یوسف باپیری با اشاره به برگزاری پروژه شکسپیر در راستای طرح پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی از روی صحنه بردن دو نمایش «پرده سوم، صحنه چهارم» و «یک اجرای واحد» در همین زمینه خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر از مهر: یوسف باپیری نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت هایش گفت: براساس پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی که تاکید بر گروه محوری و پروژه محوری دارد گروه تئاتر «تازه» قصد دارد از ۲۸ تیر تا ۱۴ مرداد پروژه ای را با محوریت شکسپیر اجرا کند.

وی ادامه داد: مدیریت این پروژه برعهده من و اشکان خیل نژاد است که قرار است با محوریت «هملت» دو اجرای نمایشی به همراه کارگاه آموزشی و نشست های تخصصی در تالار قشقایی داشته باشیم. با توجه به ماهیت این طرح که بر مطالعات اجرایی تاکید دارد علاوه بر برپایی نشست ها و کارگاه آموزشی دو نمایش «پرده سوم، صحنه چهارم» و «یک اجرای واحد» نیز اجرا خواهد شد.

کارگردان نمایش «کامنت» درباره جزئیات این دو اجرا بیان کرد: اجراهای این پروژه به دو بخش تقسیم می شوند. بخش اول شامل اجرای نمایش «پرده سوم، صحنه چهارم» به کارگردانی مشترک من و اشکان خیل نژاد است که با نگاهی به پرده سوم، صحنه چهارم نمایشنامه «هملت» نوشته شده است. در این صحنه هملت به دیدن مادرش در اتاق خواب وی می رود و با او درباره اتفاقاتی که افتاده و تصوری که نسبت به وی دارد، صحبت می کند البته نمایش در فضا و موقعیت متفاوتی نسبت به این صحنه نمایشنامه اجرا می شود. هوتن شکیبا و ستاره پسیانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

باپیری متذکر شد: این نمایش به تهیه کنندگی محمد قدس پیش از این در هشتمین فستیوال تئاتر دانشگاهی APB (دفتر آسیا پاسفیک) وابسته به ITI یونسکو در سنگاپور روی صحنه رفته است. اجرای دوم ما نیز باز هم با تمرکز روی شکسپیر و به کارگردانی چند کارگردان جوان و خلاق به صحنه می رود.

وی درباره این اجرا توضیح داد: ما در راستای برپایی پروژه شکسپیر از چند کارگردان جوان و خلاق مانند آرمین جوان، مجتبی کریمی، سیاوش قائدی، بهروز سالمی و ... که پیش از این در جشنواره های تئاتر دانشگاهی برگزیده شده بودند برای کارگردانی نمایش «یک اجرای واحد» دعوت به همکاری کردیم. در این نمایش صحنه هایی از نمایشنامه هملت به صورت جداگانه توسط هر کدام از این افراد تمرین و آماده می شود و در نهایت به شکل یک اجرای واحد به صحنه خواهد رفت. البته هر هفته به شکل مشترک جلسه ای با این کارگردان ها داریم تا در نهایت به فرم نهایی و یک اجرای واحد برسیم.

وی درباره برگزاری نشست ها و کارگاه آموزشی این پروژه بیان کرد: در راستای برپایی این پروژه در طول این دو هفته نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد. در همین راستا صبح ها کارگاهی آموزشی زیر نظر سعید بهنام برگزار می شود که هنرجویان در طول ۱۵ روز برگزاری این کارگاه نمایشی را تمرین و در نهایت اجرایی با موضوع «هملت» تولید می کنند.

باپیری افزود: همچنین در فاصله بین دو اجرا نیز نشست های تخصصی برگزار می شود که درباره موضوعات مختلفی از جمله اجراهایی که از نمایشنامه «هملت» در ایران صورت گرفته است، دعوت از مترجمان و کارگردان هایی که این اثر را ترجمه یا روی صحنه برده اند، رویکرد کارگردان های ایرانی به این نمایشنامه شناخته شده، بررسی این نکته که اجرای آثار شکسپیر چه دستاوردی برای ما خواهد داشت و... برگزار می شود.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: این پروژه کاری از گروه تئاتر «تازه» متشکل از من، اشکان خیل نژاد، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و آرمان کوچکی است که با همکاری مجموعه تئاتر شهر، مرکز مطالعات اجرایی قشقایی و تماشاخانه مسعودیه برگزار می شود. تماشاخانه مسعودیه در انجام این پروژه به ما کمک های معنوی زیادی کرده و ما جلسات و تمرین هایمان را در این مکان برگزار می کنیم. همچنین از آنجا که ما تنها ۱۵ روز در تالار قشقایی خواهیم بود احتمالا ادامه این پروژه در تماشاخانه مسعودیه پیگیری خواهد شد.


اخبار تئاتر

طراحی پوستر تئاتر «راه مهر راز سپهر» توسط ابراهیم حقیقی

برگزاری دو کارگاه تئاتر کمدی در تئاتر شهر

فرید کشن فلاح درگذشت

نشر نی با 36 عنوان نمایشنامه در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کند

حسن معجونی و نمایشنامه خوانی در چارسو

40 اثر بیضایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود

نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران به پایان رسید

نتایج بازخوانی بخش خیابانی جشنواره عروسکی تهران مبارک اعلام شد

ایوب آقاخانی با شهید «چمران» به آبادان و خرمشهر می‌رود

چاپ نمایشنامه‌هایی از پیتر هاکس در ایران

اهدای 300 کمک هزینه‌ی خرید مسکن در جشن شب بازیگر

از «جناب خان» در جشن‌تئاتری‌ها تقدیر شد

اهدای مدالیوم انجمن عکاسان تئاتر ایران به حمید جبلی

علی سرابی: اجرای من هم بسیار دیدنی خواهد شد

برگزیده‌های جشن بازیگر معرفی شدند

کارگردانی حمید امجد پس از ۱۲ سال

فراخوان مسابقه مطبوعاتی سال ۹۵ انجمن منتقدان تئاتر منتشر شد

برنامه‌های نمایش تئاتر باران در اردیبهشت ماه‎ اعلام شد

ولی شیر اندامی: دعا کنید پایم را قطع نکنند

حضور انتشارات نمایش با 100 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران