ندا شاهرخی به همراه هنرجویان موسسه فرهنگی هنری فانوس، نمایش ˝مده آ˝ را به فرانسه می‌برد.

 

سایت خبری تئاتر: ندا شاهرخی کارگردان تئاتر و مدیر تماشاخانه فانوس قرار است 29 اسفندماه با همراهی تعدادی از هنرجویان خود نمایش "مده آ" را در فرانسه به صحنه ببرد.

این کارگردان و مدرس تئاتر با اعلام این خبرگفت: تماشاخانه فانوس در راستای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستمر بین‌المللی پس از برگزاری هفت دوره بازیگری با همکاری مدرسه پوان فیکس اکنون با همراهی هنرجویان این کارگاه‌های بازیگری در حال آماده کردن نمایش "مده آ" اقتباسی از اثر معروف اوریپید است که قرار است در تاریخ 29 اسفندماه در پاریس به صحنه برود.

شاهرخی که کارگردانی نمایش‌هایی همچون "مار و پله" و "دژاوو" را در کارنامه کاری خود دارد در رابطه با این اثر نمایشی توضیح داد: من در عین حال که سعی کردم شکل کلاسیک کار را تا حدی حفظ کنم، اما در واقع می‌توان گفت که تلاش کردم برخی از دغدغه‌های خود در رابطه با مسئله زنان و حقوق آنان را به نوعی در کار بگنجانم. به این ترتیب در این نمایش هفت بازیگر زن حضور دارند که گروه هم‌سرایان را تشکیل می‌دهند و هر یک بخش‌های مختلفی از شخصیت مده‌آ را بازی می‌کنند. علاوه بر این گروه هم‌سرایان یک زن معاصر هم روی صحنه حضور دارد که او هم مورد خیانت واقع شده است با این تفاوت که او مانند مده‌آ در اعتراض نسبت به این مسئله دست به هیچ کنشی نمی‌زند بلکه به شدت گرفتار افسردگی و تبدیل به زنده‌ای متحرک شده است.

او همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: "مده‌آ" تراژیک که تقریبا چهارصد سال قبل از میلاد مسیح خلق شده است تمام ویژگی‌های زنانه خود را حفظ کرده است اما این نمایش نشان می‌دهد که "مده‌آ" پس از گذشت این همه سال به عروسک تبدیل شده و هیچ دفاعی از موقعیت خود نمی‌کند و به این ترتیب در این نمایش یک مقایسه بسیار ظریف بین "مده‌آ" معاصر و "مده‌آ" کلاسیک صورت می‌گیرد.

داستان نمایش "مده‌آ" درباره زنی است که به دلیل انتقام از همسرش، فرزندانش را به قتل می‌رساند. مده‌آ در موقعیتی غیرانسانی از سوی همسر خویش، جیسون، قرار می‌گیرد و نکته این‌جاست که همسر او این موقعیت به‌وجود‌ آمده را غیرانسانی نمی‌داند و حتی گمان می‌برد و ادعا می‌کند که این عمل را در جهت سعادت خانواده‌ خویش انجام داده است. جیسون با شاهزاده‌خانم ازدواج می‌کند و هر دم از مده‌آ، همسر اولش و کودکان خود دورتر می‌شود. جیسون به‌هیچ‌وجه به احساسات مده‌آ توجه نمی‌کند و در هیچ لحظه‌ای کار خود را ناپسند نمی‌بیند و حتی از این‌که "مده‌آ" به این اندازه خشمگین و اندوهناک است شگفت‌زده و حیران می‌شود. شاید دیگران هم به مده‌آ هیچ حقی برای خشم و کین ندهند چراکه خواهش‌های زنان بی‌معناست و او حقی نسبت به زندگی خود و همسر خویش ندارد. این‌گونه است که مده‌آ به فجیع‌ترین شکل ممکن، دست به انتقام می‌زند و در این راه حتی کودکان خویش را نیز قربانی می‌کند و به دست خود از بین می‌برد.

 


اخبار تئاتر:

جشن کانون کارگردانان در هفته تئاتر برگزار می‌شود

«رقص مرگ،بی لالا» پنج شب تمدید شد

پرفورمنس «مخاطب خاص» در تماشاخانه باران

علی سرابی و نوید محمد زاده هم‌ بازی شدند

تور تئاتر «سال ثانیه» در سال 95

دلیل انصراف «خشم اژدها» از ادامه اجراهای خود

انتشار اولین «پاراگراف» برای هنرهای نمایشی

نادر برهانی مرند: به‌جز تخفیف دانشجویی با هر تخفیفی در تئاتر مخالفم

نمایش‌های نوروزی تماشاخانه سنگلج مشخص شد‎

زمان اجرای عمومی "اودیسه" مشخص شد

یک تئاتر دیگر از کوهستانی به آلمان دعوت شد

حسن معجونی به خانه عروسک می‌رود

چرا تلویزیون، تئاتر دوست ندارد؟

فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان

رضا حداد به تعطیلی سالن اجرای تئاترش اعتراض کرد

بازگشت فرهاد اصلانی به تئاتر پس از 9 سال

محمد مساوات «یافت‌آباد» را در ایرانشهر اجرا می‌کند

اجرای «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» با فرهاد قائمیان در تئاتر شهر

اجرای یک تئاتر بر روی دریا

«دوازده مرد خشمگین» در تئاتر مولوی

جزئیات سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر

همکاری فستیوال زوریخ با جشنواره تئاتر دانشگاهی