در حالیکه قرار بود زهرا صبری نمایشنامه "دوستت دارم با صدای آهسته" نوشته چیستا یثربی را برای کمک به یک بیمار دیالیزی به‌صورت خیریه اجرا کند ولی این نویسنده حاضر نشد بدون دریافت دستمزد این متن را در اختیار آنها قرار دهد و به همین دلیل این گروه "بهجت" محمد چرمشیر را اجرا خواهند کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  زهرا صبری به همراه ژاله صامتی و ایرج سنجری که قرار بود پیش از این نمایش "دوستت دارم با صدای آهسته" نوشته چیستا یثربی را در حمایت از بیماری دیالیزی روی صحنه ببرند از تغییر نمایشنامه و جایگزینی نمایشنامه "بهجت" اثر محمد چرمشیر برای این اجرا خبر داد و به ارائه توضیحاتی درباره دلایل انصراف از اجرای نمایشنامه یثربی پرداختند.

زهرا صبری با اشاره به پیشنهاد ژاله صامتی برای اجرای خیریه نمایش "دوستت دارم با صدای آهسته" برای حمایت از بیماری دیالیزی به خبرنگار مهر گفت: صامتی به من پیشنهاد داد که حدود 10 تا 12 اجرا در فرهنگسرای ارسباران داشته باشیم و صحبت کردیم که با عوامل اصلی کار که داریوش فائزی نیز جزو آن‌ها بود باید هماهنگ کنیم تا در این اجرا حضور داشته باشند. همچنین گفتم که برای گرفتن اجازه اجرا با چیستا یثربی هم تماس بگیرد. بعد از آن ژاله صامتی با من تماس گرفت و گفت داریوش فائزی وقتی شنیده که اجرا خیریه است، موافقت کرده و چیستا یثربی نیز گفته با شرط اینکه زهرا صبری در متن تغییری ایجاد نکند اجازه اجرا را داریم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به آغاز تمرین‌های "دوستت دارم با صدای آهسته" بعد از دریافت مجوز شفاهی از نویسنده، افزود: در این مرحله تماس‌ها برای گرفتن سالن در فرهنگسرای ارسباران شروع شد. اما رضا امامی از مدیران فرهنگسرا گفت اشکالی برای اجرای نمایش خیریه ما در فرهنگسرای ارسباران وجود ندارند ولی قبل از هر اجرا سالن میزبان برگزاری سمینار، سخنرانی و برنامه‌های دیگر است که این وضعیت برای دکور اثر و اجرای آن مشکل‌ساز خواهد بود.

این هنرمند با سابقه تئاتر حرفه‌ای از رایزنی گروه برای اجرای "دوستت دارم با صدای آهسته" در تماشاخانه سنگلج و موافقت این تماشاخانه با 15 اجرا یاد کرد و گفت: در آن زمان فکر کردم برای اینکه بتوانیم فروش بیشتری برای خیریه داشته باشیم از دوستان خود در گروه تئاتر "73" که همگی ورودی‌های تئاتر دانشگاه در سال 73 هستند، استفاده کنیم. یعنی هر کدام از این دوستان به همراه داریوش فائزی ایفاگر نقش مدنظر باشند. از این رو به حامد بهداد و شهرام حقیقت دوست و دوستان دیگر پیشنهاد دادم. شهرام حقیقت دوست به من گفت اگر مکان اجرا در فرهنگسرای نیاوران باشد، می‌تواند در نمایش حضور پیدا کند. به همین سادگی نظر ما به سمت فرهنگسرای نیاوران جلب شد. وقتی با داود بنی اردلان و آقای صافی رئیس فرهنگسرا صحبت کردیم، پذیرفته شد و بنی‌اردلان به من گفت که گروهی که از 25 آبان تا 22 آذرماه زمان اجرای عمومی داشته انصراف داده است و ما باید این زمان را پر کنیم.

همه با ما همکاری کردند ولی...

صبری با اشاره به تمرینات مضاعف نمایش به دلیل حضور 6 بازیگر مهمان برای ایفای نقشی مشترک، یادآور شد: ما مجوز شورای نظارت و ارزشیابی را هم گرفتیم و آقای محمدرضا الوند نیز برای صدور مجوز با ما همکاری کرد و به آقای الوند هم گفتیم که ژاله صامتی با چیستا یثربی تلفنی صحبت کرده و اجازه شفاهی را از او گرفته است. آقای صافی رئیس فرهنگسرای نیاوران هم به دلیل خیریه بودن اجرا پوستر و بروشور نمایش را به صورت رایگان چاپ کرد و قرار شد فقط 15 درصد از فروش گیشه ما کسر شود. ما بهای بلیت نمایش را 10 هزار تومان گذاشتیم تا همه بتوانند این بلیت را خریداری کنند و مبلغ همت عالی را هر کسی هر چقدر که دوست داشت پرداخت کند تا مبلغ بیشتری برای حمایت از بیمار دیالیزی مدنظر که مردی 43 ساله از شهرستان ازنا است و یک فرزند دختر دارد، اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه اعضای گروه تصمیم گرفتند اگر فروش بلیت از 20 میلیون تومان مورد نیاز برای پیوند کلیه و هزینه‌های درمان بیمار کلیوی مدنظر بیشتر شد، باقی پول را به درمان یک یا چند بیمار دیگری اختصاص دهند، یادآور شد: تمام عوامل نمایش از بازیگران تا افراد دیگر کار بدون ریالی چشم‌داشت و به صورت خیرخواهانه در کار حضور دارند. اما شب تاسوعای حسینی مریم نظری که اجرای موسیقی نمایش ما را عهده‌دار است به من گفت چیستا یثربی به او زنگ زده و گفته تا مجوز کتبی از او گرفته نشود جلوی اجرای ما را می‌گیرد.

نویسنده گفت باید به حساب من پول بریزید

سرپرست گروه "یاس تمام" ادامه داد: در تماس با ژاله صامتی متوجه شدم که چیستا یثربی گفته فقط برای 3 تا 4 اجرا به ما مجوز داده و در ضمن قرار نبوده است که در فرهنگسرای نیاوران اجرا کنیم. یثربی در گفتگو با صامتی تأکید کرده بود که دستمزد من 6 میلیون و 400 هزار تومان است و یک میلیون تومان به شما تخفیف می‌دهم و 5 میلیون و 400 هزار تومان باید تا فردا صبح در حساب من باشد تا به شما مجوز بدهم.

صبری با اشاره به تصمیم ایرج سنجری برای پرداخت 5 میلیون تومان به چیستا یثربی گفت: وقتی من از ماجرا مطلع شدم از ایرج سنجری و ژاله صامتی تقاضا کردم که دست نگه دارند. وقتی با آقای الوند موضوع را در میان گذاشتم گفت که باید با آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در این باره صحبت کنم. وقتی با آقای هوشمند هنرکار هم به عنوان نماینده خانه تئاتر صحبت کردم به من گفت که بهتر است چیستا یثربی به همراه بنده در خانه تئاتر قراردادی را در این زمینه منعقد کنیم و گفت در ضمن دستمزد چیستا یثربی 6 میلیون و 400 هزار تومان نیست. من به چیستا یثربی پیامک دادم که فردا صبح هیچ پولی به شما پرداخت نخواهد شد و بعد از انعقاد قرارداد در خانه تئاتر، دستمزد پرداخت خواهد شد که یثربی پیامک داد و گفت مجوز اجرا ندارید و اجرا نمی‌کنید.

کارگردان نمایش‌های "زمین و چرخ" و "تا یک بشمار" با اشاره پیامک‌های متعدد از سوی چیستا یثربی، تأکید کرد: بعد از اینکه من پیامکی دادم و ضمن مطرح کردن موارد مختلف به او گفتم که اگر پول می‌خواهد تا پایان اجرا صبر کند، در ضمن متن او ضعیف است و من مجبور شدم این متن را به خاطر اجرای خیریه کار کنم، این پیامک‌های توهین‌آمیز برایم ارسال شد. صبح روز بعد داود بنی‌اردلان با من تماس گرفت و گفت خانم چیستا یثربی با آقای صافی رئیس فرهنگسرای نیاوران و علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد هم درباره این موضوع تماس گرفته است. این رفتار باعث شد تا از اجرای نمایش "دوستت دارم با صدای آهسته" انصراف دادیم.

نویسنده گفت برای درمان مادرم پول نیاز دارم

ژاله صامتی بازیگر نمایش که در اجرای 10 سال پیش نمایش "دوستت دارم با صدای آهسته" نیز به ایفای نقش پرداخته بود، درباره تماس با چیستا یثربی برای دریافت مجوز اجرای خیریه این اثر گفت: من به خانم یثربی زنگ زدم و ماجرا را تعریف کردم و او بعد از این گفتگو جواب مثبت برای مجوز را داد. من به خانم یثربی گفتم برای 10 تا 12 اجرا در فرهنگسرای ارسباران مجوز می‌خواهیم ولی بعد که قرار شد در فرهنگسرای نیاوران اجرا برویم تماس گرفت و گفت مادرم بیمار است و برای درمان او نیاز به پول دارم و شما قرار نبود در فرهنگسرای نیاوران اجرا کنید.

وی ادامه داد: خانم یثربی به من گفت که باید 5 میلیون و 400 هزار تومان تا فردا صبح یعنی روز تاسوعا به حساب من واریز شود و وقتی من از واریز پول به حسابم مطمئن شدم مجوز را برای شما فاکس می‌کنم. وقتی با زهرا صبری صحبت کردم، گفت پول را واریز نکنیم.

این بازیگر با سابقه تئاتر با اشاره به پیشنهاد انعقاد قرارداد در خانه تئاتر به چیستا یثربی یادآور شد: خانم یثربی گفت نه در خانه تئاتر و نه در هیچ جای دیگر، قرارداد نمی‌بندم زیرا اعتمادی به هیچ کس ندارم. بارها قرارداد بسته‌ام و پولی به من پرداخت نشده است، ضمن اینکه من نه پرونده آن بیمار را دیده‌ام و نه او را می‌شناسم پس چرا باید باور کنم که شما می‌خواهید به صورت خیرخواهانه کار کنید. بعد از آن به من گفت شما قرار است در فرهنگسرای نیاوران اجرا بروید و فروش بالایی خواهید داشت. من هم پاسخ دادم که بعد از پایان اجرا دستمزد او را پرداخت خواهیم کرد ولی خانم یثربی نپذیرفت و گفت از کجا معلوم نمایش شما بتواند فروش داشته باشد. در نهایت هم به من گفت که در این دوره مایل نیستم متنی از من در جایی اجرا شود.

می‌خواستیم پول را از حساب شخصی بدهیم

ایرج سنجری دیگر بازیگر نمایش "دوستت دارم با صدای آهسته" نیز درباره اتفاقات رخ داده برای دریافت مجوز از چیستا یثربی به خبرنگار مهر گفت: وقتی خانم چیستا یثربی تماس گرفت ما در حال پخت غذای نذری بودیم. وقتی دیدم که گفتگوی تلفنی باعث ناراحتی ژاله صامتی شده گوشی تلفن را گرفتم و با خانم یثربی صحبت کردم. او به من گفت که مادرش سرطان کبد دارد و دخترش هم باید عمل جراحی کند و نیازمند پول است و باید 5 میلیون و 400 هزار تومان تا فردا صبح به حسابش واریز شود. من به خانم چیستا یثربی گفتم که در حساب عابربانک خودم 5 میلیون تومان پول دارم که به حسابش واریز می‌کنم ولی او گفت که باید 400 هزار تومان باقی هم ریخته شود تا مجوز را بدهد.

این بازیگر عرصه تئاتر تصریح کرد: خانم چیستا یثربی رفتاری با ما کرد که دیگر ما هم به او اعتماد نداشتیم و نمی‌دانستیم بعد از پرداخت پول آیا مجوز را به ما می‌دهد یا زیر قول خود می‌زند. نظر ما خیر بود و هست و مادیات برای ما مطرح نبود و وقتی خانم یثربی مسائل را به رئیس فرهنگسرای نیاوران و معاون هنری کشید، تصمیم گرفتیم از اجرای اثر او منصرف شویم.

سراغ متن محمد چرمشیر رفتیم

زهرا صبری در ادامه این سخنان از جایگزینی نمایشنامه "بهجت" اثر محمد چرمشیر برای اجرای خیریه مدنظر خبر داد و تأکید کرد: این حرکت ما متوقف نشد و به سراغ متن "بهجت" آقای محمد چرمشیر رفتیم و رفتار محترمانه آقای چرمشیر ما را شرمنده خود کرد. این نمایش را با بازی ژاله صامتی تمرین می‌کنیم و بازیگران دیگر هم به عنوان عوامل پشت صحنه حضور دارند.

ایرج سنجری نیز با اشاره به اینکه هدف تمام اعضای گروه از این اجرای خیریه کمک به بیماری دیالیزی و در صورت فروش بالاتر حمایت از چند بیمار دیگر است، تأکید کرد: ما کاری را شروع کردیم و چه روی صحنه یا در پشت صحنه کار خود را انجام خواهیم داد.

صبری به عنوان کارگردان نمایش "بهجت" در پایان این گفتگو یادآور شد: حتی اگر قرار باشد تمرین نمایش داشته باشیم روز دوشنبه 27 آبان‌ماه نمایش "بهجت" را روی صحنه خواهیم برد و از همه می‌خواهم که در روز افتتاحیه اجرای ما در فرهنگسرای نیاوران حضور داشته باشند. این نمایش ساعت 21 روی صحنه می‌رود.