شب گذشته در حالیکه مدالیوم نخستین جایزه محمود استادمحمد به علیرضا نادری برای نگارش نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» رسید، خسرو حکیم رابط و صالح پناهی دو هنرمند تئاتر نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

سایت خبری تئاتر: شب گذشته ۵ دی ماه مراسم نخستین جایزه استادمحمد به برترین نمایشنامه سال ۹۳ با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم هنرمندانی چون محمد چرمشیر، فرهاد قائمیان، قطب‌الدین صادقی، هادی مرزبان، حبیب دهقان‌نسب، رویا نونهالی، محمود دولت‌آبادی، پرستو گلستانی، ناصر آویژه، آهو خردمند، محسن ذهتاب، نادر برهانی مرند، مرتضی ضرابی، شهرام کرمی و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم مانا استاد محمد یادداشتی را برای پدرش خواند و در آن قول داد که هیچ‌گاه راه او را فراموش نکند.

در ادامه جواد عاطفه از اعضای هیات مدیره بنیاد استاد محمد به ارایه آماری از فعالیت‌های بنیاد استادمحمد در یک سال اخیر پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه جوانان ما به گذشتگان نگاه توریستی دارند و بنیاد تلاش کرده که این جوانان را با هنرمندان قدیمی کشور آشنا کند. از دیگر برنامه‌هایی که بنیاد استاد محمد پیگیری کرده است، انتشار تمام آثار این هنرمند توسط نشر چشمه است که پیش‌بینی می‌کنیم تا قبل از فرا رسیدن سالگرد وی، این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است اولین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس را برگزار کنیم که بخشی از آن به آثار استاد محمد اختصاص دارد. معتقدم نمایشنامه نمایشنامه‌نویس را باید خواند و آن را تحلیل کرد تا از این طریق به رشد و پیشرفت در ادبیات نمایشی دست یابیم. شاید فردای تئاتر ما بهتر از این باشد.

در بخش دیگری از این مراسم محمد چرمشیر نمایشنامه‌نویس شناخته شده تئاتر ایران عنوان کرد: روز تلخ و شیرینی است ۵ دی ماه. روز ۵ دی ماه یکی از بزرگترین نمایشنامه‌نویسان ما یعنی اکبر رادی از میان ما رفت همچنین این روز، روز تولد بهرام بیضایی نیز است که با آمدنش، خون تازه‌ای به نمایشنامه‌نویسی ما داد. هر دوی این هنرمندان امشب در کنار ما نیستند. همچنین محمود استاد محمد نیز در کنار ما نیست.

چرمشیر ادامه داد: دغدغه همیشگی استاد محمد این بود که چه بر سر جوانان و نسل‌های آینده ما خواهد آمد و این نگرانی همه بزرگان ما است. خوشحالم امشب از استادی تقدیر خواهد شد که سال‌ها معلمی کرده و به جوانان آموخته است؛ خسرو حکیم رابط.

وی متذکر شد: ما به درستی نتوانستیم تمامیت تلاش، کوشش و دغدغه معلمی‌مان را به نسل بعد منتقل کنیم. به قول جواد عاطفه باید نمایشنامه را خواند ولی پیش از آن باید چیزهایی را هم به خوانندگانش یاد داد؛ چیزهایی که ما نتوانستیم به نسل آینده منتقل کنیم. همه معلمان ما، انسان‌های شریفی بوده‌اند چون شرافت را زندگی کرده بودند و با این شرافتشان توانستند آنچه را که آموخته‌اند به نسل‌های بعد بیاموزند؛ کاری که ما نتوانستیم انجام دهیم.

این نمایشنامه‌نویس در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: باید گفت که چه انسان‌های نجیبی در این تئاتر زندگی کردند و چقدر نجیبانه آنچه را که آموختند به ما منتقل کردند. اگر ما نیز تابحال به این وظیفه عمل نکرده‌ایم، قول می‌دهیم از این پس شریف زندگی کنیم و نجیبانه بر صحنه تئاتر مملکت قدم بگذاریم. سعی خواهیم کرد با شرف و نجابت تئاتر ایران را زنده نگه داریم.

بعد از صحبت‌های چرمشیر، با حضور ایرج راد و بهزاد فراهانی، از خسرو حکیم رابط نویسنده پیشکسوت تئاتر و رادیو تجلیل شد.

حکیم رابط بعد از دریافت جایزه‌اش، در سخنانی عنوان کرد: من ۶۶ سال است که معلم هستم و از این ۶۶ سال، نیم قرنش را در دانشگاه‌ها درس دادم. البته نه آن زمان دوستان مرا به رسمیت شناختند و نه الان رسمی شده‌ام و همه این مدت به عنوان یک حق‌التدریسی کار کرده‌ام اما خوشحالم که رسمیتم را از مردم زمانه خودم می‌گیرم. همیشه در آثار من تلخی وجود داشته است چون زبان هنر تلخ است.

حکیم رابط در ادامه یادداشتی را خطاب به استاد محمد خواند و در ابتدای آن عنوان کرد: می‌خواهم سلامی به محمود داشته باشم؛ سلام محمود برادرم...

پس از آن فرهاد قائمیان یادداشتی را درباره تعطیلی تئاتر نصر تهران خواند یادآور شد که امشب دو نسل از طراحان دکور تئاتر در سالن حضور دارند. وی سپس از مجید میرفخرایی طراح صحنه شناخته شده تئاتر و سینما دعوت کرد که روی سن حاضر شود.

میرفخرایی بیان کرد که از طرف مرحوم ولی‌الله خاکدان به اینجا آمده و قرار است جایزه صالح پناهی پیشکسوت تئاتر نصر را به وی اهدا کند.

پس از آن از صالح پناهی معروف به عموصالح برای یک عمر فعالیت در تئاتر نصر تجلیل شد. میرفخرایی نیز در پایان خاطره‌ای از استاد محمد تعریف کرد.

بخش بعدی برنامه اجرای قطعات نمایشی توسط شهره سلطانی و چند تن دیگر از هنرمندان تئاتر بود و همچنین بخش‌هایی از نمایشنامه «آسیدکاظم» استادمحمد نیز روی صحنه اجرا شد.

در بخش بعدی سعید طباطبایی دبیر جایزه استاد محمد توضیحاتی درباره نحوه انتخاب آثار ارائه داد و عنوان کرد: برای بررسی نمایشنامه های برتر سال ۹۳، ۷۶ کتابی که در سال ۹۳ منتشر شده بود را بررسی کردیم که ۳۳ اثر قابلیت بررسی و حضور در جایزه استاد محمد را داشت. همچنین ۹ نمایش اجرا شده نیز مورد بررسی قرار گرفت که نهایتاً سه نمایشنامه به مرحله پایانی راه یافتند.

بعد از صحبت‌های طباطبایی، مهدی شفیعی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی عنوان کرد: محمود استادمحمد قبل از اینکه یک هنرمند باشد، یک انسان شریف بود و بسیار خاکی و صمیمی با همه برخورد می‌کرد.

وی ادامه داد: خیلی خوب است که بزرگداشت استاد محمد و اکبر رادی بهانه‌ای می‌شود که در آن نویسندگان معاصر را مورد تکریم قرار دهیم و من نیز بسیار خرسندم که این رسم در حال اجرایی شدن است.

پس از صحبت‌های شفیعی، مراسم اهدای مدالیوم جایزه استاد محمد با حضور آهو خردمند، مریم زندی، مدیا کاشی‌گر و قطب‌الدین صادقی که از اعضای هیات امنای بنیاد استاد محمد هستند در کنار محمود دولت‌آبادی برگزار شد.

در این مراسم سه نمایشنامه «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته ترسو» نوشته نادر برهانی مرند، «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری و «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات که سه نامزد دریافت مدالیوم استاد محمد بودند، تقدیر شده و در پایان نشان محمود استاد محمد به علیرضا نادری برای نگارش نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» تعلق گرفت.

علیرضا نادری در مراسم حضور نداشت و رضا شاه‌بداغی نویسنده جوان تئاتر به نمایندگی از وی، جایزه‌اش را تحویل گرفت و یادداشتی را از جانب نادری برای حضار قرائت کرد که وی در آن عنوان کرده بود اهمیت این جایزه برایش چقدر مهم است.

آهو خردمند نیز در این مراسم در حالی که اشک می‌ریخت، شمع نخستین مراسم اهدای جایزه استاد محمد را روشن کرد.

در پایان برنامه نیز محمود دولت‌آبادی عنوان کرد: تئاتر ما ۷۰ سال قدمت دارد و آدم‌های مهمی در تئاتر تهران و شهرستان رشد کرده‌اند و بسیار زحمت کشیده‌اند تا این تئاتر نیمه‌جان همچنان به زیستنش ادامه دهد. تئاتر نه تنها معصوم است بلکه غریب هم است و همه نظام‌های سیاسی به تئاتر به عنوان یک مخل نگاه می‌کنند.
وی در پایان بیان کرد: امیدوارم کمی وسعت نظر داشته باشند و بدانند که تئاتر یعنی چهره زنده جامعه. ما از مرگ سرشاریم به همین جهت من برای جوانان وطنم آرزوی زندگی دارم.

 

 

اخبار مرتبط:

آثار برگزیده بخش مرور سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر اعلام شد

اولین روز کارگاه تخصصی نور برگزار شد

اعضای شورای سیاستگذاری مجموعه تئاتر ایرانشهر معرفی شدند

نامزدهای نهایی دریافت نشان استاد محمد معرفی شدند

«اعوجاج» در تالار ناصر خسرو

نشست خبری جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی تهران مبارک برگزار شد.

انتفاد حسن معجونی به شیوه‌ی انتخاب آثار جشنواره تئاتر فجر

جشن تولد بهرام بیضایی در تئاتر شهر با « شب هزار و یکم»

دیدار هاشمی رفسنجانی با جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما + عکس

کمپانی تئاتری که 500 هزار هنرجو در یکسال آموزش داد

اسامی نمایش‌های راه یافته به نخستین «هفته تئاتر دانشگاهی» باران

اقدام شهرداری برای تخریب یک سالن تئاتر

بودجه تئاتر فجر تأمین می‌شود؟

ایرج رامین‌فر و منوچهر شجاع بهترین طراحان سینما و تئاتر شدند

˝بی‌لالا˝ یاسر خاسب به صحنه می‌رود

سجاد افشاریان «اسکارلت دهه شصت» را به برج آزادی می‌یرد