نشست ˝پایتخت فرهنگی اروپا و المپیک تئاتر˝ با حضور یاروسلاو فرت عصر سه‌شنبه 24 آذر در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر: یاروسلاو فرت در این نشست درباره برنامه‌هایی که در حوزه تئاتر به مناسبت انتخاب پایتخت فرهنگی اروپا برگزار خواهد شد توضیح داد: شهرهای مختلف هر ساله برای پروژه پایتخت فرهنگی اروپا نامزد می‌شوند و رقابت آزادی بین آن‌ها است. برای سال 2016 دو شهر وروتسلاو لهستان و سن سباستین اسپانیا انتخاب شدند. انتخاب این دو شهر سال 2011 صورت گرفت و در لهستان از 5 سال گذشته به آماده‌سازی این رویداد مشغول هستیم.

وی به دفترچه‌ای که بین حاضران نشست توزیع شده بود اشاره کرد و افزود: در این دفترچه اطلاعات کلی به همراه آدرس سایت‌هایی که در رابطه با این پروژه فعالیت دارند ارائه شده. همچنین نام 8 کریتور در هشت زمینه مختلف هنری که در برنامه‌ها شرکت دارند در این دفترچه آمده است. در وروتسلاو هیاتی هشت نفره هر کدام به یک شاخه هنری می‌پردازند مانند موسیقی، هنرهای تجسمی، معماری و البته تئاتر. خودم کریتور بخش تئاتر و مدیر بخش هنری این رویداد هستم.

این کارگردان ادامه داد: برنامه‌های پروژه پایتخت فرهنگی اروپا 16 ژانویه 2016 افتتاح می‌شود. 14 ژانویه سال‌روز درگذشت گروتفسکی است. انستیتو گروتفسکی فعالیت خود را در این روز آغاز می‌کند. تمام بهار سال جدید اروپا به بازیگران و مدرسان تئاتر اختصاص دارد. همچنین در ماه آوریل دو پروژه مهم توسط انستیتو گروتفسکی برگزار خواهد شد که یکی از این فعالیت‌ها سه سال پیش آغاز شده که پروژه پژوهشی و عملی است و به فعالیت فیزیکی و جسمانی بازیگر اختصاص دارد. دوست ندارم بدن را از صدا جدا کنم و کار غیرممکنی است ولی در دوره آموزشی این دو بخش از هم جدا شد و به موازات هم جلو رفت. در آوریل به نوعی این دو پروژه با هم پیوند می‌خورند.

فرت با بیان این که در جولای برای نتیجه‌گیری برنامه‌هایی که در نیمه نخست سال اتفاق می‌افتد سمیناری با عنوان "ساختن تئاتر آینده" برگزار می‌شود، اظهار داشت: این سمینار مختص مدرسان تئاتر در کشورهای مختلف است. در حقیقت 11 مدرسه تئاتر از چند کشور مختلف کنار هم درباره آموزش بازیگر بحث و تبادل نظر خواهند داشت. هدف این سمینار این است که درباره متد و روش‌های بازیگری سخن گفته شود.

وی با این توضیح که در تمام طول سال 2016 آکادمیک "تئاتر آلترناتیو" خواهیم داشت، افزود: دوره تحصیل در این آکادمی 18ماه طول می‌کشد و برای تئاترهای جوان و مستقل است.

این نویسنده همچنین از اجرای پروژه‌ای با محوریت مهاجرت با عنوان "خانه ناتمام" و "مردم در حال حرکت" گفت و ادامه داد: مهاجرت معظل فرهنگی است. این معظل موجب شده از خود بپرسیم ما اروپایی‌ها که هستیم؟ پرسش درباره هویت اروپایی در شهر وروتسلاو تاثیر قدرت‌مندی داشته است. نمایش "آن هلی" بخشی از این پروژه است که سپتامبر 2016 دوباره اجرا خواهد شد.

وی با این توضیح که رخداد اصلی پروژه پایتخت فرهنگی اروپا "المپیک تئاتر" است، تصریح کرد: این رویداد بزرگ‌ترین جشنواره تئاتری در تاریخ لهستان است. جشنواره جشنواره‌ها است. ایده پروژه پایتخت فرهنگی اروپا نیز در سال 1985 توسط ملینا مرکوری وزیر وقت فرهنگ یونان ارائه شد و در همان سال به تصویب رسید. پروژه المپیک تئاتر نیز در شهرهای مسکو، استانبول، سئول، توکیو و پکن اجرا شده است.

فرت برنامه اصلی المپیک تئاتر را شامل اجراهای استادان بزرگ تئاتر از کشورهای مختلف دانست و ادامه داد: این هنرمندان فلسفه متفاوتی را از تئاتر ارائه خواهند دادند. ایده‌ای نیز برای به وجود آوردن کارگردان‌های آینده داریم. هدف برقراری دیالوگ بین دو نسل کارگردان است. "حلقه کارگردانان" یکی دیگر از ایده‌های پروژه کارگردان‌ها است. برنامه دیگر مهمانان انستیتو گروتفسکی هستند که از تهران "تئاتر آفتاب" حضور دارد. از ایتالیا و آرژانتین نیز مهمانانی داریم. پروژه دیگر "بیشتر از تئاتر" است که هفته گذشته راه‌اندازی شد این برنامه فرصتی برای فراهم شدن شرایط اجرای نمایش تئاتر معلولان "هنر توانا برای افراد ناتوان" است. تلاش داریم تئاتر معلولان که فقط به عنوان یک شکل هنری در نظر گرفته می‌شد در یک نقطه مرکزی قرار بگیرد و همه آن را درک کنند.

وی از اجرای برنامه "خط شرقی" گفت و اضافه کرد: این برنامه به تئاترهای مستقل، شرق و اروپای مرکزی اختصاص دارد. اعتقاد داریم ساز و کار این تئاترها با تئاترهای اروپای غربی متفاوت است. پروژه مهمی دیگر که برایم اهمیت زیادی دارد اجرای نمایش "جاده" یا "شب نیاکان" است که نمایش‌نامه مهمی در تاریخ تئاتر لهستان محسوب می‌شود. اجرای "خواهران آرمینا" که درباره نسل‌کشی ارامنه در ترکیه است نیز برنامه مهمی به شمار می‌آید. این اثر درباره افرادی است که درگذشتند.

این پژوهش‌گر یادآور شد: دسامبر ویترین درام لهستان است و علاقه‌مندان به نمایش‌نامه و نمایش‌نامه‌نویسی می‌توانند از آن بهره ببرند.

این نشست که به مناسبت "هفته تئاتر لهستان" برگزار شد با مطرح کردن چند پرسش از سوی حاضران پایان یافت.

 

اخبار مرتبط:

نمایشگاه عکس ماگدا هوکل در مجموعه تئاتر شهر افتتاح می‌شود

اجرای «اروند خون» تمدید شد

افروز فروزند: کناره‌گیری‌ام از اجرا چندان هم ناخواسته نبود

آتیلا پسیانی نمایش گوران را افتتاح می‌کند

هدایت هاشمی به «نفس» پیوست

اجرای امشب علی رفیعی در تالار وحدت لغو شد

برنامه‌های نخستین سمینار طراحی صحنه تئاتر و سینما منتشر شد

دیدار اعضای شورای عالی خانه هنرمندان با عزت الله انتظامی

محمد یعقوبی «برهان» را در کانادا روی صحنه می‌برد

«متاستاز» به ارغنون می‌رود

«حرف بزن مده آ» کاری از کارگردانان ایرانی و ایتالیایی روی صحنه می‌رود

آتیلا پسیانی با «وضعیت صفر» در هفته تئاتر لهستان

دعوت از میلیاردها برای تماشای تئاتر

ملاقات «مردان بیوه» با پیکره مومیایی شده در سالن ارغنون

«طوفان» در حوزه هنری به روی صحنه رفت

اعلام فراخوان سه‌بخش جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی

تئاترهای جدیدی که روی صحنه می‌روند

نمایش «باغ وحش شیشه ای» برای بیماران ام اس اجرا می‌شود

«شاهزاده خانم بد ترکیب» در تالار هنر به صحنه می‌رود

«تولیدهای تازه تئاتر ایران» جشنواره فجر معرفی شدند

«روز عزیز مرده» را در جشنواره «مونولیو» ببینید