اولین سمینار پژوهشی «میکرو تئا‌تر لیو» با سخنرانی محمد حسن معجونی در خانه تئا‌تر عروسک برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر: در این جلسه که با حضور مرضیه برومند، حمید جبلی، افسانه زمانی و جمعی از هنرمندان و دانشجویان تئا‌تر و تئا‌تر عروسکی برگزار شد تمرکز بر ایده، ریتم، ماکت و تصویر خروجی به عنوان مهم‌ترین عناصر میکرو تئا‌تر متمرکز بود.

محمدحسن معجونی ابتدای این نشست ارائه تعریف مشخص از میکرو تئا‌تر را فعلا غیر ممکن عنوان کرد و گفت: در کشورهای مختلف افراد با قواعد متفاوت کار می‌کنند و هیچ‌جا برای ارائه تعریف توافق نشده است. ولی در همه میکرو تئا‌تر‌ها از پروجکشن استفاده می‌شود، یک ماکت وجود دارد؛ گرچه ممکن است تعریف‌مان از ماکت متفاوت باشد.

وی ادامه داد: از دید من در این تئا‌تر تکیه اصلی بر ایده است. ایده افراد مهم است. ایده اولیه که چه چیز می‌خواهم بگویم و چه چیز می‌خواهم نشان بدهم.

معجونی در پاسخ به سوال حاضران درباره نزدیکی این تئا‌تر به تئا‌تر اشیا و یا تئا‌تر کاغذی گفت: میکرو تئا‌تر جایی در محدوده همه این انواع نمایشی قرار گرفته ولی مجموعه آن‌ها نیست. ژن‌هایی از آن‌ها را با خود دارد ولی ترکیب آن‌ها نیست.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: از دید من به نوعی میکرو تئا‌تر عقب نشینی از ساخت و ساز به شمار می‌رود. وجوه نمایشی فوق‌العاده قوی دارد. تئا‌تر ماکت معمولا اجازه می‌دهد به دنبال ایده‌هایم بروم. در میکرو تئا‌تر دوربین به عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می‌کند. تصویر ماکت را زنده می‌کند و به آن‌ جان می‌دهد.

این کارگردان تئا‌تر در پاسخ به چگونگی ارتباط مخاطب با سه تصویر متفاوتی که بر پرده، بر ماکت و بازی دهنده می‌بیند گفت: مخاطب با دو مدیوم متفاوت روبرو می‌شود. ولی در تجربه‌ای که طی سه اجرای آخرین نمایشمان داشتیم نقش ریتم را در این ارتباط بدست آوردیم. تغییر ریتم معنای متفاوتی را برساند. در واقع اجرا، تمرینی است که ملموس نیست. یک اتفاق فرار است که از ذهن ما می‌گذرد. هماهنگی ماکت، حرکت و ویدئو باید در یک ریتم خاص انجام شود.

وی تاکید کرد که دراماتورژی ایده لازم‌ترین اتفاق برای «میکرو تئا‌تر» و «تئا‌تر عروسکی» است که باید جدی گرفته شود.

در ادامه این نشست بخشی از آخرین پروژه میکرو تئا‌تر لیو به اجرا در آمده و توضیحاتی در خصوص دور بعدی این فستیوال، فراخوان و نزدیکی حوزه تئا‌تر عروسکی به این گونه جدید تئا‌تری بیان شد.


اخبار تئاتر:

جشن کانون کارگردانان در هفته تئاتر برگزار می‌شود

«رقص مرگ،بی لالا» پنج شب تمدید شد

پرفورمنس «مخاطب خاص» در تماشاخانه باران

علی سرابی و نوید محمد زاده هم‌ بازی شدند

تور تئاتر «سال ثانیه» در سال 95

دلیل انصراف «خشم اژدها» از ادامه اجراهای خود

انتشار اولین «پاراگراف» برای هنرهای نمایشی

نادر برهانی مرند: به‌جز تخفیف دانشجویی با هر تخفیفی در تئاتر مخالفم

نمایش‌های نوروزی تماشاخانه سنگلج مشخص شد‎

زمان اجرای عمومی "اودیسه" مشخص شد

یک تئاتر دیگر از کوهستانی به آلمان دعوت شد

حسن معجونی به خانه عروسک می‌رود

چرا تلویزیون، تئاتر دوست ندارد؟

فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان

رضا حداد به تعطیلی سالن اجرای تئاترش اعتراض کرد

بازگشت فرهاد اصلانی به تئاتر پس از 9 سال

محمد مساوات «یافت‌آباد» را در ایرانشهر اجرا می‌کند

اجرای «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» با فرهاد قائمیان در تئاتر شهر

اجرای یک تئاتر بر روی دریا

«دوازده مرد خشمگین» در تئاتر مولوی

جزئیات سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر

همکاری فستیوال زوریخ با جشنواره تئاتر دانشگاهی