رضا حداد که قرار بود نمایش «کشتن کفتر چاهی» را در تالار خصوصی و تازه تاسیس «آفتاب» اجرا کند، از تعطیلی اجرای این نمایش خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر از ایسنا: این کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «آفتاب» که چندی پیش سالنی را به همین نام در مجموعه «آفتاب» راه اندازی کرده است، از تاخیر چند باره در اجرای این نمایش و تعطیلی این سالن خصوصی خبر داد.

حداد در این زمینه توضیح داد: متاسفانه بعد از صحبت‌هایی که روز گذشته 4 اسفند ماه با مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید شروع اجرای نمایش «کشتن کفتر چاهی» و «افتتاح سالن تئاتر آفتاب» را مدتی به تعویق بیندازیم تا مذاکرات میان مجموعۀ وزارت ارشاد و برخی از نهادها به نتیجه برسد.

وی با اشاره به راه اندازی سالن‌های خصوصی تئاتر توسط گروه‌های مختلف ادامه داد: همانطور که مطلع هستید، از مدتی پیش وزارت ارشاد اسلامی، با هدف توسعۀ تئاتر سعی کرده زمینه‌هایی را برای رفع مشکلات قانونی و مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم کند که از جمله این اقدامات، ثبت قانونی گروه‌های تئاتر در قالب موسسات تک منظورۀ هنری است. در آیین نامۀ این موسسات هم، یکی از فعالیت‌های قانونی و مجاز آنها «تاسیس و بهره برداری از سالن‌های تئاتر» و «تولید و اجرای نمایش» است.

حداد یادآور شد: گروه تئاتر آفتاب هم که همیشه سعی کرده در مسیر قانونی حرکت کند به همین دلیل درخواست‌های خودش را برای تاسیس موسسه قانونی ارائه داده و مراحل لازم برای کسب مجوز فعالیت را طی کرده است. «سالن تئاتر آفتاب» نمونه‌ای از همین سالن‌های خصوصی است که با اعتماد و همکاری دوستان وزارت ارشاد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته و مدتی است که آمادۀ بهره برداری است.

این کارگردان تئاتر که نمایش «کشتن کفتر چاهی» را با گروهی از هنرجویان جوان تئاتر آماده اجرا کرده و همین نمایش را در جشنواره تئاتر فجر نیز به صحنه برده است، افزود: این نمایش برای اجرا در «سالن تئاتر آفتاب» تولید شده و امکان اجرای آن در هیچ سالن تئاتر دیگری نیست. در واقع نمایش کاملا آمادۀ اجراست و همانطور که می‌دانید، قبلا چند اجرا همزمان با جشنوارۀ تئاتر فجر داشته است.

حداد درباره صدور مجوز برای اجرای عمومی این نمایش تصریح کرد: مجوز اجرای عمومی نمایش هم از سوی شورای نظارت و ارزشیابی صادر شده و قاعدتا باید اجرای عمومی نمایش از 2 هفتۀ قبل شروع می‌شد ولی متاسفانه به نظر می‌آید که ادارۀ اماکن تهران در مورد فعال شدن سالن‌های تئاتر خصوصی، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی دارد.

کارگردان نمایش‌های «کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد» و «با دهان بند سکوت» در عین حال خاطرنشان کرد: البته شاید اطلاعات من در این زمینه دقیق نباشد ولی امیدوارم که به زودی با تعامل نهادهای قانونی، مشکل به صورت اساسی و قانونی حل شود تا راه فعالیت سالن‌های تئاتر خصوصی مسدود نشود.

سرپرست گروه تئاتر «آفتاب» با ابراز تاسف از اینکه تاکنون چندین بار اجرای این نمایش به تعویق افتاده است، ادامه داد: با توجه به اینکه مجوز اجرای نمایش «کشتن کفتر چاهی» از سوی وزارت ارشاد صادر شده بود، ما حتی تبلیغات محیطی و پیش فروش بلیت‌های نمایش را هم شروع کرده بودیم ولی به این دلیل که هنوز موفق به کسب موافقت اداره اماکن نشده بودیم، ناچار شدیم که چند بار زمان اجرا را به تعویق بیندازیم.

وی درباره سرانجام اجرای این نمایش گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه 2 هفته را از دست داده‌ایم و به روزهای آخر سال نزدیک می‌شویم، به نظر می‌آید که گروه، زمان مناسب برای اجرای نمایش را از دست داده است و دیگر چاره‌ای نداریم جز آنکه اجرای نمایش را به سال آینده موکول کنیم.

رضا حداد در پایان این گفتگو به ایسنا گفت: الان مهمترین دغدغۀ من، حفظ روحیۀ گروه است. بازیگران و گروه تولید نمایش «کشتن کفتر چاهی» بیش از 7 ماه برای تولید این نمایش زحمت کشیده‌اند و به تعویق افتادن دوبارۀ این اجرا، برای آنها ضربۀ سختی است ولی به نظر می‌رسد چاره‌ای نداریم جز اینکه صبور باشیم و منتظر بمانیم که ببینیم مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی و سایر نهادها، درباره تدوین قانون همکاری اماکن در زمینه راه اندازی تئاترهای خصوصی با هم به نتیجه‌ای می رسند یا نه؟

 نمایش «کشتن کفتر چاهی» نوشته محمد چرم‌شیر است که چندی پیش در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت و مورد توجه اوستر مایر کارگردان سرشناس تئاتر آلمان قرار گرفت.

این نمایش با بازی هنرجویان تئاتر اماده اجرا شده و بازیگران آن سعیده آجرلی،آذین نظری،ستاره ملکی،نفیسه زارع،مائده اسداللهی،یاسمن میرزایی،پردیس احمدیه،درسا ابوالفضلی،سونیا اسماعیلی هستند.