سامان خلیلیان مدیر بخش تئاتر خیابانی و مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر در نشستی رسانه ای درباره اهداف و ویژگی های این دو بخش صحبت کردند.

 

سایت خبری تئاتر: نشست رسانه‌ای مدیران دو بخش بین‌الملل و خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر روز گذشته ۱۳ دی ماه در خبرگزاری ایرنا برگزار شد. در این نشست رسانه ای مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل و همچنین سامان خلیلیان مدیر بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.

تلاش برای حضور بین المللی تئاتر ایران از طریق بخش خصوصی

در ابتدای این نشست رایانی مخصوص درباره این بخش و برنامه هایی که تاکنون عملی شده است، عنوان کرد: تلاش ما این است که گروه های ایرانی بتوانند در فضای بین المللی حضور یابند. بدنه دولت در بخش تئاتر در سال ۸۶ به این نتیجه رسید که باید به سمت تئاتر خصوصی حرکت کنند و جرقه پرداختن به تئاتر خصوصی از آن زمان زده شد که من نیز در این برنامه‌ریزی‌ها نقش داشتم. در سال جدید نیز با هماهنگی که با مدیرکل هنرهای نمایشی صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که حضور بین المللی تئاتر ایران را از طریق بخش خصوصی سازماندهی کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس پیش بینی کردیم که در بهار امسال بازار بهاره تئاتر ایران را با هماهنگی مدیران تئاترهای خصوصی راه‌اندازی کنیم. هدف اول ما در بخش بین الملل فعال کردن تئاتر خصوصی در این بخش است و هدف دوممان نیز فعال کردن اجراهای عمومی خواهد بود. خوشبختانه معتقدم که در ۶ ماهی که من به عنوان مدیر بخش بین الملل منصوب شدم اتفاقات بدی نیفتاده است. تصمیم سعید اسدی دبیر جشنواره این بود که محوریت انتخاب کارها در بخش بین الملل بر شیوه نوین اجرایی آثار باشد که این امر در انتخاب کارها و برگزاری کارگاه های آموزشی مورد توجه قرار گرفت. بر همین اساس ما ورک شاپ هفته تئاتر لهستان و ورک شاپ تئاتر ایتالیا را برگزار کرده و ورک شاپ تئاتر آلمان را در آینده نزدیک خواهیم داشت.

رایانی مخصوص متذکر شد: تلاش شده بخش آموزشی و پژوهشی جشنواره خارج از زمان برگزاری جشنواره باشد تا بتوانیم به یک ارزیابی درست دست پیدا کنیم. در بخش بین الملل جشنواره ۱۴ نمایش را برای اجرا پیش بینی کردیم که به جز ۲ نمایش، بقیه کارها زمان اجرا و سالن نمایششان مشخص شده است.

حضور کارگردان برجسته آلمانی با نمایش «هملت»

مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر به معرفی آثار شرکت کننده در این بخش پرداخت و گفت: نمایش «بازی سایه» از ژاپن، نمایش «هملت» از آلمان، دو نمایش «انقلاب بدن» و «انتظار» از بلژیک، نمایش «خانه ای در آسیا» و «فاجعه» از اسپانیا، نمایش های «دگردیسی پروانه شدن»، «سربازها» و «سطح زنده» از مجارستان، نمایش «آمده آ» از گرجستان، «غریبه» از لهستان، «شیزوفرنی» از عراق، «به لالا» محصول آلمان و ایران به کارگردانی یاسر خاسب، «هدا گابلر» از نروژ و اثری مشترک از ایران و ترکیه به کارگردانی قطب الدین صادقی آثاری هستند که در این بخش حضور دارند. امسال توماس استودمایر که جزو ۱۰ کارگردان برجسته دنیا است، از آلمان با نمایش «هملت» مهمان ما خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین یک نمایش نیز تولید مشترک ایران و آذربایجان به کارگردانی خیرالله تقیانی پور نیز در جشنواره حضور دارد که اجرایش در بخش فجر استانی و تنها در شهرهای تبریز و مشهد قطعی شده است. این نمایش فقط در این دو شهر اجرا میرود و اتابک نادری در تحقق آن بسیار زحمت کشیده است. این نمایش «سلطان مار» نوشته بهرام بیضایی است. این تفاهم نامه در تابستان امسال منعقد شد و به جز کارگردان باقی عوامل آذربایجانی هستند که اجراهای عمومی نمایش در کشور آذربایجان تمام شده است.

این نویسنده تئاتر متذکر شد: فعال کردن بخش خصوصی در فضای بین الملل برایمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ممکن است همه مخاطبان این ۱۴ نمایش را نپسندند، اما به لحاظ کیفی و تنوع شیوه های مختلف اجرایی این آثار می تواند نظر ذائقه های مختلف را برآورده کند. ما ادعا نداریم که همه این نمایش ها عالی هستند، اما معتقدیم که کیفیتشان خوب رو به بالا هستند.

وی با اشاره به اینکه خودش، سعید اسدی و پیمان شریعتی هیات انتخاب بخش بین الملل را تشکیل دادند، گفت: تمام آثاری که توسط ما ۳ تن انتخاب شده اند به تایید مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی می رسیدند. ما ۲۲۵ گروه نمایشی متقاضی برای حضور در این بخش داشتیم که نهایتا ۱۴ کار مورد پذیرش قرار گرفتند.

رایانی مخصوص درباره انتخاب آثار برای حضور در بخش بین الملل توضیح داد: زمانی که فراخوان را منتشر می کنیم و متقاضیان به طرق مختلف آثارشان را برای ما ارسال می کنند، تازه کار اصلی ما آغاز می شود. گام اول این است که ما از کارها راضی باشیم. بعد از رضایت از نمایش ها باید ببینیم که اصلا این آثار مناسب اجرا در ایران هستند یا خیر و بعد اینکه آیا گروه های نمایشی حاضر هستند تغییراتی را که ما به آنها می گوییم نسبت به کارهایشان اعمال کنند یا نه و بعد از آن آیا حاضرند با شرایطی که ما برایشان پیش‌بینی کرده ایم، به ایران سفر کنند. در واقع پروسه انتخاب هر نمایش حداقل به دو ماه تلاش و بالغ بر ۱۰۰ مکاتبه نیاز دارد.

مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر در پایان سخنانش بیان کرد: بعد از تمام این مراحل مسائل مالی و اسکان این گروه های خارجی مطرح می شود. بنابراین این مساله باعث می شود که ما نتوانیم هر کاری را که دوست داریم به ایران دعوت کنیم. تلاش ما این بوده که برای هر گروه نمایشی انتخاب شده چند اجرا پیش بینی کنیم تا همه علاقه مندان به تئاتر بتوانند به دیدن این آثار بنشینند.

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، سامان خلیلیان مدیر بخش تئاتر جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: در این دوره از جشنواره رویکردی را که در چند سال اخیر در جشنواره تئاتر فجر مغفول مانده بود مورد توجه قرار دادیم به این ترتیب که به حضور آثار خیابانی در بخش بین الملل جشنواره نگاه ویژه ای شده است چون این خلاء در بخش بین الملل ما احساس می شد.

حضور دو نمایش غیر متعارف در بخش خیابانی

وی ادامه داد: سه اثر نمایشی خیابانی در حوزه بین الملل در این دوره از جشنواره حضور دارند. ۳۲ اثر متقاضی حضور در بخش مسابقه خیابانی جشنواره تئاتر فجر بودند که هیات بازبین متشکل از اصغر همت، حسن معجونی و حمید پورآذری نهایتا ۸ اثر را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب کردند. علاوه بر این ۱۴ اثر از نمایش های جشنواره خیابانی تئاتر مریوان نیز انتخاب شدند که در کنار آثار بخش مسابقه و دو اثر از بخش بین الملل آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را تشکیل می دهند.

خلیلیان یادآور شد: همچنین در این دوره ۲ نمایش غیرمتعارف نیز داریم که یکی از آنها با عنوان «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» در محوطه و سلول های زندان قصر اجرا می شود و نمایش «سال ثانیه» نیز در محوطه زمین تنیس کاخ سعدآباد. دو نمایش برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت و یک نمایش به نام «پروانگی» که اثر شرافتمندانه و ارزشمندی است و بازیگران آن جانبازان اعصاب و روان هستند و همچنین دو نمایش دیگر که به صورت «مونوشورایی» اجرا می شوند به همراه یک اثر مهمان به کارگردانی کیوان نخعی آثار این بخش را تشکیل می دهند.

مدیر بخش تئاتر جشنواره تئاتر فجر در پایان صحبت هایش درباره مکان هایی که آثار این بخش در آن اجرا می شوند، توضیح داد: محوطه تئاتر شهر، محوطه بیرونی ایستگاه راه آهن در میدان راه‌آهن، برج میلاد و خانه هنرمندان مکان هایی هستند که آثار این بخش از جشنواره در آنجا به صحنه می روند.

 

اخبار مرتبط:

اعلام برنامه‌های سمینار پژوهشی جشنواره تئاتر فجر

«چند روایت از داستان یک فیلم سینمایی» به صحنه می‌رود

اجرای ˝تئاتر دیجیتالی˝ توسط هنرمند ایتالیایی در شیراز

انتخابات هیئت مدیره کانون نمایش‌نا‌مه‌نویسان خانه‌ تئاتر برگزار می‌شود

تخفیف ویژه «اتاق ورونیکا» به دانشجویان

اجرای «سه‌گانه پاریسی» رو به پایان است

وزیر ارشاد از تئاترشهر بازدید کرد

آغاز هفته تئاتر دانشگاهی «باران»

مهلت ارسال چکیده‌ مقالات پژوهشی چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی تمدید شد

نمایش «نگاهمان می‌کنند» در سالن استاد ناظرزاده کرمانی اجرا می‌شود

وزیر ارشاد: سخت‌ترین سال مالی پس از جنگ را سپری می‌کنیم

نورپردازی در تئاتر، تلفیقی از خلاقیت وتکنیک است

فراخوان دوازدهمین جشنواره بین­‌المللی فرهنگ و تئاتر کودکان

مقالات منتخب برای سمینار پژوهشی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد

«قتل عام» در خانه نمایش دا

«سال ثانیه» در جشنواره تئاتر فجر