بیش از 15 اثر نمایشی جدید از این هفته، روانه‌ی سالن‌های تئاتری پایتخت می‌شوند.

 

سایت خبری تئاتر: دور جدید فعالیت سالن‌های نمایشی از روز 22 آذرماه آغاز می‌شود و در این بین علاوه بر برپایی هفته‌ی تئاتر لهستان شاهد حضور کارگردان‌هایی که مدت زمانی است، اثری را به صحنه نیاورده‌اند، خواهیم بود.

در این گزارش برنامه‌ی اجرای تعدادی از سالن‌های نمایشی شهر تهران معرفی می‌شود، ابتدا به مرور برنامه‌های نمایشی هفته تئاتر لهستان می‌پردازیم.

هفته تئاتر لهستان در تهران

در هفته تئاتر لهستان طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته علاوه بر برگزاری جلسات سخنرانی و نقد چند نمایش هم قرار است اجرا شود که در بین آن‌ها آتیلا پسیانی هم نمایشی را به صحنه می‌برد.

بر این اساس «وضعیت صفر» به کارگردانی آتیلا پسیانی در روزهای 26 و 27 آذرماه از ساعت 19:30 اجرا می‌شود.

این نمایش به نویسندگی محمد چرمشیر طبق آنچه پیش از این گفته شده بود با بازی فاطمه نقوی در سالن «چهارسو» به صحنه می‌رود.

«لهستان: دیون 1961» یکی دیگر از نمایش‌هایی است که به مناسبت هفته لهستان در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر در دو نوبت 17:30 و 20:30 روز یک‌شنبه 22 آذرماه اجرا می‌شود.

این نمایش یک ساعت و 20 دقیقه‌ای توسط کومونا ورشو نوشته شده و کارکردانی می‌شود.

«آن هلی» هم نمایش دیگری است که در قالب هفته تئاتر لهستان در روزهای 24 و 25 آذرماه در سالن تئاتر تهران واقع در خیابان جمهوری به صحنه می‌رود.

این نمایش که طراحی حرکات موزون آن "تئاتر زار" است، توسط یاروسلاو فرت بنیانگذار و رهبر تئاتر ZAR کارگردانی می‌شود.

یکی دیگر از نمایش‌هایی گه در این هفته اجرا می‌شود، «فاست» نام دارد که از روز 23 آذرماه به مدت دو شب به صحنه می‌رود.

این نمایش یک ساعته که طبق اعلام از حوالی ساعت 22 در پارکینگ تالار وحدت اجرا خواهد شد، با اجرای حرکات موزون و براساس قطعه‌ای از دکتر فاست معروف (نمایشنامه‌های گوته و مارلو) توسط مارچین هریک نوشته و کارکردانی شده است.

تئاترشهر

 در مجموعه‌ی تئاترشهر که همچنان خبری از اتمام بازسازی سالن قشقایی نیست، به جز «ترور» که در سالن اصلی اجرا می‌شود، قرار است افروز فروزند پس از سال‌ها نمایشی را با نام «بهمن» به صحنه ببرد.

در این نمایش که اجرای آن از 23 آذر در سالن «سایه» مجموعه تئاترشهر آغاز می‌شود، سیما تیرانداز، نگار عابدی، علی عطایی پیرکوه، پژمان عبدی، محمدعلی حسینعلی پور، غزاله جزایری، علی باروتی، جواد پولادی، پژند سلیمانی، تایماز رضوانی، علیرضا زارع پرست، حامد فعال، فرهاد رشیدی و مهسا طهماسبی به عنوان بازیگر حضور دارند.

نویسنده و کارگردان «بهمن» افروز فروزند است که هر شب از ساعت 19 به مدت یک ساعت و 40 دقیقه تا 25 دی‌ماه پذیرای علاقه‌مندان به تئاتر است.

در سالن «چهارسو» نیز سرانجام خیرالله تقیانی‌پور موفق به اجرای نمایش «بوقلون» خود شده که در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته با استقبال و کسب جوایزی همراه شد.

در «بوقلمون» که از 25 آذر تا 25 دی‌ماه در سالن چهارسو اجرا می‌شود، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری، محمد صادق ملک، جواد پورزند، وحید نفر، سامان دارابی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، ابوالفضل حاجی علی خانی، مهدی پناهی، محمد شکری، میلاد ابراهیمی و محسن سلیمانی به عنوان بازیگر حضور دارند.

«بوقلمون» به نویسندکی خیرالله تقیانی‌پور از ساعت 19:30 به صحنه می‌رود.

تماشاخانه ایرانشهر

در سالن استاد «سمندریان» این تماشاخانه قرار است، جدیدترین کار رضا گوران با نام «شب آوازهایش را می‌خواند» اجرا شود.

اجرای این نمایش که از 24 آذرماه آغاز می‌شود با بازی باران کوثری، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان و نیلوفر زوارق همراه است.

دست‌اندرکاران «شب آوازهایش را می‌خواند» تا 23 دی‌ماه از ساعت 20 به مدت یک ساعت و 20 دقیقه میزبان تماشاگران خود خواهند بود.

این نمایش اثری به نویسندگی یون فوسه است.

در دیگر سالن تماشاخانه ایرانشهر نیز قرار است نمایش «قرار» به نویسندکی و کارکردانی مهرداد کوروش‌نیا به صحنه برود.

«قرار» با بازی سعید دشتی، رضا رباط جزی، سارا عباسپور و حمید رضا معدنکن و بازیگر خردسال: پارسا قره‌داغی از ساعت 19:30 هر شب به مدت یک ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی اجرا می‌شود.

عظیم موسوی با دو نمایش در تماشاخانه سنگلج

"عظیم موسوی" دو نمایش "اندر حکایت بلدیه اصفهان" به نویسندگی "اردشیر صالح پور" و "کابوسهای مرد مشکوک" به نویسندگی "محمد حسین ناصربخت" را از روز یکشنبه 22 آذر ماه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌برد.

نمایش کمدی موزیکال "اندر حکایت بلدیه اصفهان" که یک روایت مستند تاریخ از دوره قاجار است با بهره گیری از مجالس شادی آور زنانه به اجرا در می‌آید. در این نمایش بازیگرانی چون گیتی قاسمی، افسانه باباامینه، لیلا ارجمند پیوند، پریناز لطف اللهی، باران ستوده، آهو کاظمی، علی جباری، نیوشا سردشتی و آتش تقی پور ایفای نقش می کنند.

نمایش "کابوسهای مرد مشکوک" هم اتفاقاتی را در دوره قاجار با بهره‌گیری از نمایش تخت حوضی روایت می‌کند. در این نمایش هم بازیگرانی چون مجید علم بیگی، لیلا ارجمند پیوند، میثم یوسفی، مهدی نوری، مجید لیاقت، شهاب راحله، حبیب ا... اعتصام، محمد پارسا حسینی، صادق نیکجو، داوود اسدللهی و منیر لطفیان بابکی به‌روی صحنه می‌روند.

نمایش "اندر حکایت بلدیه اصفهان" ساعت 18:30 و نمایش "کابوسهای مرد مشکوک" ساعت 20 هر شب به غیر از شنبه‌ها در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش «آوریل 1912» به کارگردانی فرید قادرپناه و رامین معصومیان از 22 آذرماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی (چهار راه ولیعصر) میزبان تماشاگران خود است.

در «آوریل 1912» که تا 30 دی‌ماه از 20:30 و به مدت حدود یک ساعت بر صحنه خواهد بود، کاوه مرحمتی، مریم قربانیان، رامین جعفری، مینا زرنانی، امین جلالی، امونا پیکریان، سید جواد حسینی، مریم ایمانی کیا و علی خسروجردی بازی می‌کنند.

دیگر نمایش این تماشاخانه که اجرای آن هم از 22 آذر شروع می‌شود «قایقانع» است که از 18:15 به صحنه می‌رود.

این نمایش را که توسط محمدرضا سجادیان نوشته شده است بهادر آذری کارکردانی می‌کند.

بازیگران «قاینقاع» هم فرشته آلوسی، آزاده مشعشعی و محمدرضا سجادیان هستند.

تماشاخانه دراما

«پهلوان کچل و اژدها» نام نمایشی است که از 22 آذر در این سالن تقریباً تازه تاسیس اجرا می‌شود.

در این نمایش که تا هفتم دی ماه اجرا خواهد شد، مهدی میر اکبری، فاطمه عباسی، علی مراقی، شهرزاد صانع، امیر ابراهیم زاده و علی آتشانی بازی می‌کنند.

«پهلوان کچل و اژدها» را داود فتحعلی‌بیگی نوشته و علی آتشانی نیز آن را کارگردانی می‌کند، این اثر از ساعت 20:30 اجرا می‌شود.

نمایش دیگری که در تماشاخانه دراما از 22 آذر اجرا می‌شود، «دردسر بزرگ آقای مدیر» نام دارد که تا هشتم دی‌ماه بر صحنه می‌ماند.

نویسنده این نمایش امیر پناهی‌فر است که فرشید ناصری آن را کارگردانی می‌کند.

محمد صادق ملک(ملکی)، محمد صدیقی مهر، شهروز شبستری، امیرپناهی فر، علیرضا مؤیدی، داریوش حق‌ دوست، بهروز پرنیان و فرشید ناصری بازیگران این نمایش هستند که از ساعت 18:30 میزبان تماشاگران خود خواهند بود.

فرهنگسرای نیاوران

از روز دوشنبه (23 آذر) در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران نمایش «خانه عروسک» کاری از جواد مولانیا به صحنه می‌رود.

مولانیا که پیش‌تر به عنوان مجری تلویزیون نیز شناخته می‌شد، این نمایش را برای اجرا تا دوم بهمن و از ساعت 17:30 به مدت بیش از یک ساعت آماده کرده است.

«خانه عروسک» اقتباسی از نمایشنامه هنریک ایبسن و نوشته شده توسط مجید رحیمی جعفری است.

در این نمایش لیلا بلوکات، آزاده زارعی، سام کبودوند، فریدون محرابی و جواد مولانیا بازی می‌کنند.

خانه هنرمندان

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران از روز یکشنبه 22 آذرماه میزبان نمایش برگزیده جشنواره تئاتر عروسکی مبارک یعنی «کابوس‌هایی در مضرات دخانیات» است.

این نمایش که براساس نمایشنامه «مضرات دخانیات» آنتوان چخوف طراحی و به نگارش درآمده است، توسط افسانه زمانی کارگردانی می‌شود.

«کابوس‌هایی در مضرات دخانیات» 50 دقیقه‌ای با بازی فرزین محدث اجرا می‌شود و تا 13 دی‌ماه نیز بر صحنه خواهد بود.

«دشمن بچه‌های شهر» نام دیگر نمایشی است که از 23 آذر در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

این نمایش که اجرای آن از ساعت 15:30 شروع می‌شود به صورت کارگاهی و براساس نمایشنامه «دشمن مردم» هنریک ایبسن نوشته شده است.

سامی صالحی ثابت «دشمن بچه‌های شهر» را کارگردانی می‌کند و تعدادی نوجوان از جمله مینو متقی، نیوشا خواجه حسینی، سویل مهراندیش، علیرضا خدابخش، میثم مرادی، بهنام حقانی در آن بازی می‌کنند.

تالار محراب

سالن اصلی تالار محراب از 22 آذر میزبان تماشاگران نمایش «فاست به روایت شرق» است که توسط مریم میرعابدی و مریم رها آماده شده است.

اجرای این نمایش 55 دقیقه‌ای که تا 25 دی‌ماه نیز بر صحنه خواهد بود با بازی محمد طیب طاهر، حمید عرب، مصطفی ایزدی، لیلی جنیدی، ستاره حامدی و مریم میرعابدی اجرا می‌شود.

تماشاخانه باران

«کمدی اتفاقات» در دور جدید اجرای خود از 22 آذرماه به تماشاخانه باران می‌آید و از ساعت 18:15 به مدت یک ساعت تا چهارم دی‌ماه اجرا می‌شود.

نویسنده این نمایش ادواردو دفیلیپو است و میثم عبدی کارگردانی آن را بر عهده دارد.

در «کمدی اتفاقات» که توسط منوچهر رمضانی دراماتورژی شده است، عباس جمشیدی، فریبا امینیان، منصور اسکندری، منوچهر رمضانی، سینوره کفاش طلب، مهدی مجنونی، امین قاضی، اسماعیل باستانی و... بازی می‌کنند.

تماشاخانه فانوس

این تماشاخانه از 22 آذر ماه میزبان تماشاگران نمایش «مخمصه در پالرمو» است که توسط سید علی میری کارکردانی می‌شود.

در «مخمصه در پالرمو» سهیل عبدی، محمداصغری و سیدعلی میریبازی می‌کنند و تا18 دی‌ماه هم اجرا خواهند داشت.

تماشاخانه ارغنون

و در آخر به سالن تازه تاسیس ارغنون می‌رسیم که مانند دیگر سالن‌های نمایشی از 22 آذر نمایش جدیدی را برصحنه می‌برد.

«مردان بیوه» اثری از داریو فو است و ولی زارع آن را کارکردانی می‌کند، مرجان صفابخش، داود زارع، رعنا آقا بزرگی، نیلوفر رضایی، مهدی اسدی، مهدی سقا بازی می‌کنند.

 

اخبار مرتبط:

کمپانی «ا پارت» تئاتر خیابانی«فاوست» را اجرا می‌کند

اجرای تئاتر «برنارد مرده است» به پایان رسید

جلسه هماهنگی جشنواره تئاتر فجر استانی برگزار شد

بازدید معاون وزیر ارشاد از فعالیت‌های عمرانی تئاتر شهر

اجرای نمایشنامه‌ای از بیژن مفید در کرج

امیرمشهدی عباس با "ژنرال ها"یش به کانون می رود

سه اثر از حمید جبلی به روی صحنه می‌رود.

آثار راه یافته به بخش عکس جشنواره تئاتر فجر انتخاب شدند

جلسه نقد و بررسی پوستر تئاتر «خانه عروسک»برگزار شد

برنامه سخنرانی های هفته تئاتر لهستان در ایران اعلام شد

انتشار چند نمایشنامه خارجی جدید

علی سرابی: با غُر زدن کاری انجام نمی‌شود

«جان گز» به دانشجویان تخفیف می‌دهد

«سگ‌لرز» در ایرانشهر به صحنه می‌رود

سالن‌های خصوصی به کمک جشنواره تئاتر فجر می‌‌آیند

هشدار پیام دهکردی نسب به ایجاد جریان‌های مافیایی

بازگشایی تالار مولوی پس از پایان ماه صفر

تمجید فرمانده‌ سپاه از یک تئاتر