«محمدرضا اصلی» کارگردان« نگاهمان می کنند »: مضمون این اثر نمایشی درباره سوء استفاده از حریم خصوصی اشخاص است.

 

سایت خبری تئاتر: محمدرضا اصلی درباره اجرای "نگاهمان می کنند"که این روزها در تماشاخانه مسعودیه روی صحنه می رود؛  گفت: نغمه ثمینی نویسنده این اثر نمایشی است که بر اساس ایده اجرایی که در سال ۸۹ به ذهن من رسید و برای خانم ثمینی مطرح کردم این متن را نوشته است.

وی ادامه داد: نمایش ˝نگاه‌مان می‌کنند˝ روایت گر نگاه خاصی به موضوع استراق سمع، وارد شدن به فضای خصوصی دیگران و زیر نگاه بودن است.

این کارگردان درباره ی ایده اجرایی نمایش نیز از آنجا به ذهن من رسید که یک روز به خانه آمدم و ناخودآگاه متوجه سر و صدای زیادی در ساختمان روبرو شدم. از پنجره که نگاه کردم شاهد دعوای زن و شوهری شدم که در ساختمان روبروی ما زندگی می کردند. در حقیقت من از پشت پنجره استراق بصر کردم و بعد از آن بود که این ایده به ذهنم رسید که مخاطب از روی پشت بام یک ساختمان می تواند به دیدن اتفاقاتی که در آپارتمان روبرویی می افتد، بنشیند.

محمدرضا اصلی با اشاره به اجرای مجدد این اثر در تماشاخانه مسعودیه بیان کرد: اجرای ایده آل این نمایش بهره بردن از سالن بلک باکس بود. ما سه اپیزود داریم و در هر کدام آن‌ها سه بازیگر نقش آفرینی می‌کنند، داستان‌هایی که به یکدیگر ارتباط دارند. طبیعی است تماشاگر در بلک باکس راحت‌تر است و اجرا در سالنی بزرگو قاب عکسی نظیر سالن ناظرزاده کار را بسیار سخت می کرد.

اصلی درباره ناموفق بودن در عملی کردن این ایده توضیح داد: قرار بود در این ایده تماشاگر دعوت به دیدزدن زندگی خصوصی دیگران شود و این امر در نمایش به چالش کشیده شود. اینکه چطور در دنیای امروز مردم به راحتی وارد حریم خصوصی دیگران می شوند و چگونه زیر نظر و نگاه دیگران هستند برایم جالب بود. دخالت در حریم خصوصی دیگران برای همه پیش می آید و همه آن را به نوعی تجربه کرده اند

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: سه داستان این نمایش مرتبط به هم هستند. در اپیزود اول رابطه یک زن و شوهر در اثر سوءاستفاده قرار گرفتن حریم خصوصی شان دچار چالش می شود. در اپیزود دوم زنی که ۱۰ سال از همسرش بزرگ تر است به او شک دارد و در این داستان این شک از زاویه دید زنی در دهه ۵۰و دختری در دهه ۷۰ به مقایسه گذاشته می شود. اپیزود سوم هم درباره سوءاستفاده از حریم شخصی افراد است و اینکه برخی با دراختیار داشتن برخی از عکس ها و فیلم های خصوصی دیگران از آنها اخاذی کرده و آنها را تهدید می کنند. پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز یکی از مهمترین دلایل این سوءاستفاده ها است در حالیکه در بیشتر مواقع نیز افراد خودشان مسبب این اتفاقات می شوند و در همه جای دنیا هم رخ می دهد.

اصلی در پایان درباره انتخاب بازیگران نمایش بیان کرد: این نمایش دیالوگ محور است و من علاقه مند بودم که آن را به شکل رئالیستی به صحنه ببرم. بازیگران انتخاب شده برای این اثر هم درجای خود قرار دارند و همگی نزدیک به کاراکترهای نمایش هستند.

نمایش «نگاهمان می‌کنند» به کارگردانی محمدرضا اصلی از ماه هر شب ساعت 21 در تماشاخانه مسعودیه روی صحنه می رود. در این اثر نمایشی نازنین فراهانی، کاظم سیاحی، شیدا خلیق، فرشته صدرعرفایی، مسعود کرامتی، سام قریبیانبه ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین شهنام شهباززاده تهیه کننده، داریوش پیرو طراح صحنه، مارال جیرانی طراح لباس، مهیار علیزاده آهنگساز، الهام صالحی (مهمان از گروه تئاتر پوشه) طراح گریم، آرمان کوچکی گرافیک، دستیاراولکارگردانوبرنامهریز: پریساگودرزی، روابط عمومی: مریم رودبارانی، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، ماهگل کرامتی دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه، رضا معطریان عکاس و کسرا پرتوی ساخت
تیزر و فیلمبردار پشت صحنه از سایر عوامل این نمایش هستند.

«نگاهمان می‌کنند» از 15 اردیبهشت ماه ساعت 21 در تماشاخانه مسعودیه، واقع در میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه اجرا می‌شود.


 

اخبار تئاتر

«من خیال تو نیستم» در ایرانشهر اجرامی‌شود

معرفی نامزدهای بخش پژوهش جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی

گزارش تصویری نمایش «قاطیغوریاس» کارگردان : امیر گیل

سالن انتظامی از این پس زیر نظر شورای سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند.

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

«آرتیگوشه» در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود

نمایش"ماز" در خانه نمایش افتتاح شد

مسافرآستانه نمایش «گرگ دختر» را افتتاح کرد

«افسانه ببر» به دانشجویان و هنرجویان تئاتر تخفیف می‌دهد

«خدای کشتار» با بازی «نوید محمدزاده» روی صحنه می‌رود

انتقاد حمید جبلی به طراحان پوستر

رامین ناصر نصیر به «مجلس ضربت زدن» رحمانیان اضافه شد

مهلت ارسال متن به جشنواره تئاتر شهر رو به پایان است

«بیرون پشت در» در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود

«هم‌هوایی» در ترکیه، بلژیک و اتریش به روی صحنه می‌رود

اجرای مجدد «کسوف» پس از 5 سال

تئاتر مشترک ایران و آلمان در فرهنگسرای اندیشه