زهره بهروزی‌ نیا کارگردان تئاتر که اثری را به جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر ارائه داده و این اثر در بخش بازبینی پذیرفته نشده از ارائه نشدن دلایل رد اثر خود از سوی جشنواره انتقاد کرد.

 

سایت خبری تئاتر: بهروزی‌نیا که این روزها نمایش «کنار ستاره برمی‌گردم» را در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه برده است درباره اجرای خود گفت: این نمایش که ترکیبی از بازیگر - عروسک است بر اساس نظریه سوم که در دنیای تئاتر مطرح است مبنی بر اینکه بازیگر و عروسک هر دو از یک ارزش برخوردار هستند، تولید و اجرا می‌شود که اجرای عمومی آن تا ۳۰ دی‌ماه ادامه دارد.

این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به ارائه نمایشنامه‌ای به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یادآور شد: نمایشنامه‌ای را که به صورت مونولوگی بر اساس رمان «تنهایی پر هیاهوی» بهومیل هرابال آن را نگاشته‌ام و با استفاده از تکنیک تئاتر اشیاء و مواد اجرا می‌شود، به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارائه دادم. این اثر در مرحله بازخوانی جشنواره پذیرفته شد ولی در مرحله بازبینی پذیرفته نشد.

وی اظهار کرد: پذیرفته نشدن متن اشکالی ندارد ولی برای من این مهم است که وقتی جشنواره تئاتر فجر به عنوان حرفه‌ای‌ترین جشنواره تئاتری در ایران شناخته می‌شود، دلایل پذیرفته نشدن یک اثر را به کارگردان آن اثر اعلام کند. متأسفانه علیرغم تماس‌ها و پیگیری‌هایی که از دبیرخانه جشنواره سی و چهارم داشتم، دلایل پذیرفته نشدن اثر من اعلام نشد.

بهروزی‌نیا با بیان اینکه هر کارگردانی برای اینکه کارش پیشرفت کند باید دلایل پذیرفته نشدن و نقاط ضعف کار خود را از نگاه هیأت بازبین جشنواره تئاتر فجر بداند، تأکید کرد: در تنها پاسخ دبیرخانه جشنواره سی و چهارم به من، گفته شد که دلایل پذیرفته نشدن کار اعلام نمی‌شود. این رفتاری غیر حرفه‌ای است زیرا کارگردان حق دارد دلایل پذیرفته نشدن کار خود در جشنواره تئاتر فجر را بداند.

این کارگردان تئاتر عروسکی با اشاره به اینکه برای اولین بار متقاضی حضور در جشنواره تئاتر فجر بوده است، گفت: پیش از این ذهنیت دیگری نسبت به جشنواره تئاتر فجر داشتم ولی حالا نظرم عوض شده و تازه درک می‌کنم که چرا برخی از هنرمندان حرفه‌ای تئاتر تمایلی به حضور در جشنواره تئاتر فجر ندارند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه آقای سعید اسدی که در حوزه آکادمیک تئاتر فعالیت داشته دبیر جشنواره است به سیاست‌های جشنواره خوش‌بین بودم ولی علیرغم اینکه نامه‌ای به دبیر جشنواره نوشتم و اعتراض خود را نسبت به اعلام نشدن دلایل پذیرفته نشدن نمایش‌ام توسط هیأت بازبین جشنواره اعلام کردم ولی هیچ پاسخی به من داده نشد.

بهروزی‌نیا ادامه داد: در جشنواره‌های بین‌المللی وقتی کاری پذیرفته نمی‌شود، در قالب یک ایمیل هم که شده، دلایل پذیرفته نشدن اثر را اعلام می‌کنند اما من در کشور خودم و در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از دلایل پذیرفته نشدن نمایشم بی‌اطلاع هستم.

 

آخرین اخبار

فرهاد آییش افتتاح نمایش «نگاهمان می کنند» را افتتاح می‌کند

یک برنامه نمایشنامه‌خوانی به یاد جمیله شیخی و احمد آقالو

زمان پیش‌فروش و قیمت بلیت نمایش‌های تئاتر فجر اعلام شد

برنامه «نقد تئاتر» این هفته به «این آب آشامیدنی نیست» می‌پردازد

اجرای مجدد «خشم اژدها» بعد از جشنواره تئاتر فجر

«فهرست» رضا ثروتی به تئاتر فجر نمی‌رود

اضافه شدن 9 نمایش به دو بخش از جشنواره تئاتر فجر

نمایش«چشم آهو، دختر سبز» ویژه عکاسان و خبرنگاران به روی صحنه می رود

مسجد جامعی «جان‌ گز» را تماشا کرد

آغاز فروش بلیت‌های تئاتر فجر از هفته‌ آینده

«در خواب دیگران» در تالار شمس اجرای عمومی می‌شود

فرهاد آییش رپ می‌خواند

فیلم تئاتر"یرما" منتشر می‌شود

«شب آوازهایش را می خواند» تمدید شد

«نیوکمپ» در خانه موزه انتظامی

حضور چهار نسل کارگردان در جشنواره‌ی تئاتر فجر

محمد جواد ظریف به تماشای تئاتر علی رفیعی نشست + عکس

اعلام فراخوان کارگاه آموزشی «طراحی ویدئو/ کنش/ اجرا»