تئاتر باران می‌آید

انتشار فراخوان پروژه تحقیقاتی تئاتر در فرانکفورت آلمان

پیشنهاد مهتاب نصیرپور به گروه‌های جوان تئاتر

آسیب دیدگی یکی از بازیگران نمایش «اروند خون»

اعلام آثار راه يافته به شانزدهمين جشنواره تئاتر «تجربه»

جدول اجراهای سوگواره خمسه منتشر شد

پارسا پیروزفر ˝ماتریوشکا˝ را در لس آنجلس به صحنه می‌برد

«لانه خرگوش» در خانه هنرمندان روی صحنه است

ستاره اسکندری از انفجارهای تروریستی پاریس گفت

تولد 81سالگی جمشید مشایخی در روز افتتاح «جوجه تیغی»

«هم‌هوایی» در بلژیک و پرتغال اجرا می‌شود

«بهمن» با بازی سیما تیرانداز و نگار عابدی آماده اجرا می‌شود

نتایج چکیده مقالات پذیرفته شده سمینار پژوهشی جشنواره بین المللی تئاتر فجر

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت