در حالی که حدود یک ماه تا شروع جشنواره‌ی سی‌و‌چهارم تئاتر فجر بیشتر باقی نمانده، گویا هنوز بودجه‌ی این جشنواره به طور کامل در اختیار دبیرخانه قرار نگرفته است.

 

سایت خبری تئاتر از ایسنا: 9 ماه از سالی که به نام تئاتر نامگذاری شده است، سپری می‌شود و انتظار می‌ر‌ود که این حوزه اگر سرریز از پول و اعتبار نمی‌شود، دست‌کم از سال‌های قبل بودجه و توجه بیشتری داشته باشد، اما تنها سه ماه مانده به پایان سال، آنچه بیش از هرچیز از این نامگذاری پررنگ‌تر بوده است، فقط توجه به تئاتر در کلام بوده است.

در این بین جشنواره‌ی تئاتر فجر در موقعیت ویژه‌تری قرار دارد، چرا که پس از حرف‌ و حدیث‌هایی که نسبت به جشنواره‌ی سال گذشته مطرح شد، انتظار از برگزار کنندگان جشنواره و نیز معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر است که در سال تئاتر شاهد جشنواره باشکوهی باشیم.

با این حال آنچه از مصاحبه‌های تئاتری‌ها و اهالی آن برمی‌آید این است که نه تنها بودجه فوق‌العاده‌ای به تئاتر اختصاص داده نشده بلکه تا این لحظه رقم بودجه تخصیص داده شده از مدت مشابه سال گذشته نیز کمتر است.

درواقع آن‌طور که پیگیری‌ها و نیز اخباری که پیش از این منتشر شده بود، نشان می‌دهد، بودجه‌ای که ابتدای امسال برای تئاتردرنظر گرفته حدود 15 میلیارد تومان بوده که با محدودیت‌های مالی دولت انتظار تخصیص حداقل 10 میلیارد وجود داشته است ولی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی اخیرا اعلام کرده است، رقمی که از ابتدای سال برای برنامه‌ها و فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار قرار گرفته‌اند کمتر از دو میلیارد تومان است که این رقم کمتر از سال‌های قبل بوده است.

با این حال مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی نگاه امیدوارانه‌ای دارد و می‌گوید با توجه به شرایط فعلی، به نظر می‌رسد برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر امسال مشکلی وجود نخواهد داشت.

مهدی شفیعی در گفت‌و‌گویی به ایسنا گفت: با توجه به اهمیتی که جشنواره‌ی تئاتر فجر دارد و به نوعی ویترین تئاتر کشور محسوب می‌شود، مذاکراتی در حال انجام است و ان‌شالله بودجه لازم برای این رویداد را دریافت خواهیم کرد.

او افزود: براساس پیگیری‌هایی که انجام شده است استنباطم این است که برای تامین بودجه‌ی جشنواره‌ی سی‌و‌چهارم تئاتر فجر مشکلی نخواهیم داشت.

 شنیده‌ها و نیز مروری بر وعده‌های از پیش داده شده حاکی از این است که امسال توجه به دو بخش استان‌ها و بین‌الملل جشنواره ویژه خواهد بود و قرار است برخلاف سال گذشته شاهد حضور گروه‌هایی از کشورهای صاحب نام در عرصه تئاتر باشیم اما این شنیده‌ها و وعده‌ها محقق نخواهد شد، مگر با تامین بودجه درخور شأن جشنواره‌ی تئاتر فجر.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر

زمان پیش‌فروش بلیت‌های تئاتر فجر مشخص شد

نمایشنامه‌ای از هارولد پینتر به زبان انگلیسی خوانش می‌شود

معاون هنری ارشاد از گروه تئاتر لهستانی تجلیل کرد

قصه خوانی شازده کوچولو به روایت میکائیل شهرستانی‎

بودجه هنرهای نمایشی سال آینده افزایش می‌یابد

جعفر والی: تئاتر برای تفریح نیست

˝المپیک تئاتر˝ چیست؟

سمینار طراحی صحنه تئاتر و سینما برگزار شد

نمایش‌های بخش «فجر استانی» جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

نوشته‌ای از وودی آلن در تالار حافظ

فراخوان شانزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک منتشر شد

حسن معجونی: یکی از بهترین سالن‌های تئاتر احیا شده است

تلویزیون تله‌تئاتری از محمد رحمانیان را پخش می‌کند