جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر پنج شنبه نهم اردیبهشت‌در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار و در این مراسم از محمدعلی کشاورز و ولی‌اله شیراندامی تقدیر شد

سایت خبری تئاتر: در ابتدای این مراسم شکرخدا گودرزی گفت: کانون کارگردانان خانه تئاتر علیرغم تمام اختلاف نظرها نیاز به همدلی و همراهی دارد و امسال این جشن را بدون حامی مالی برگزار کردیم و می خواهیم با همدلی و همراهی فضای جدیدی بین کانون های مختلف تئاتر بوجود بیاوریم و زمینه ای را فراهم کنیم که مشکلات صنف بازیگران را برطرف کنیم وروند هویت شغلی بازیگران تئاتر را سرعت ببخشیم و کانون کارگردانان خانه تئاتر مدعی است که می‌تواند تمامی اصناف را سامان بخشد.

در ادامه مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان،گفت: ملتی که قدر بزرگان خود را بداند، می‌تواند برای نسل جوان خود الگوسازی کند و در خانه هنرمندان ایران قصد داریم زمینه ای را برای حضور و فعالیت هنرمندان فراهم کنیم.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به حذف درصد تماشاخانه از فروش اجراهای نمایشی اشاره کرد و گفت: با وجود این که ما بخشی از هزینه‌های خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر را از محل درآمدهای آن‌ها تأمین می‌کنیم که کسر درصدی از فروش اجراهای نمایشی از آن جمله بود، به دلیل پیشنهاد چند تن از بزرگان تئاتر، این درصد را حذف کردیم.

ایرج راد در بخش دیگر این مراسم با اشاره به جایگاه و تاثیر محمد علی کشاورز گفت: همواره حضور محمدعلی کشاورز روی صحنه آنچنان تأثیرگذار و استوار بوده است. از سال ۱۳۴۵ در کنار او و در گروه تئاتر «مردم» بودم. او از کسانی است که خدمتگزار فرهنگی بوده و هست و در حاشیه و حاشیه‌سازی قرار نگرفته است. محمدعلی کشاورز هنرمندانه زندگی کرد و می‌کند.

راد در ادامه گفت: محمدعلی کشاورز مردی است که در زمان خود که ابتدای تئاتر این مملکت قرار داشت، با برنامه تلویزیونی که از شبکه دو توسط اداره هنرهای دراماتیک پخش می‌شد، مردم را از طریق تلویزیون با تئاتر آشنا کرد. مردم وی را از آن زمان به خوبی به یاد دارند و وی در طول این سالها درخشید و همچنان هم می‌درخشد و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ هنر این مملکت دارد.

او درباره ولی شیراندامی گفت: افتخار دارم که چهار سال در دانشکده هنرهای زیبا تهران در کنار وی نشستم و از او چیزهای فراوانی یاد گرفتم. شیراندامی همواره دنبال علم،آموختن بود، شاید زمانی که به دانشگاه تهران آمد تفاوت سنی با دانشجویان دیگر بسیار بسیار زیاد بود اما آنچنان سرکلاس می‌نشست که هیچ‌کس احساسی نسبت به فاصله سنی با او نداشت راد ادامه داد:او به تمام دانشجویان کمک می‌کرد و با وجود این‌که اساتید خجالت می‌کشیدند از این‌که شیراندامی اتودی را برای آنها سرکلاس اجرا کند ولی وی به مانند یک دانشجوی عاشق و شیفته این کار را انجام می‌داد و من خاطرم است که وی سال‌ها با اسکویی در تئاتر آناهیتا کار کرده بود و اسکویی وی را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین کسانی که در گروه آناهیتا کار می‌کردند می‌شناخت.

شیراندامی پس از تقدیر، نسبت به مکان تولد خود که در بروشور جشن کانون کارگردان منتشر شده بود گفت: «محل تولد من مرو در اتحاد جماهیر شوروی است.» او افزود: از تمام مسئولان و هنرمندان تشکر می‌کنم که با برگزاری این مراسم پس از 15 ماه باعث شدند از خانه‌ام بیرون آیم. 15 ماه است که گرفتار ناراحتی پا هستم و نمی‌دانم عاقبتم چه می‌شود. دعاکنید پایم را نبرند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت:این کار عشق می‌خواهد، تحصیل می‌خواهد، گذشت می‌خواهد، صبر می‌خواهد تا آدم به جایی رسد که کشاورز رسیده است.

جعفر والی، ایرج راد و محمد بنایی مدالیوم خانه تئاتر را به این محمد علی کشاورزتقدیم کردند. همچنین والی به عنوان اولین کارگردان نمایش تلویزیونی کشاورز تقدیرنامه‌ای به کشاورز اهدا کرد.

کشاورز گفت: «ما باید واقعا دعاگوی مهدی فروغ رئیس دانشکده هنرهای دراماتیک و آریان‌پور استادی که در دانشگاه به ما تدریس می‌کرد باشیم. اولین اثر تلویزیونی وی نمایشنامه‌ای بود که جعفروالی کارگردانی آن را برعهده داشت. هچنین ایرج راد که با او نیز در اداره هنرهای دراماتیک به ریاست مهدی فروغ بودیم که به تئاتر این مملکت کمک فراوان کرد، دانشکده تئاتر در ایران برای اولین بار به ریاست مهدی فروغ ساخته شد تا افرادی چون آریان‌گور در آن تدریس کنند.»

کشاورز تاکید کرد:ما در خدمت مردم هستیم و باید برای مردم سرزمین طلایی کار کنیم که امیدوارم همه‌شان زنده، موفق و پیروز باشند و به پیشرفت این مملکت کمک کنند.

او در ادامه سخنانش از حاضران در سالن خواست تا به احترام زنده‌یاد حمید سمندریان و همسر وی هما روستا یک دقیقه سکوت کنند.

پیمان شیخی اجرای این مراسم را برعهده داشت.



اخبار تئاتر

"بازار عاشقان" میزبان سفیر ترکیه شد / علی نصیریان روی صحنه رفت

از مجموعه کتاب «نمایشنامه نویسان معاصر ایران» رونمایی می‌شود

حسن معجونی زنگ آغاز نمایش مرسولات پترزبورگ را خواهد نواخت.

سعید پورصمیمی تئاتر «کروکدیل» را افتتاح می‌کند

اجرای تئاتر «ننه دلاور و فرزندانش» تمدید شد

پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در تئاتر شهر آغاز می‌شود

اجرای تئاتر «مرسولات پترزبورگ» در تالار مولوی

«هفت خوان هملت» در تماشاخانه باران

«سال ثانیه» پورآذری به شهرستان‌ها نمی‌رود

بیش از دو هزار نفر به تماشای نمایش «دپوتات» نشستند

اجرای «شکستنی لطفا با احتیاط حمل شود» درفستیوال میکرولیو

آمارتماشاگران تئاتر در فروردین 95

اجرای «کشتن کفتر چاهی» در تئاتر آفتاب

فراخوان جشنواره تئاتر تجربی ویتنام منتشر شد

مدیر و نماینده یونسکو در تهران مهمان "اودیسه" شد

زمان برگزاری سیزدهمین جشن بازیگر / نامزدهای بازیگر برتر معرفی شدند

داود فتحعلی بیگی «انسانم آرزوست» را به سنگلج می‌برد

حکم جدید مهدی شفیعی برای رحمت امینی

گزارش تصویری نمایش «مرگ» کارگردان : نیما ذاکر

یک نمایش ایرانی در آلمان به روی صحنه می‌رود

فراخوان پنجمین جشنواره تئاتر شهر منتشر شد + فرم فرخوان

«من فکر میکنم یک روشنفکرم» روی صحنه می‌رود

پنجمین جشنواره بازیگری "سه نقطه" خرداد 95 برگزار می‌شود