اگر تیم داوران تغییر می‌کردند، طرز چیدمان جوایز نیز قطعا عوض می شد ولی من با توجه به تجربه بسیار زیاد خود، مخصوصا در جشنواره استانی، این مسئله را به خوبی آموخته ام که باید به سلیقه و نظر داورها احترام بگذارم و خوشبختانه امسال در جشنواره استان، گروه من توانست با کسب 4 جایزه در بخش اصلی و 1 جایزه در بخش فرعی به بخش منطقه ای راه پیدا کند.

پایگاه خبری تئاتر:  جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر با حضور دو نماینده از اصفهان، در یاسوج برگزار شد. «قصه بگو یا بمیر» یکی از دو نمایش اصفهانی راه یافته به جشنواره منطقه‌ای بود. به همین بهانه با احسان جانمی کارگردان نمایش «قصه بگو یا بمیر» درباره جشنواره منطقه‌ای، جشنواره استان و نمایشی که گروه او به این دو جشنواره بردند، صحبت کرده‌ایم.

درباره اجرای "قصه بگو یا بمیر" در جشنواره استان و حواشی این جشنواره چه نقطه نظر هایی دارید؟

پانزده دوره است که من در جشنواره استان شرکت می کنم و به کمک خداوند متعال توانسته ام سیزده دوره برگزیده شوم و به جشنواره منطقه ای راه پیدا کنم. هر دو کاری که از اصفهان برای جشنواره منطقه ای انتخاب شدند، کارهای بسیار خوبی بودند و استحقاق حضور در جشنواره منطقه ای را داشتند. البته داوران می توانستند به صورت دیگری نیز قضاوت نمایند؛ وحتی به جای  دو اثر، نمایش آقای کریمی را هم به عنوان کار سوم معرفی کنند که با توجه به سلیقه داوران و ایراداتی که متن ایشان داشت اینگونه نشد.

اگر تیم داوران تغییر می‌کردند، طرز چیدمان جوایز نیز قطعا عوض می شد ولی من با توجه به تجربه بسیار زیاد خود، مخصوصا در جشنواره استانی، این مسئله را به خوبی آموخته ام که باید به سلیقه و نظر داورها  احترام بگذارم و خوشبختانه امسال در جشنواره استان، گروه من توانست با کسب 4 جایزه در بخش اصلی و 1 جایزه در بخش فرعی به بخش منطقه ای راه پیدا کند.

جشنواره منطقه ای پس از کش و قوس های زیاد، بالاخره در یاسوج برگزار شد. آیا از کیفیت اجرایی جشنواره راضی بودید؟

یاسوجی ها با تمام وجودشان جشنواره را برگزار کردند و باتوجه به مسئله کسری بودجه توانستند به خوبی این جشنواره کشوری را مدریت کنند. بنده شاهد بودم که تمام دوستان تئاتری و غیر تئاتری  در کمال فروتنی به یکدیگر کمک می کردند و حتی رئیس ارشاد و رئیس انجمن هنرهای نمایشی یاسوج همانند دیگر کارمندانشان پیگیرانه دغدغه ی برگزاری هر چه بهتره جشنواره را داشتند.

با توجه به اینکه امکانات آنها از استان اصفهان بسیار کمتر است این  فعالیتشان قابل ستایش است و صد البته که نتیجه فعالیتشان را در جشنواره منطقه 3 دیدند که یکی از نمایش های یاسوج بدون گرفتن جایزه خاصی به فجر راه پیدا کرد.

کیفیت آثار حاضر در بخش منطقه ای را چطور دیدید؟

کیفیت و سطح آثار جشنواره منطقه ای یاسوج خوب بود؛ نمایش من هم در 6 بخش کاندید شد ولی  فقط در دو بخش طراحی صحنه و بازیگری مرد موفق به کسب جایزه شدیم  و این به دلیل آن بود که متن نمایش من را داوران دوست نداشتند و در بخش متن هم کاندیدمان نکردند.

 بر خلاف جشنواره استان که متنِ نمایش من، جایزه دوم را از آن خود کرد؛ اما خدا را شاکرم که دیگر نماینده اصفهان راهی جشنواره فجر شد و خوشبختانه امسال اصفهان در دو بخش خیابانی و صحنه ای در جشنواره فجر نماینده دارد. 

در جشنواره استان و جشنواره منطقه‌ای حرف و حدیث‌هایی پیرامون نمایش «خیال بی خیال» به کارگردانی آقای فاضلی پیش آمده بود. نظر شما درباره این صحبت‌ها چیست؟

راجع به کار آقای فاضلی باید بگم که هنرمندان اصفهان کار بسیار غیرحرفه ای انجام دادند و همانطور که دیدیم با خواست  خداوند و صد البته متن بسیار خوبی که ایشان انتخاب کرده بودند، به همراه بازیگران بسیار خوب توانستند برای جشنواره فجر انتخاب شوند و امیدوارم که هنرمندان اصفهانی درس بزرگی گرفته باشند.

من به دوستانی که دائم در حال حاشیه سازی هستند پیشنهاد می دهم به جای اینکه وقت خود را در فضای مجازی هدر دهند و مدام  کامنت بگذارند، کمی مطالعات علمی خود را بالا ببرند و تمرین تئاتر بکنند .

البته بنده ضمن تقبیح طراحی صحنه اجرای استان ایشان که کاملا از اجرای اصلی وام گرفته بود رفتار هنرمندان اصفهان را هم ناپسند میدانم و همیشه خواستار این بوده ام که اگر اعتراضی هم هست باید به صورت کاملا مودبانه باشد.

 البته در میان همه افرادی که اعتراض کردند بنده تنها آقای کریمی را هنرمند میدانم و بقیه افرادی هستند که هیچگونه موفقیتی تا به حال کسب نکردند و همیشه به دنبال حاشیه سازی هستند. از این مشکلات اینچنینی سالهاست برای گروه من ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال دوست عزیزی من را متهم کرده بود که طراحی صحنه تئاتر هملت (رضا گوران) را کپی کرده ام ولی با توجه به اکران فیلم تئاتر رضا گوران در تالارهنر آن دوست عزیز هم به ناصحیح بودن ادعایشان پی بردند.

من خود اولین کسی بودم که به آقای فاضلی تبریک گفتم و دوباره از همینجا به ایشان تبریک میگویم وامیدوارم  که دوستان اصفهانی درس خوبی از این موضوع گرفته باشند و چه بسا که در فجر هم اتفاقات خوبی برای نمایش "خیال بی خیال" بیافتد.

 آیا سازمان های مربوطه از جمله مرکز هنرهای نمایشی  و اداره ارشاد برای شرکت شما در جشنواره ها حمایت مالی و معنوی انجام داده اند؟

خوشبختانه نمایش "قصه بگو یا بمیر" تولید تالار هنر بوده وانجمن هنرهای نمایشی و اداره ارشاد از گروه من هیچ حمایتی نکردند و این برای اولین بار است که اتفاق می افتد حتی هنوز ورودی جشنواره استان را نیز پرداخت نکردند.