جلسه هماهنگی جشنواره های تئاتر فجر استانی با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ، سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر , اتابک نادری مدیر امور استان های مرکز و نمایندگان استان های متقاضی برگزاری جشنواره فجر استانی صبح سه شنبه 17 آذر برگزار شد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: جلسه هماهنگی جشنواره های فجر استانی با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ، سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، صفی پور مدیرکل ارشاد استان آذربایجان شرقی، ماحوزی مدیر کل ارشاد استان بوشهر ، حسینی رئیس امور هنری استان خراسان رضوی ، امید بخش معاون هنری و صادقی رئیس شورای سیاستگذاری هنری استان فارس ، شریفی معاون هنری استان البرز ، هوتی نياد معاون فرهنگی هنری و زارع رئیس امور هنری استان یزد و اتابک نادری مدیر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی  برگزار شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه رویکرد این اداره کل در بهره مندی عموم مخاطبان از برنامه های تئاتر ، رونق بخشی به فعالیت های تئاتر در استان های سراسر کشور را دو نکته مهم در برگزاری جشنواره های فجر استانی معرفی کرد.

مهدی شفیعی با تاکید بر این که هر استان در خصوص جزئیات برگزاری جشنواره فجر صاحب اختیار خواهد بود و دبیری که از سوی استان به ما معرفی می شود می تواند با خلاقیت از توانایی ها و ظرفیت های موجود در کل استان بهره ببرد گفت: آمادگی داریم در زمینه نمایشگاه های پوستر ، عکس و کارگاه های آموزشی با استان ها همکاری کنیم.

وی با اشاره به تفاوت های فرهنگی استان های برگزار کننده جشنواره فجر استانی توجه به نیاز و مطالبات هنرمندان و عموم مخاطبان در هر استان را برای اعزام گروه های نمایشی ضروری دانست.

شفیعی در بخش دیگر این جلسه گفت: تئاتر شهرستان ناگزیر است که به سمت اجرای عمومی و جذب مخاطب برود. در این صورت است که تئاتر جدی تر و حرفه ای تر می شود. اگر یک هنرمند از ابتدا برای جشنواره تولید کند و در کورس رقابت های جشنواره ای برای رسیدن به فجر قرار بگیرد تاثیری بر فرهنگ و هنر استان نخواهد داشت.

مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: فرهنگ خرید بلیط تئاتر برای شهرستان ها ضروری است. پرتال انجمن ظرفیت خوبی دارد که می توان بخش های اطلاع رسانی و فروش را نیز برای هر استان روی آن فعال کرد. از فرصت جشنواره فجر استفاده کنید و بانک اطلاعات مخاطبان خود را داشته باشید.

اتابک نادری ، مدیر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی نیز در این نشست تاکید کرد که قدرت و دوام و بستری که موج جشنواره فجر استانی در کشور ایجاد می کند از جشنواره مناطق بیشتر است و امدیواریم که فضایی از ارتباط بین استانی را ایجاد کند. بسته ای که برای فجر استانی دیده ایم ترکیبی از چند گروه مرور تئاترتهران و چند گروه برگزیده استانی ، برپایی نمایشگاه های عکس و پوستر و کارگاه های آموزشی است.

وی تاکید کرد هر استان دبیر جشنواره فجر خود را هر چه زودتر معرفی و زمانبندی برگزاری جشنواره در استان ، تعداد نمایشهایی که می تواند میزبانی کند و دیگر بخش های علمی و نمایشگاهی که می تواند در برنامه خود قرار دهد را به ما اعلام کند.

وی   تهیه پلان سالن های هر استان و درج آن در سایت ، بهره گیری از شعار جشنواره تئاتر فجر در تبلیغات و اطلاع رسانی و توجه به هنرمندان و گروه های جوان تئاتری را به نمایندگان 7 استان متقاضی برگزاری جشنواره فجر استانی پیشنهاد داده و تاکید کرد: بخشی از بازخورد یک اثر نمایشی در مواجه با تماشاگران دیگر استان ها دیده می شود. چه بسا نمایش هایی که در استان های خود معمولی بوده اند اما بازخورد بسیار خوبی از اجرا در استان های دیگر بدست آورده اند. این فرصت را از گروه ها نگیریم.

در ادامه این جلسه نماینده هر یک استان ها ، نقطه نظرات و پیشنهاد های خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره ارائه کرد که از آن میان انتخاب آثار با کیفیت برای اجرا در استان ها ، حضور چهره های تئاتری در جشنواره های فجر استانی ، برگزاری جشنواره های استانی  قبل از جشنواره بین المللی فجر و چگونگی استفاده هر چه بیشتر و بهتر هنرمندان از جشنواره های فجر، اختصاص اعتبار جشنواره فجر استانی پیش از برگزاری جشنواره ، اعزام حداقل یک نمایش خارجی به استان ها ، انتخاب کارها بر اساس امکانات سخت افزاری هر استان و استقبال مخاطبان به طوری که امکان اجرا در سالن های بزرگ و با ظرفیت بیشتر نیز فراهم شود و هزینه های برگزاری جشنواره و اعزام گروه های نمایشیمورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

سعید اسدی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در بخش پایانی این جلسه جمع آوری آرا مردمی و سنجش آرا نخبگان تئاتر در هر استان و یکپارچگی شاکله هویت بصری جشنواره را که زیر نظر هیات هنری از ابتدا پایه ریزی شده است را به برگزار کنندگان فجر استانی پیشنهاد داد.

 

اخبار مرتبط:

اجرای نمایش «اسایلم» تمدید شد

«به سوی دمشق» در تئاتر شهر آغاز شد

افتتاح تماشاخانه‌ «هامون»

«سه گانه پاریسی» در برنامه نقد تئاتر

«شال قرمز نارنجی زرد بنفش» در تئاتر باران اجرا می‌شود

اجرای «ناگهان اتفاق» در خانه نمایش دا

«كمدي اتفاقات» به تئاتر باران می‌آید

انتشار فراخوان پروژه تحقیقاتی تئاتر در فرانکفورت آلمان

پیشنهاد مهتاب نصیرپور به گروه‌های جوان تئاتر

آسیب دیدگی یکی از بازیگران نمایش «اروند خون»

اعلام آثار راه يافته به شانزدهمين جشنواره تئاتر «تجربه»

جدول اجراهای سوگواره خمسه منتشر شد

پارسا پیروزفر ˝ماتریوشکا˝ را در لس آنجلس به صحنه می‌برد

«لانه خرگوش» در خانه هنرمندان روی صحنه است

ستاره اسکندری از انفجارهای تروریستی پاریس گفت

تولد 81سالگی جمشید مشایخی در روز افتتاح «جوجه تیغی»

«هم‌هوایی» در بلژیک و پرتغال اجرا می‌شود

«بهمن» با بازی سیما تیرانداز و نگار عابدی آماده اجرا می‌شود

نتایج چکیده مقالات پذیرفته شده سمینار پژوهشی جشنواره بین المللی تئاتر فجر

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت