هر موضوعی را می‌توان به شیوه‌ی استندآپ کمدی به اجرا بُرد منتهی بستگی به این دارد آن موضوع چقدر مسئله و نیاز روز جامعه باشد.
 
سایت خبری تئاتر: امیر کربلایی‌ زاده؛ کارگردان و بازیگر تئاتر؛ گفت: استندآپ کمدی، شیوه‌ای نمایشی برای نقد مسائل روز جامعه است. اجراگر با خلق فضا و موقعیت، دغدغه‌های انسان معاصر را بر صحنه با طعم کمدی و طنز به چالش می‌کشد و مهم‌تر آنکه او را به تفکر وا می‌دارد.
 
این بازیگر تصریح کرد: هر موضوعی را می‌توان به شیوه‌ی استندآپ کمدی به اجرا برد ولی بستگی به این دارد آن موضوع چقدر مسئله و نیاز روز جامعه باشد. در یک اجرای استندآپ کمدی، موضوع باید با تماشاگر نقطه‌ی اشتراک داشته باشد و لذا هنرمند به سراغ موضوعاتی می‌رود که مخاطبان با آن در ارتباط و درگیرند. در غیر این‌صورت و رفتن به سراغ موضوعاتی فانتزی و تخیلی که هیچ وجه مشترکی با جهان تماشاگر ندارد، مخاطب را از اجرا زده می‌کند.
 
کربلایی‌زاده گفت: در ایران استندآپ کمدی، هنری نوپاست و هنوز زمان زیادی نیاز دارد تا به جایگاه واقعی خود برسد. نکته‌ای که باید روی آن تاکید شود این است که استندآپ کمدی، قصد تمسخر کردن را ندارد؛ بلکه زبان نقدی است که با احترام به عرف جامعه، مشکلات را به رخ می‌کشد. در این شیوه‌ی نمایشی به سراغ شکستن خط قرمزها نمی‌رویم بلکه با زبان طنز به یک نیاز اجتماعی پاسخ می‌دهیم. طرح موضوعات دینی و سیاسی در استندآپ کمدی، نیازمند گذر زمان است. سعی من بر آن است تا به سمتی بروم که براحتی بشود با مشاوره گرفتن از کارشناسان مذهبی، موضوعات دینی را هم به این شیوه اجرا کرد.
 
وی در مورد واپسین اثر خود که از اول خرداد ماه در حوزه هنری به صحنه می‌رود توضیح داد: استندآپ کمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» اولین استندآپ کمدی مستقلی است که در ایران اجرا می‌شود؛ مستقل از آن جهت که تماشاگران، بلیط تهیه می‌کنند تا به تماشای این استندآپ کمدی یک ساعته بنشینند. در این اجرا تماشاگر با مفاهیم و مسائلی نظیر صلح، تروریسم و خطر داعش به زبان طنز آشنا می‌شود و بعد از اینکه یک ساعت از ته دل خندید با تلنگری که به ذهنش‌اش خورده سالن را ترک می‌کند.
 
این بازیگر تئاتر اضافه کرد: «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» در سه اپیزود آماده شده است. اپیزود اول از صلح می‌گوید و این‌که اگر در درون خودمان به آرامش و صلح برسیم می‌توانیم آن را در جهان پیرامون‌مان هم جستجو کنیم. در اپیزود دوم، شازده کوچولو نامه‌ای کنا‌یه‌آمیز به دولتمردان جهان می‌نویسد و از کارهای کرده و نکرده ایشان انتقاد می‌کند. اپیزود سوم نیز داستان یک تروریست را بازگو می‌کند که در افکار پوچش گرفتار شده است.
 
وی با تاکید بر پیچیدگی‌های کار استندآپ کمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه این تصور وجود دارد که استندآپ کمدی هنری بر پایه بداهه‌گویی است. این درست نیست؛ بلکه بداهه‌گویی یکی از ابزارهای استندآپ کمدی است که بنا به فضا و عکس‌العمل‌های تماشاگران شکل می‌گیرد. هنرمند باید هدف را برای خودش مشخص کند و بداند درباره‌ی چه موضوعی حرف بزند و از پیش آماده باشد. در  اجرای «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» من و کاوه مهدوی- به عنوان نویسنده- تعامل خوبی با هم داشتیم و ایده‌هایمان را در کنار هم قرار دادیم و در نهایت متن اصلی به قلم ایشان نوشته شد.

امیر کربلایی‌زاده در پایان گفت: به شخصه تمام تلاشم را با تکیه بر تجربیاتم به کار گرفته‌ام تا «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» اثری مناسب و قابل پسند و پذیرش تماشاگران قرار گیرد که امیدوارم چنین شود.

 
گفتنی است استندآپ کمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» نوشته‌ی کاوه مهدوی و با کارگردانی و اجرای امیر کربلایی‌زاده از اول تا دوازدهم خرداد‌ماه ۱۳۹۵ هر شب ساعت ۱۹:۳۰  در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا خواهد شد. علاقه‌مندان جهت تهیه‌ی بلیط می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.
 
تماشاخانه مهر در ساختمان حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ واقع است.



اخبار تئاتر

«من خیال تو نیستم» در ایرانشهر اجرامی‌شود

معرفی نامزدهای بخش پژوهش جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی

گزارش تصویری نمایش «قاطیغوریاس» کارگردان : امیر گیل

سالن انتظامی از این پس زیر نظر شورای سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند.

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

نمایش"ماز" در خانه نمایش افتتاح شد

مسافرآستانه نمایش «گرگ دختر» را افتتاح کرد

«افسانه ببر» به دانشجویان و هنرجویان تئاتر تخفیف می‌دهد

«خدای کشتار» با بازی «نوید محمدزاده» روی صحنه می‌رود

انتقاد حمید جبلی به طراحان پوستر

رامین ناصر نصیر به «مجلس ضربت زدن» رحمانیان اضافه شد

مهلت ارسال متن به جشنواره تئاتر شهر رو به پایان است

«بیرون پشت در» در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود

«هم‌هوایی» در ترکیه، بلژیک و اتریش به روی صحنه می‌رود

اجرای مجدد «کسوف» پس از 5 سال

تئاتر مشترک ایران و آلمان در فرهنگسرای اندیشه