علی سرابی با اعلام رضایت از اجرای نمایش «خدای کشتار» در یک سالن خصوصی گفت: برای مسوولان باید کسر شأن باشد که راه‌اندازی سالن‌های خصوصی تئاتر با سختی و مشکل همراه است.

 

سایت خبری تئاتر از ایسنا: کارگردان و بازیگر نمایش «خدای کشتار» که به تازگی کار خود را در تئاتر مستقل تهران روی صحنه برده است،‌ بیان کرد: «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضا است که به دلیل سبک دیالوگ‌نویسی و اتفاقات ناگهانی که در آن رخ می‌دهد، یکی از متن‌های برجسته است. در واقع تفکر روی روان آدم‌ها و روان‌شناختی دنیای امروز از شاخصه‌های متن اوست که باعث شد آن را برای اجرا آماده کنم.

سرابی گفت: تمام تلاشم را کردم تا این متن خیلی به کمدی ایرانی و اثری صرفا برای خنداندن تماشاگر تبدیل نشود، به همین دلیل اصل متن را استفاده کردم که نتیجه هم مثبت بود.

او که روزهای ابتدایی اجرای نمایش خود را پشت سر می‌گذارد، ادامه داد: اتفاق ویژه‌ای که برایم در این نمایش رخ داد این بود که پیش از شروع، 10 شب اول پیش فروش شد و پس از اجرای شب اول هم تمام اجرای هفته دوم توسط علاقه‌مندان پیش‌خرید شد. این ارزشمند است که تماشاگران ما با فرهنگ خرید اینترنتی آشنا شده‌اند که خود یک رشد فرهنگی را نشان می‌دهد.

بازیگر نمایش «خشکسالی ودروغ» یادآور شد: به عنوان یک تئاتری این برایم مهم بود که برای اجرای نمایشم بدون استفاده از چهره‌ها مردم را به تماشا دعوت کنم و الان هم از بازیگران سابقه‌دار در تئاتر استفاده شده است.

سرابی همچنین با اشاره به اجرای نمایش خود در سالن خصوصی «تئاتر مستقل تهران» اظهار کرد: دولت همچنان از تئاتر حمایت نمی‌کند، ولی سالن‌های خصوصی همچنان با سختی راه‌اندازی می‌شوند و به تئاتر کمک می‌کنند. من با وجود اینکه هزینه زیادی را برای اجرای این نمایش در این سالن می‌پردازم اما بسیار راضی هستم و فعالیت این گونه سالن‌ها را به فال نیک می‌گیرم.

این بازیگر گفت: در 10، 15 سال گذشته به غیر از یکی، دو مرکز دولتی برای اجرای نمایش جای دیگری برای کار نداشتیم و اگر مثلا در تئاترشهر نمایشی در بازبینی رد می‌شد باید یک سال منتظر می‌ماندیم، چون هیچ سالن دیگری نبود اما الان شرایط تغییر کرده است. هرچند این سالن‌ها شرایط استاندارد برای اجرای نمایش را ندارند که البته برای همین فعالیت هم به سختی می‌توانند مجوز بگیرند؛ به همین دلیل معتقدم باید برای دولت کسر شأن باشد که وقتی یک سالن که تازه کلی هم ایراد دارد می‌خواهد مجوز بگیرد با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

کارگردان نمایش «برنارد مرده است» با تقدیر از استقبال تماشاگرانی که پیگیر تئاتر هستند و به چرخه این هنر کمک می‌کنند، گفت:به کسانی که هنوز نتوانستند بلیت این نمایش را تهیه کنند می‌گویم که حدود 13 اجرای دیگر هم پر شده و تلاش می‌کنیم اواخر امسال بار دیگر این نمایش را به صحنه ببریم.

سرابی همچنین یادآور شد: مارال بنی‌آدم یکی از بازیگران این نمایش که قرار بود به عنوان یکی از بازیگران فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در مراسم فرش قرمز این فیلم در کن حضور داشته باشد برای احترام به تماشاگرانی که در شب اول اجرا بلیت خریداری کرده‌ بودند از رفتن انصراف داد و در آن شب به صحنه رفت.

این بازیگر در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره مدیریت جدید خانه تئاتر گفت:‌ آقای همت از پیشکسوتان تئاتر است که همواره در خانه تئاتر فعالیت می‌کرد. البته به نظر می‌رسد انتخاب ایشان به گونه‌ای است که فقط یک تغییر در خود خانه تئاتر رخ داده است و نمی‌دانم تغییر عمده‌ای پیش می‌آید یا خیر.

او ادامه داد: تمام آمال و آرزوهای ما وجود یک خانه‌ برای تئاتری‌هاست که برای تک تک آن‌ها کار کند. من به عنوان یک تئاتری وقتی خواستم حتی از اینجا نامه‌ای بگیرم تا به مرکزی در خارج از کشور ارائه دهم با توضیح و توجیه‌های زیاد باید آن‌ها را قانع به انجام این کار می‌کردم. در واقع خانه تئاتر هیچ‌گاه آن‌طور که باید برای اعضای خود قابل اتکا نبود و بیشتر در حد یک صنف بی‌سروصدا عمل کرده است. من شخصا به جز بیمه‌ای که از طریق خانه تئاتر دارم بهره‌ی دیگری از این مجموعه نبردم در حالی که خانه تئاتر می‌تواند مثل خانه سینما به طور جدی و کامل پشتیبان اعضایش باشد؛ به همین دلیل امیدوارم این مجموعه در ساختار کلی خود هم دچار تغییرات اساسی شود.


اخبار تئاتر:

94 نمایش در تهران روی صحنه می‌رود

4 نمایش جدید در ایرانشهر اجرا می‌شوند

تخفیف ویژه نمایش" ماز" برای دانشجویان

پیش فروش اینترنتی «سرگذشت دردناک شان پالمر» آغاز شد

بازار عاشقان میزبان "رئیس جمهور اصلاحات" شد

تنابنده با تئاتر «پایتخت» به آمریکا و کانادا می‌رود

بازیگران «تریو بدون هامونی» مشخص شد

گزارش تصویری نمایش «اکتبر 1942 پاریس» کارگردان :مسعود موسوی

آزمایش طرح "بلیت مردمی تئاتر" با تئاتر دختر شینا

به مهمانان خارجی جشنواره تئاتر دانشگاهی ویزا ندادند

تخفیف 50 درصدی «آرتیگوشه» برای دانشجویان

خوانش «صندوق» به کارگردانی داریوش مؤدبیان در خانه موزه انتظامی

«نگاهمان می کنند »دعوت به دیدزدن زندگی خصوصی دیگران است!

3 تئاتر از انگلستان در تالار مولوی اجرا می‌شود

محل نمایش «رومئو و ژولیت» پیدا شد

لوریس چکناواریان سرپرست یک گروه تئاتر شد

فراخوان تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری منتشر شد

دریافت هزینه از گروه‌های تئاتری در تالار حافظ کاهش یافت

ارزیابی متون بخش مسابقه صحنه ای تئاتر رضوی به پایان رسید