تالار «قشقایی» مجموعه‌ی «تئاتر شهر» با پایان مرمت و بازسازی، برای اجرای نمایش‌های جشنواره تئاتر «فجر» بازگشایی شد.

 

سایت خبری تئاتر از ایسنا:  2 بهمن ماه در دومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سالن «قشقایی» پس از بازسازی با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان کار خود را آغاز کرد و از 4 بهمن ماه با نمایش «مجلس قربانی سنمار» میزبان تماشاگران تئاتری خواهد بود.

پریسا مقتدی: امیدوارم روسفید باشم

در آیین‌ بازگشایی این سالن، پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاتر شهر با تشکر از تمام کسانی که در طول مدت نه چندان کوتاه بازسازی تئاتر شهر فعالیت کرده‌اند، گفت: در تکمیل این سالن و آمادگی کامل آن، 15 درصد باقی مانده هرچند آقای مصدق (نماینده تام‌الاختیار تئاتر شهر در مرمت و بازسازی این مجموعه) موافق نیست و می‌گوید، کمتر از این میزان تا تکمیل شدن باقی است.

او افزود: با این حال آنچه به حضور هنرمند و تماشاگر در این سالن مربوط می‌شود تکمیل شده است و امیدوارم با اقداماتی که اینجا انجام شده پیش خانواده تئاتری روسفید باشم.

علی‌اصغر دشتی: 26 پیشنهاد برای اجرا در «قشقایی» پذیرفته شده است

همچنین علی‌اصغر دشتی به نمایندگی از اعضای شورای هنری سالن «قشقایی» با مروری بر برنامه‌ریزی‌هایی که برای اجرای نمایش در این سالن از سال گذشته انجام شد و فراخوانی که در اختیار گروه‌های هنری قرار گرفت، بیان کرد: این سالن به عنوان مرکزی برای حمایت از مطالعه و گروه‌های در جست‌وجوی شیوه‌های جدید فعالیت خواهد کرد و ایده‌ای که پیرو این تعریف وجود دارد، سالن را به گروه‌های واجد شرایط، در یک بازه زمانی 15 روزه از 9 صبح تا 10 شب اختصاص می‌دهد.

او افزود: 53 پروژه توسط هنرمندان حرفه‌ای و جوان به مرکز مطالعات قشقایی ارائه شد که دو پروژه از کشورهای آلمان و آرژانتین بودند و دو پروژه هم از بندرعباس و کرمان اعلام آمادگی کردند.

به گفته دشتی؛ 26 پروژه به عنوان اولویت از میان آثار ایرانی پذیرفته شده که 12 پروژه مربوط به 12 گروه فعال است و 8 اثر هم در اولویت دوم قرار دارند. ضمن اینکه دو اثر خارجی هم پذیرفته شده که جزئیات آن‌ها به زودی اعلام می‌شود.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه قرار بود تالار «قشقایی» زودتر از زمان آماده شود، گفت: ما از طریق جدول اجراهای جشنواره مطلع شدیم که قشقایی آماده کار شده چون پیش از این چند بار به تعویق افتاده بود. با این حال درخواست داریم پروژه‌ای که برای این سالن آماده شده، پشتیبانی و حمایت شود.

او تاکید کرد: اجرای پروژه‌های طراحی شده در این سالن، نیازمند طراحی یک مدل ویژه قرارداد است تا بحث‌های اقتصادی با جزئیات در آن‌ها لحاظ شود. ضمن اینکه نیاز است، تئاتر شهر برنامه‌ریزی مشخصی را برای همکاری با گروه‌ها داشته باشد چرا که بسیاری از آن‌ها ممکن است کار خود را از صبح که خلاف روال معمول کار در تئاتر شهر است، آغاز کنند.

شفیعی: امیدوارم تئاتر شهر از خستگی طولانی مدت خارج شود

 در ادامه این مراسم مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در سخنانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بهره‌برداری از این سالن در جشنواره فجر باعث شود، نواقص احتمالی مشخص و در آینده برطرف شوند گفت: امیدوارم سال آینده تامین اعتبار شود تا بخش‌های باقی مانده تئاتر شهر هم وارد مرمت و بازسازی شوند و این مجموعه از خستگی طولانی مدت خارج شود.

او همچنین از حسین قشقایی به عنوان یکی از تئاتری‌هایی که به جبهه رفته و شهید شده است یاد کرد و گفت: ‌تئاتری‌ها همیشه دیده‌بان جامعه هستند.

وی اضافه کرد: قطعا اگر به توسعه تئاتر توجه داریم باید سرفصل‌های آکادمیک را هم به روز کنیم. امروز در تئاتر ما نوآوری‌هایی در حوزه کارگردانی رخ می‌دهد که باید فضایی هم برای ایجاد خلاقیت آن‌ها وجود داشته باشد.

این مدیر تئاتری با تاکید بر اینکه "باید علاوه بر توجه به حوزه آکادمیک در بخش راه اندازی سالن برای تولیدات هنری هم طرحی نو درانداخته شود" اظهار کرد: هنوز در کشور چند مشاور مهندس آگاه به فضای هنری به اندازه کافی نداریم و آن‌هایی که مدعی هستند، هم آشنایی کافی با حوزه فرهنگ و هنر ندارند. لازم است سایر دستگاه‌ها نگاه نوینی به این قضیه داشته باشند و فکر می‌کنم در وزارت ارشاد حرکت خوبی در این راستا آغاز شده است.

فرهاد آییش: بودجه تئاتر کمتر از یک بازیکن خارجی فوتبال!

فرهاد آییش یکی از هنرمندان حاضر در این مراسم هم با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته رفت و آمد زیادی به مجموعه تئاتر شهر داشته و با تاکید بر اینکه کارها سرسری انجام نشده است، گفت: تعداد سالن‌ها و کارگردان‌هایی که در این روزهای تئاتر در حال زیاد شدن هستند، نوید یک شکوفایی را می‌دهد و ما شاهد دوره‌ای هستیم که تئاتر ایران به شدت در حال رشد است.

او گفت: من آدم خوش‌بینی هستم و بعضی‌ها به من ایراد می‌گیرند اما معتقدم نقد خوب است ولی نق زدن خوب نیست. به همین دلیل فکر می‌کنم در دوره‌ای هستیم که تئاتر به صورت تصاعدی در حال رشد است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر همچنین خاطرنشان کرد: تئاتر نیاز به بودجه دارد و شنیده‌ام کل بودجه تئاتر ما کمتر از بازیکن فوتبالی است که به کشور وارد شده است. با تمام احترامی که برای فوتبالیست‌ها قائلم فکر می‌کنم باید توجه بیشتری به تئاتر داشته باشیم.

علی مرادخانی:‌ اوضاع تئاتر فرق کرده است

در بخش پایانی مراسم بازگشایی تالار قشقایی در تئاتر شهر، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه عده‌ای از تئاتری‌ها منتظر دولت نشدند و برای راه‌اندازی سالن خودشان دست به کار شدند، گفت: امیدوارم آنچه را که درست می‌کنیم، بتوانیم به درستی نگه داریم. چرا که این خود یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.

او با اشاره به اینکه تئاتر در این سال‌ها خوب پیش رفته است، به دورانی از گذشته تئاتر اشاره کرد و افزود: زمانی که مدیرکل دفتر موسیقی بودم، علی منتظری مدیرکل تئاتر بود، آن موقع برنامه‌های ما همیشه پر از تماشاگر بود و حتی گاهی مردم پشت در تالار وحدت می‌خوابیدند. آقای منتظری در آن زمان خیلی زحمت می‌کشید اما گاهی پیش می‌آمد که تعداد تماشاگران تئاتر از تعداد بازیگران یک نمایش کمتر بود در حالی که الان می‌بینیم اوضاع خیلی فرق کرده است.

مرادخانی همچنین افزود: آنچه در مجموعه تئاتر شهر انجام شد، یک تمرین خوب برای همکاران ما در وزارت ارشاد است تا برای کارهای بازسازی اصطلاحا گرم شوند و فکر می‌کنم آقای معمار بهتر می‌تواند برای سالن‌های دیگر برنامه‌ریزی کند.

 در افتتاح سالن «قشقایی» سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر، قطب‌الدین صادقی، حمید مظفری، فرهاد آییش، ژاله صامتی، خسرو احمدی، حسین مسافر آستانه، رشید مصدق، حمید پورآذری، زهرا صبری، شهین علیزاده، پیمان شریعتی هم حضور داشتند.

 

    

 

 

اخبار تئاتر

جشنواره تئاتر فجر آغاز شد / برگزیدگان چهار بخش معرفی شدند

پیام مرادخانی برای آغاز جشنواره‌ی تئاتر فجر

داوران مسابقه تئاتر ایران مشخص شدند

نمایش کوشک جلالی از جدول نمایش‌های استانی مشهد حذف شد

اجرای اثر منتخب جشنواره تئاتر لهستان در «به علاوه تئاتر فجر»

داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی اعلام شد

مهلت ارسال طرح و ایده به جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تمدید شد

آثار برگزیده مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

اجرای «آنالیز» در خانه نمایش دا

تماشاخانه سه‌نقطه میزبان «ازدواج های مرده» می‌شود

«اتاق ورونیکا» در ایام جشنواره تئاتر فجر نیز اجرا می‌شود

انتقاد یک کارگردان از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر

مهدی شفیعی از محمد علی کشاورز رخصت گرفت

پوستر بزرگداشت تماشاخانه سنگلج رونمایی شد

اعلام اسامی برگزیده‌گان مسابقه‌ پوستر جشنواره‌ تئاتر فجر

نشست های شبانه میهمانان بین الملل با هنرمندان تئاتر ایران برگزار می‌شود

حمید جبلی مدیر هنری بخش «پوستر و عكس» جشنواره تئاتر دانشگاهی شد

بازیگران نمایش‌های «چمدان» معرفی شدند + عکس تمرین

ایوب آقاخانی و فرهاد قائمیان به نمایش هادی مرزبان پیوستند