حمید پورآذری که قصد اجرای نمایش «سال ثانیه» را در بخش صحنه‌ای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دارد،قرار دادن این تئاتر را در بخش خیابانی جشنواره نادیده گرفتن ظرفیت‌های تئاتر دانست.

 

سایت خبری تئاتر از مهر: پورآذری که نمایش «سال ثانیه» را پاییز سال جاری در زمین تنیس کاخ‌موزه سعدآباد اجرا کرد درباره این موضوع که سامان خلیلیان مدیر بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی در نشست رسانه‌ای اخیر خود نمایش «سال ثانیه» را به عنوان یکی از آثار غیرمتعارف بخش خیابانی این دوره از جشنواره معرفی کرده است گفت: من با سعید اسدی دبیر سی و چهامین جشنواره تئاتر فجر و همچنین مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون او درباره اجرای نمایش «سال ثانیه» در این دوره از جشنواره صحبت کردم و این موضوع را مطرح کردم که «سال ثانیه» تئاتری محیطی نیست بلکه تئاتر در محیط غیرمتعارف است.

وی اظهار کرد: اساسا اجرای نمایش «سال ثانیه» یک پیشنهاد اجرا است مبنی بر اینکه می‌توان تئاتر را با حفظ استانداردهای آن نظیر قرار دادن جایگاه تماشاگر، نورپردازی و سایر ویژگی‌ها در فضاهای مختلف اجرا کرد. در همه جای دنیا آثاری چون «سال ثانیه» به عنوان جنسی از تئاتر شناخته شده هستند. به عنوان مثال فستیوال لیفت لندن، اختصاص به اجرای تئاتر در مکان‌ها و فضاهای مختلف دارد.

کارگردان نمایش‌هایی چون «دور دو فرمان» و «ادیپ» ادامه داد: تأکید من برای حضور نمایش «سال ثانیه» در بخش صحنه‌ای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به این خاطر است که بسیاری چشم به جشنواره فجر دارند تا ببینند این رویداد تئاتری چگونه با اتفاقات مواجه می‌شود. اجرای این جنس از تئاتر در بخش صحنه‌ای تئاتر فجر می‌تواند به دانشجویان و هنرمندان تئاتر و شهرستان‌ها پیشنهاد دهد که برای اجرای تئاتر تنها چشم به مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و سالن‌های شناخته شده دیگر نداشته باشند.

پورآذری با بیان اینکه هدف من از اجرای «سال ثانیه» در بخش صحنه‌ای جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر این است که ظرفیت جدید اجرایی در تئاتر ایران پیشنهاد دهم، متذکر شد: گنجاندن «سال ثانیه» در بخش تئاتر خیابانی جشنواره، یک خطاست و مسیری اشتباه است.

سرپرست گروه تئاتر «پاپتی‌ها» با اشاره به حضور مخاطب از نقاط مختلف شهر تهران در زمین تنیس کاخ‌موزه سعدآباد برای تماشای نمایش «سال ثانیه»، یادآور شد: تماشای این نمایش برای مخاطب، تجربه‌ای جدید بود. اساسا باید به نمایش «سال ثانیه» به عنوان جنس دیگری از تئاتر نگاه کرد. در شهر آمستردام هم تئاتر «اودیسه» را در کنار دریا اجرا کردند و این جنس از تئاتر در همه جای دنیا شناخته شده است.

این کارگردان شناخته شده تئاتر با اشاره به گفتگوهای خود با دست‌اندرکاران سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، گفت: تئاتر «سال ثانیه» یک نمونه از تئاتر است که اگر تقویت شود با توجه به شرایط و امکانات محدود سخت افزاری تئاتر ایران، به نفع تئاتر کشور است. جای اجرای اینگونه آثار در تئاتر ایران خالی است و اگر روی اجرای چنین آثاری توجه شود، می‌تواند راهکاری برای گسترش تئاتر در مکان‌ها و فضاهای مختلف داشته باشد، ضمن اینکه از این طریق می‌توان نهادها و ارگان‌های مختلف را هم درگیر تئاتر کرد.

پورآذری تأکید کرد: صحبتی که با دست‌اندرکاران سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشتیم این بود که باید به «سال ثانیه» به شکل تئاتر صحنه‌ای نگاه کرد و اگر قرار باشد در بخش تئاتر خیابانی به این اثر نگاه شود، گمراه کننده و جفا به این جنس از تئاتر است. اگر در تئاتر ایران برخی افراد با این جنس از تئاتر آشنا نیستند دلیلی برای این نمی‌شود که تعریف خاص خود را روی اینگونه آثار بگذارند.

 

اخبار مرتبط:

اعلام برنامه‌های سمینار پژوهشی جشنواره تئاتر فجر

«چند روایت از داستان یک فیلم سینمایی» به صحنه می‌رود

اجرای ˝تئاتر دیجیتالی˝ توسط هنرمند ایتالیایی در شیراز

انتخابات هیئت مدیره کانون نمایش‌نا‌مه‌نویسان خانه‌ تئاتر برگزار می‌شود

تخفیف ویژه «اتاق ورونیکا» به دانشجویان

اجرای «سه‌گانه پاریسی» رو به پایان است

وزیر ارشاد از تئاترشهر بازدید کرد

آغاز هفته تئاتر دانشگاهی «باران»

مهلت ارسال چکیده‌ مقالات پژوهشی چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی تمدید شد

نمایش «نگاهمان می‌کنند» در سالن استاد ناظرزاده کرمانی اجرا می‌شود

وزیر ارشاد: سخت‌ترین سال مالی پس از جنگ را سپری می‌کنیم

نورپردازی در تئاتر، تلفیقی از خلاقیت وتکنیک است

فراخوان دوازدهمین جشنواره بین­‌المللی فرهنگ و تئاتر کودکان

مقالات منتخب برای سمینار پژوهشی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد

«قتل عام» در خانه نمایش دا

«سال ثانیه» در جشنواره تئاتر فجر