نخستین دوره‌­ی جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی با نمایش­نامه­‌ی ملودی شهر بارانی به کارگردانی محمد پرتوافکن توسط موسسه‌ی بنیاد اکبر رادی و با حمایت موسسه­‌ی مکتب تهران آغاز به کار می­‌کند.

 

سایت خبری تئاتر: بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جشنواره، ضمن بیان این مطلب گفت: بر اساس فراخوان این جشنواره که آذر ماه سال جاری منتشر شده، این جشنواره در دو بخش مسابقه و مهمان برگزار می­‌شود. در بخش مهمان تا کنون چهارده کارگردان تئاتر اعلام آمادگی کرده­‌اند و قرار است آثاری از این نمایش­نامه‌­نویس بزرگ ایرانی را به روی صحنه بیاورند که از جمله‌­ی این نمایش­نامه­‌ها می­‌توانم به پلکان، شب به­‌خیر جناب کنت، از پشت شیشه­‌ها، منجی در صبح نمناک، آهنگ­های شکلاتی، تانگوی تخم مرغ داغ، لبخند با شکوه آقای گیل، خانمچه و مهتابی، آمیز قلمدون مرگ در پاییز، کاکتوس و ... اشاره کنم.

هم­چنین در بخش مهمان این جشنواره تعداد زیادی از آثار این استاد نمایش­نامه­نویس نیز نمایش­نامه‌­خوانی می­‌شود که نمایش­نامه­‌های در مه بخوان، کاکتوس، لبخند باشکوه آقای گیل، محاق، مرگ در پاییز، شب روی سنگ­فرش خیس و ... از جمله­‌ی آن­هاست.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری جشنواره‌­ی نمایش­نامه­خوانی آثار اکبر رادی، اجرای آثار این نمایش­­نامه‌­نویس گران­قدر با روی­کردهای نوین اجرایی توسط کارگردان­های نسل جوان و کارگردان­­های ­صاحب­‌نام و با تجربه است تا آثار این نمایش­نامه­‌نویس چیره­‌دست برای تمامی اقشار و نسل جدی تماشاگران و کارگردانان گروه­‌های جوان و دانشجویی امروز به اجرا درآید.

دبیر اجرایی نخستین دوره‌­ی جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی، هم­چنین اضافه کرد: جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی فرصتی است که علاقه­‌مندان ادبیات نمایشی دوباره گرد هم آیند و یک بار دیگر آثار نمایش­نامه‌­نویس متبحر ایران را بازشنوایی و بازخوانی کنند و از منظر امروز آثار این نویسنده را دریابند.

این نمایش­نامه­‌نویس در ادامه یادآور شد: تا کنون هنرمندانی هم­چون مریم معترف، جلال تهرانی، چیستا یثربی، صدرالدین شجره، شهره سلطانی، مهبود مهرنوش، علی محمدرحیمی، روزبه حسینی، رحمت امینی، سیروس همتی، محمودرضا رحیمی، میکاییل شهرستانی، ایوب آقاخانی و ... نمایش­نامه­های خود را انتخاب کرده­اند و اعلام آمادگی کرده­اند که متعاقبن جدول نمایش نامه­خوانی­ها با ذکر تاریخ و نمایشنامه­‌ها اعلام و منتشر می­‌شود.

صدیقی در خصوص داوری این جشنواره اعلام کرد: در بخش مسابقه­‌ی نخستین دوره­‌ی جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی بهترین نقش­خوان مرد، بهترین نقش­خوان زن، بهترین کارگردانی و گروه با رتبه‌­بندی توسط هیات داوران این جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد و برگزیدگان آن طی مراسمی هم­زمان با زاد­روز استاد اکبر رادی در دهم مهرماه 95 انتخاب و معرفی می­‌شوند. هیئت داوران این جشنواره دکتر فارس باقری، مهبود مهرنوش، روزبه حسینی، اصغر نوری، سلما سلامتی، جواد عاطفه و مهدی میرباقری به ارزیابی آثار بخش مسابقه‌­ی این جشنواره خواهند­پرداخت. هم­چنین جلسات نمایش­نامه‌­خوانی سه­‌شنبه‌­های هر هفته ساعت 17 در موسسه­‌ی مکتب تهران برگزار می­‌شود. دراین جا یادآوری کنم که هیچ­‌یک از نمایش­نامه­‌خوانی­‌های بخش مهمان که به صورت سه‌­شنبه­‌های یک هفته درمیان نمایش­نامه­‌خوانی خواهندشد، مورد داوری قرار نمی­‌گیرد. در این­جا اشاره می­‌کنم که پس از اجرای هریک از نمایش­نامه­‌خوانی­‌ها جلسه گفت­وگو با حضور نمایش‌نامه­نویسان، منتقدان، پژوهش­گران و استادان تئاتر برگزار می­‌شود.

سخن­گوی موسسه بنیاد اکبر رادی در پایان خاطرنشان کرد: نخستین جلسه­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی این جشنواره­ ساعت 17 روز سه­‌شنبه 4 اسفندماه 94 در سالن تئاتر مکتب تهران با نمایش­نامه‌­خوانی شب روی سنگ­فرش خیس به کارگردانی محمد پرتوافکن با نقش­‌خوانی پروین بحری، عزیز زنگنه، غزل کمانی، پری اسکندری، سپیده اسکندری، محمد پرتوافکن، نریمان باغبانی و فواد عباسی اجرا می­شود و پس از اجرای آن جلسه­ی گفت­وگو با حضور میلاد اکبرنژاد (نمایش­نامه­نویس و کارگردان) علی جعفری( منتقد) درباره­‌ی این اثر برگزار می شود.

علاقه­‌مندان برای دیدن این نمایش­نامه­‌خوانی می­‌توانند نیم ساعت قبل از اجرا با تهیه­‌ی بلیت از گیشه­‌ی مکتب تهران در تاریخ یادشده به نشانی خیابان کریم­خان، خیابان شهید عضدی(آبان جنوبی)،


اخبار تئاتر:

فروش چمدان به مرز 80 میلیون تومان رسید

«مالی سویینی» از امروز روی صحنه می‌رود

نمایش «در خواب دیگران» به حسن فتحی تقدیم شد

کوهستانی «ایوانف» را به پرتغال می‌رود

اجراهای تئاتر «متاستاز» به پایان رسید

معاون رییس جمهور به تماشای «دیوان غربی - شرقی» نشست

«حکایت فین به روایت جن جین» دوباره اجرا می‌شود

جلسه نقد و بررسی نمایش"کوپن" برگزار می‌شود

بلیت نیم بهای نمایش "چمدان" برای دانشجویان

نعیمی « B5-6 » را افتتاح می‌کند

"سعید داخ" راوی "مهراوه عشق" شد

«جنی» تا 15 اسفند تمدید شد

«باد شیشه را می‌لرزاند» در تماشاخانه مستقل تهران روی صحنه رفت

یک بازیگر جوان تئاتر درگذشت

"در خواب دیگران" به دانشجویان تخفیف می‌دهد

کارناوال جهانی عروسکی لهستان فراخوان داد

کارگاه نمایشنامه خوانی کیومرث مرادی در آمریکا

هوتن شکیبا و ستاره پسیانی به قشقایی می‌روند

اعضای هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان مشخص شدند

آخرین مهلت ارسال فیلم آثار بخش اول جشنواره تئاتر تجربه