نمایش «کسوف» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی پس از پنج سال بار دیگر به صحنه می‌رود.

 

سایت خبری تئاتر: ایوب آقاخانی  درباره بازاجرای این نمایش با بیان اینکه «گروه تئاتر "پوشه" در نظر دارد با حداکثر توان خود در سال 95 در فضاهای خصوصی فعالیت کند»، توضیح داد: حضور در فضاهای خصوصی همواره با ریسک اقتصادی همراه است، اما برای حمایت از جریان خصوصی و نیز بقای منطقی یک گروه صاحب هویت، ترجیح دادیم با توجه به اجرای سال گذشته در تئاترشهر امسال از ابتدا برنامه‌ریزی خود را در فضاهای خصوصی پایه‌ریزی کنیم.

او ادامه داد: بنابراین قصد داریم از نیمه‌ی خردادماه نمایش موفق «کسوف» را با همان عوامل قبلی به صحنه ببریم. این نمایش در بخش بین‌الملل بیست و نهمین جشنواره‌ی تئاتر فجر کاندیدای سه جایزه شد و در همان سال 89 جایزه‌ی بهترین نمایشنامه‌نویسی را هم از طرف خانه تئاتر دریافت کرد.

وی با بیان اینکه حمیدرضا آذرنگ و نسیم ادبی دو بازیگر نمایش «کسوف» هستند که همراه با بازی صوتی ایوب آقاخانی این اثر را اجرا می‌کنند، افزود: «کسوف» پراقبال‌ترین نمایشنامه‌ی کارنامه‌ی من به لحاظ اجرا توسط هنرمندان شهرهای دیگر در جشنواره‌های مختلف است که تاکنون چهار بار به عنوان اثر منتخب هنرمندان مقیم استان‌های مختلف به جشنواره‌ی تئاتر فجر و دانشگاهی راه پیدا کرده است. در واقع به نظر می‌رسد این نمایش به دلیل مضمون و نیز اجرا، نسبت منطقی‌تری با تئاتر فراگیر کشور برقرار کرده است.

کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» با اشاره به میل و رغبت دو بازیگر قدیمی این نمایش برای اجرای دوباره و نیز پیشنهاد و ابراز تمایل مدیران تماشاخانه باران برای اجرا گفت: با در نظر گرفتن تمام جوانب، این نمایش با حداکثر شباهت در عوامل پشت صحنه نسبت به اجرای گذشته در سالن قشقایی (سال 1389)، از نیمه‌ی خردادماه در تماشاخانه‌ی باران اجرا می‌شود.

به گفته‌ی او؛ این نمایش که به مدت 50 دقیقه و از ساعت 21 اجرا می‌شود داستان مِیوند و ثریاست که در حال عبور از منطقه‌ی صفر مرزی بازداشت شد‌ه‌اند. کاوش درباره‌ی راز مگوی آن‌ها برای چرایی اسکان موقت در منطقه‌ی صفر، تماشاگر را وارد زندگی زن ایرانی با همسر افغانی‌اش می‌کند.

آقاخانی همچنین یادآور شد که به مناسبت برگزاری پانزدهمین جشنواره‌ی ملی مقاومت در خرمشهر، گروه نمایش «تکه‌های سنگین سرب» که به زندگی شهید چمران می‌پردازد دعوت شده است.

 همچنین نمایش «کسوف» و «تمام صبح‌های زمین» این نویسنده توسط نشر دیبایه به چاپ رسیده و در فروشگاه‌های شهر کتاب تهران عرضه شده است.



اخبار تئاتر

طراحی پوستر تئاتر «راه مهر راز سپهر» توسط ابراهیم حقیقی

برگزاری دو کارگاه تئاتر کمدی در تئاتر شهر

فرید کشن فلاح درگذشت

نشر نی با 36 عنوان نمایشنامه در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کند

حسن معجونی و نمایشنامه خوانی در چارسو

40 اثر بیضایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود

نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران به پایان رسید

نتایج بازخوانی بخش خیابانی جشنواره عروسکی تهران مبارک اعلام شد

ایوب آقاخانی با شهید «چمران» به آبادان و خرمشهر می‌رود

چاپ نمایشنامه‌هایی از پیتر هاکس در ایران

اهدای 300 کمک هزینه‌ی خرید مسکن در جشن شب بازیگر

از «جناب خان» در جشن‌تئاتری‌ها تقدیر شد

اهدای مدالیوم انجمن عکاسان تئاتر ایران به حمید جبلی

علی سرابی: اجرای من هم بسیار دیدنی خواهد شد

برگزیده‌های جشن بازیگر معرفی شدند

کارگردانی حمید امجد پس از ۱۲ سال

فراخوان مسابقه مطبوعاتی سال ۹۵ انجمن منتقدان تئاتر منتشر شد

برنامه‌های نمایش تئاتر باران در اردیبهشت ماه‎ اعلام شد

ولی شیر اندامی: دعا کنید پایم را قطع نکنند

حضور انتشارات نمایش با 100 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران