محمد یعقوبی از اجرای نمایش «یک دقیقه سکوت» در یکی از معتبرترین جشنواره‌های کانادا خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: این هنرمند تئاتر که مدتی است در کانادا زندگی می‌کند، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: قرار است نمایش «یک دقیقه سکوت» به زبان انگلیسی و توسط بازیگران انگلیسی زبان در جشنواره سامرورکس (summerworks) که مهمترین جشنواره تئاتر کاناداست، به صحنه برود.

وی اضافه کرد:‌ اجرای این نمایش برای ما فرصت خوبی است چون هدفم جذب مخاطبانی به زبان‌های دیگر است.

یعقوبی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه متن «یک دقیقه سکوت» یک اثر اجتماعی است، مخاطبان خارجی چگونه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند؟ تصریح کرد: دو سال پیش این تردید را داشتم که شاید تماشاگران خارجی نتوانند با این نمایش ارتباط برقرار کنند اما ترجمه خیلی خوبی از این نمایشنامه شد و بعد از آن، متن ترجمه شده را به چند فرد غیرایرانی و انگلیسی زبان دادم . همه آن‌ها به خوبی با متن ارتباط برقرار کردند و به من تاکید کردند که حتما آن را اجرا کنم.

وی ادامه داد: متن ترجمه شده در فستیوال فرینج تورنتو جایزه گرفت و بعد از آن هم با کارگردانی آزاده محمدی در فستیوال پراگ اجرا شد که بازخورد بسیار خوبی داشت.

این هنرمند تئاتر اجرای نمایشنامه‌هایش را به زبان‌های دیگر اتفاقی جالب توجه دانست و توضیح داد: این تجربه برایم بسیار شگفت‌انگیز بود چون برای اولین بار می‌دیدم که نمایشنامه‌ام توسط بازیگران خارجی و برای مخاطبان غیرایرانی اجرا می‌شود. به همین دلیل واکنش تماشاگران برایم بسیار جذاب بود و دریافتم که آن‌ها جذب داستان نمایش شده‌اند و حتی به شوخی‌های آن می‌خندند.

یعقوبی در عین حال تأکید کرد:‌ البته تردیدی نیست که بهترین و مهمترین تماشاگران ما مردم کشور خودمان هستند اما این گونه تجربه‌ها هم فرصتی فراهم می‌کند تا با مخاطب خارجی نیز ارتباط برقرار کنیم.

وی در ادامه درباره فستیوال سامرورکس توضیح داد: این فستیوال در پذیرش آثار بسیار سختگیر است و از تاریخ 4 تا 11 آگوست برگزار می‌شود. ما در این جشنواره هفت اجرا داریم و امیدوارم بعد از آن هم بتوانیم تور کانادا داشته باشیم.

یعقوبی با اشاره به حمایت‌های دولت کانادا از فعالیت‌های نمایشی خاطرنشان کرد: در این کشور فستیوال‌ها مورد حمایت دولت هستند و به گروه‌ها هزینه سفر می‌دهند تا بتوانند با حمایت‌های دولت، در سراسر کشور اجرا داشته باشند. البته دولت این حمایت‌ها را از طریق NGOها انجام می‌دهد به این معنا که به آن‌ها بودجه‌ای می‌دهد و آن‌ها این بودجه را به هنرمندان ارائه می‌کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش‌های «خشکسالی و دروغ»، «زمستان 66» و «رقص کاغذپاره‌ها» با اشاره به شرایط تئاتر خصوصی در کانادا توضیح داد: در این کشور تئاتر خصوصی آزادی بسیار زیادی دارد اما این به معنای قطع کمک‌های دولتی نیست و گروه‌های نمایشی و بویژه گروه‌های شاخص همچنان از کمک‌های دولتی برخوردار می‌شوند اما در عین حال آزادی‌های بسیار دارند که این با تعریفی که در کشور ما از تئاتر خصوصی وجود دارد، بسیار متفاوت است اما امیدوارم ما هم به این سمت حرکت کنیم.

 نمایشنامه «یک دقیقه سکوت» یکی از شاخص‌ترین نمایشنامه‌های محمد یعقوبی است که اجرای آن در سال 77 بازخورد بسیاری داشت و این اثر را به عنوان یکی از نمایش‌نامه‌های مهم معاصر تبدیل کرد.


اخبار تئاتر:

جشن کانون کارگردانان در هفته تئاتر برگزار می‌شود

«رقص مرگ،بی لالا» پنج شب تمدید شد

پرفورمنس «مخاطب خاص» در تماشاخانه باران

علی سرابی و نوید محمد زاده هم‌ بازی شدند

تور تئاتر «سال ثانیه» در سال 95

دلیل انصراف «خشم اژدها» از ادامه اجراهای خود

انتشار اولین «پاراگراف» برای هنرهای نمایشی

نادر برهانی مرند: به‌جز تخفیف دانشجویی با هر تخفیفی در تئاتر مخالفم

نمایش‌های نوروزی تماشاخانه سنگلج مشخص شد‎

زمان اجرای عمومی "اودیسه" مشخص شد

یک تئاتر دیگر از کوهستانی به آلمان دعوت شد

حسن معجونی به خانه عروسک می‌رود

چرا تلویزیون، تئاتر دوست ندارد؟

فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان

رضا حداد به تعطیلی سالن اجرای تئاترش اعتراض کرد

بازگشت فرهاد اصلانی به تئاتر پس از 9 سال

محمد مساوات «یافت‌آباد» را در ایرانشهر اجرا می‌کند

اجرای «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» با فرهاد قائمیان در تئاتر شهر

اجرای یک تئاتر بر روی دریا

«دوازده مرد خشمگین» در تئاتر مولوی

جزئیات سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر

همکاری فستیوال زوریخ با جشنواره تئاتر دانشگاهی