میثم عبدی کارگردان تئاتر پس از سه سال که موفق به اجرای نمایش "کمدی استشمامات" نشده بود بالاخره دی‌ماه سالجاری این اثر را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌برد.

پایگاه خبری تئاتر: میثم عبدی کارگردان تئاترگفت: نمایش "کمدی استشمامات" در واقع برداشتی از داستان "دماغ" نیکلای گوگول است که توسط امید طاهری نوشته شده است. در داستان گوگول دماغ یک نفر بر اثر یک اتفاق از صورتش جدا می شود و دوباره سر جایش بازمی‌گردد که این اتفاق دستمایه نگارش نمایشنامه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: داستان نمایش فرار دماغ در "کمدی استشمامات" در شهری به نام کمیل‌لند رخ می‌دهد. ابتدا فرار دماغ شهردار باعث شروع بحران می شود و بعد این مسئله در شهر اپیدمی می‌شود. فضای این اثر نمایشی از جنس آثاری مثل "کرگدن" اوژن یونسکو است اما در نهایت نمایش این پیام را به مخاطب انتقال می دهد که تفکر و اندیشه چیز خوبی است و روشنفکری به معنای درستش باعث پیشرفت می شود.

کارگردان "کمدی ارتباطات" با اشاره به تلاش برای اجرای عمومی این اثر نمایشی عنوان کرد: از سال 89 که این نمایش در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت من مدام پیگیر اجرای عمومی این کار بودم که متاسفانه هربار با در بسته روبرو شدم. در اجرای جشنواره با وجودی که سالن نامناسبی در اختیار ما گذاشته شده بود اما استقبال زیادی از اثر شد و در حاشیه جشنواره تئاتر فجر نیز گروه نمایش به جشنواره "اُدتو" آنکارا دعوت شد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: متاسفانه در اجرای خارج از کشور این نمایش هیچ کمک هزینه ای به ما تعلق نگرفت و همه هزینه ها بر عهده خود گروه بود. متاسفانه در طول 8 سال اخیر تئاتر به انحصار عده‌ای خاص درآمده است. امیدوارم با تغییر مدیریت ها تئاتر برای همه هنرمندان باشد نه عده ای خاص که ارتباطات خاص دارند.

عبدی تصریح کرد: خانه هنرمندان به صورت شفاهی به من اعلام کرد چون در نمایشم شهردار شخصیت منفی است، نمی‌توانم در سالن استاد انتظامی کارم را اجرا کنم. برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر هم که گویا باید بازیگر چهره در اختیار داشت که البته به شکل کتبی این مقررات به گروه‌ها اعلام نمی‌شود.

وی گفت: برای اجرا در تئاترشهر نیز سه بار درخواست خودم را در مقاطع و مدیریت‌های مختلف ارائه دادم اما پذیرفته نشد. در نهایت با وجودی که برای اجرای این نمایش به یک سالن بلک‌باکس احتیاج داشتیم اما تصمیم گرفتیم نمایش را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه ببریم.

این کارگردان با اشاره به پرتال بودن دکور این نمایش توضیح داد: از آنجاکه دکور این نمایش به شکل پرتال است و امکان جابجایی آن وجود دارد حتی من حاضر بودم تنها نیم ساعت قبل از هر اجرا سالن را در اختیار بگیرم. حتی تضمین دادم تماشاگر کار را هم جذب می کنم اما بازهم نتوانستم در طول سه سال گذشته نمایش را به اجرای عموم ببرم. امیدوارم این تفکرات انحصار طلبانه در تئاتر ریشه کن شود تا امثال من نیز بتوانند به فعالیت خود در تئاتر ادامه دهند.

جواد مولانیا، احسان کرمی‌، عباس جمشید‌ی‌، نازنین کریمی‌، مجید رحمتی‌، منوچهر رمضانی‌، منصور اسکندری‌ و ناصر سرلک‌ بازیگران " کمدی استشمامات" هستند.

این نمایش دی ماه امسال در تالار گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود.