نخستین نشست رسانه‌ای کوروش زارعی به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با حضور خبرنگاران، صبح امروز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر: کورورش زارعی ضمن تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از اصحاب رسانه به عنوان یار همیشگی تئاتر یاد کرد و رهنمودها و نقدهای رسانه‌ها را در جهت اصلاح و پیشبرد اهداف و مسئولیت‌های تئاتر حوزه هنری راه‌گشا دانست. زارعی پاسخگو بودن را از خصائل مدیر فرهنگی برشمرد و خاطرنشان ساخت که تعامل با رسانه‌ها و ایجاد فضای گفت‌‌و‌گو می‌تواند هر نهاد و مجموعه هنری را در رسیدن به مقصدش یاری کند.

 
وی همچنین از فعالیت‌ها و خدمات دکتر رحمت امینی؛ مدیر پیشین مرکز هنر های نمایشی حوزه هنری؛ قدردانی و ابراز امیدواری کرد که ادامه‌دهنده‌ی فعالیت‌ها و ایده‌های خوب ایشان باشد. 
 
مخالف جریان رسمی تئاتر کشور نیستیم
زارعی در این نشست گفت: راهی که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری می‌رود در راه تئاتر کشور است. تئاتر حوزه هنری و تئاتر وزارت ارشاد هر دو عضو یک خانواده هستند و یک هدف را دنبال می‌کنند و آن اعتلای هنر تئاتر در سطح کشور است. در حوزه هنری اهداف و سیاست‌هایی تعیین شده و تئاتر این نهاد نیز در جهت اشاعه و نشر این اهداف گام بر می‌دارد. ما به هیچ وجه مخالف جریان رسمی تئاتر کشور نیستیم- ممکن است منتقد باشیم اما مخالف نیستیم- بلکه گوشه‌ای از بار تئاتر کشور را به دوش می‌کشیم تا بتوانیم با بودجه بسیار اندک و ناچیزی که در اختیار داریم خدمات اندکی به کل جریان تئاتر کشور ارائه کنیم.
 
این کارگردان تئاتر افزود: تئاتر حوزه هنری جریانی متعلق به همه هنرمندان است. درهای این مرکز به روی جوانان خوش فکر و هنرمندان نامی عرصه تئاتر باز است تا با تولید آثار خوب و ماندگار گام‌های بزرگ و موثری در جهت اهداف تئاتر حوزه هنری برداریم.
 
در سال اقتصاد مقاومتی برای توسعه تئاتر راهکار پیدا کنیم
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مخاطب را رکن اصلی پروسه تولید تئاتر دانست و تصریح کرد: مردم ولی نعمتان هنر نمایش هستند. اگر مردم نیایند و تئاتر نبینند حتی اگر بزرگترین تئاتر جهان را هم تولید کرده باشیم، هویتی نخواهیم داشت. باید سعی کنیم با ایده‌ها و راه کارهایی، مردم را با تئاتر آشتی دهیم. اگر خودمان مخاطب هنر خودمان باشیم برای تئاتر قدمی از قدم برنداشته‌ایم. در کشور‌های توسعه یافته، مردم عادی مخاطبان اصلی تئاتر هستند. اما در کشور ما مخاطبان تئاتر از دانشگاهیان و هنرمندان خود تئاتر هستند. یکی از اهداف ما در تئاتر حوزه هنری این است که بحث مخاطب‌شناسی تئاتر را آسیب‌شناسی کرده و راه حلی عملی برای توسعه‌ی تئاتر مردمی ارائه کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: به عنوان هنرمند باید در سال اقتصاد مقاومتی برای توسعه تئاتر راهکار پیدا کنیم. در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری دفتری را به نام "دفتر تئاتر مردمی و بچه‌های مسجد" راه‌اندازی کرده‌ایم با این هدف که تئاتر را به میان مردم ببریم. با گذشت بیش از سی و اندی سال از انقلاب اسلامی، هنوز بسیاری از خانواده‌های متدین ما به تئاتر اعتماد ندارند. در حالی که تئاتر چنان هنر تاثیرگذاری است که می‌تواند پایه‌های فرهنگی یک جامعه را متحول کند. تئاتر هنری فرهنگ‌ساز است و می‌تواند درمان‌کننده بسیاری از دردهای جامعه باشد. رهبر انقلاب هم در بسیاری از جلسات خود با جامعه‌ی هنرمندان بر این نکته تاکید ویژه داشته‌اند که "تئاتر فراتر از منبر است". تئاتر جادو و معجزه‌ای دارد که می‌تواند سطح فرهنگی جامعه را ارتقاء دهد. لذا اگر ما موفق شویم که تئاتر خوب را به میان مردم ببریم آنجاست که جادوی تئاتر خود نمایی خواهد کرد.
 
دفتر مطالعات، پژوهشی و راهبردی" برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت
زارعی سپس به معرفی برنامه‌های دفتر مطالعات، پژوهشی و راهبردی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پرداخت و گفت: ایوب آقاخانی که از اساتید دانشگاه و هنرمندان برجسته‌ی هنر تئاتر است مسئولیت این دفتر را عهده‌دار شده. چاپ و نشر متون نمایشی و بررسی امکان اجرای نمایش‌نامه‌های با کیفیت در رئوس برنامه‌های این دفتر قرار دارند. شوراهای بازخوانی، بازبینی و پژوهشی این دفتر در کنار همکاران درون‌سازمانی از افراد و متخصصان جدید نیز بهره خواهد گرفت تا نظرات گوناگون و سلایق مختلف در انتخاب آثار لحاظ شوند.
 
وی گفت: از سوی دیگر درصددیم تا فصلنامه "صحنه" را با شکل و شمایل جدید منتشر کنیم. این فصلنامه تخصصی باید یک منبع خوب برای هنرمندان ما بخصوص در استان‌ها باشد. پیش از این، مخاطبان فصلنامه "صحنه" از دانش‌آموختگان دانشگاهی بودند که ما در شماره‌های جدید بر آن هستیم تا دامنه‌ی مخاطبان را گسترده‌‌تر کنیم.
خود را موظف به حمایت از تئاتر استان‌ها می‌دانم
 
در ادامه‌ی این نشست رسانه‌ای کوروش زارعی به تئاتر شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: من به تئاتر شهرستان‌ها اعتقاد و اعتماد دارم. بسیاری چهره‌های تئاتر کشور از تئاتر استان‌ها برخاسته‌اند. معتقدم اگر قرار است در تئاتر حوزه هنری اتفاقی بی‌اُفتد از تئاتر استان‌ها جرقه آن زده می‌شود. باید نوابغ‌ تئاتری استان‌ها را شناسایی کنیم و آن‌ها را پرورش داده و ایشان را به چهره‌های تئاتری مرکز تبدیل کنیم. به عنوان فردی که خاستگاه فعالیت حرفه‌ای‌‌ام را در تئاتر شهرستان‌ها می‌دانم، خود را موظف به حمایت از تئاتر استان‌ها می‌دانم.
 
این بازیگر تئاتر افزود: از جمله برنامه‌های ما برگزاری کارگاه تولید نمایش‌نامه در استان‌هاست. برای این منظور یک پروسه یک ساله را در نظر گرفته و امید داریم تا در خروجی این کارگاه‌ها حداقل سه نمایش‌نامه‌نویس خوب را به جریان ادبیات نمایشی کشور اضافه کنیم. این برنامه در صورت موفقیت‌آمیز بودن در طی سال‌های آینده نیز دنبال خواهد شد. از معضلات تئاتر کشور ما فقر نمایش‌نامه‌ی خوب است. این کارگاه‌ها می‌توانند با تربیت و آموزش اصول ادبیات نمایشی استعدادهای خلاق شهرستانی را پرورش و آموزش دهند و گام مثبتی در جریان حرفه‌ای تئاتر کشور بردارند.
 
خندیدن و نشاط حق مردم است
این کارگردان تئاتر گفت: متاسفانه در پایتخت، تئاتر کمدی به تئاتر آزاد محدود شده است؛ تئاترهایی که اغلب خانواده‌ها جرأت نمی‌کنند دست‌جمعی به تماشای آن بنشینند. تئاتر کمدی آن نیست که با استفاده از الفاظ سخیف و شوخی‌های بی‌محتوا برای خندان مخاطب به هر قیمت و ترفندی متوسل شود. معتقدم خندیدن و نشاط حق مردم است و نباید به صرف وجود مشکلاتی در جامعه محتوای تئاترها نیز فقط تلخ و گزنده و ناامیدکننده باشد.
 
وی تصریح کرد: در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به دنبال ارائه تئاترهای کمدی پاک و سالم هستیم. استندآپ کمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» به کارگردانی امیر کربلایی‌زاده در راستای در حوزه هنری اجرا خواهد شد. این نمایش از ابتدای خرداد ماه در تماشاخانه‌ی مهر به صحنه می‌رود. امیدوارم بتوانیم به طور مستمر نمایش‌نامه‌های شادی‌آور مذهبی را در کنار کمدی پاک در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در تماشاخانه‌های حوزه به صحنه ببریم .
 
تیرنگ" نمونه موفق یک جشنواره‌ تئاتر در شهرستان است
زارعی سپس به برگزاری جشنواره‌ی سراسری نمایش‌های بومی "تیرنگ" اشاره کرد و گفت: سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر "تیرنگ" از تاریخ پنجم تا هفتم خردادماه به همت حوزه هنری استان مازندران در شهر ساری برگزار می‌شود. این جشنواره نمونه‌ی موفقی از یک جشنواره‌ی تئاتر شهرستان‌ها است که توانسته با برگزاری منظم آن در سیزده دوره، به جشنواره‌ی سراسری تبدیل شود. استان مازندران سرشار از خرده فرهنگ‌هاست و این جشنواره در سه بخش نمایش صحنه‌ای، آیین‌های نمایشی (نمایش‌های محیطی) و اجرا‌های پژوهشی در معرفی و زنده ماندن فرهنگ‌های بومی گام بر می‌دارد.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: در تلاشیم تا جشنواره تیرنگ را با همکاری مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری به جشنواره‌‌ای بومی و آیینی با رویکرد سبک زندگی ایرانی- اسلامی تبدیل کنیم. متاسفانه زندگی ماشینی، ما را از سبک زندگی دینی دور کرده و این جشنواره فرصت مغتنمی است تا مردم را با آیین‌ها و سبک زندگی ایرانی- اسلامی پیوند دوباره دهد.


 

اخبار تئاتر

«من خیال تو نیستم» در ایرانشهر اجرامی‌شود

معرفی نامزدهای بخش پژوهش جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی

گزارش تصویری نمایش «قاطیغوریاس» کارگردان : امیر گیل

سالن انتظامی از این پس زیر نظر شورای سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند.

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

نمایش"ماز" در خانه نمایش افتتاح شد

مسافرآستانه نمایش «گرگ دختر» را افتتاح کرد

«افسانه ببر» به دانشجویان و هنرجویان تئاتر تخفیف می‌دهد

«خدای کشتار» با بازی «نوید محمدزاده» روی صحنه می‌رود

انتقاد حمید جبلی به طراحان پوستر

رامین ناصر نصیر به «مجلس ضربت زدن» رحمانیان اضافه شد

مهلت ارسال متن به جشنواره تئاتر شهر رو به پایان است

«بیرون پشت در» در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود

«هم‌هوایی» در ترکیه، بلژیک و اتریش به روی صحنه می‌رود

اجرای مجدد «کسوف» پس از 5 سال

تئاتر مشترک ایران و آلمان در فرهنگسرای اندیشه