آرش آبسالان این روزها با همکاری و حمایت موسسه فرهنگی و هنری کارنامه و مرکز فرهنگی فرانسه در تدارک روی صحنه بردن نمایش موزیکال شازده کوچولو در ایران و فرانسه است.


سایت خبری تئاتر: آرش آبسالان گفت: نمایش شازده کوچولو را در سال 2008 در کابل و دهلی روی صحنه برده ام و قصد دارم بزودی این نمایش را در ایران و فرانسه روی صحنه ببرم. البته احتمال این وجود دارد که این نمایش که نگاهی به مقوله صلح دارد براساس دغدغه حامی مالی اش در سایر کشورها نیز تور اجرا داشته باشد.

او افزود:من در اجراهای پیشین این نمایش و اجرای اخیر به متن شازده کوچولو نوشته اگزوپری پایبند بوده ام، اما هنوز تصمیم نگرفته ام که آیا این نمایش را به صورت کامل روی صحنه ببرم تا آن را تلخیص کنم. در هر صورت اگر متن را کامل روی صحنه ببرم یک اجرای 90 دقیقه ای خواهیم داشت در غیر این صورت از مدت زمان اجرا به واسطه حدف برخی داستانک ها کاسته خواهد شد.

آبسالان با بیان این مطلب که تمام برنامه ریزی اجراها برعهده مرکز فرهنگی فرانسه خواهد بود، گفت: هر چند که این پروژه مشترک است اما براساس توافقی که کرده ایم بخش مالی و برنامه ریزی برای اجراها برعهده مرکز فرهنگی فرانسه خواهد بود و در حال حاضر بخشی از تمرینات گروه شروع شده است.

اودرباره تیم بازیگرانی که در این نمایش او را همراهی خواهند کرد گفت: در این نمایش من از گروه هنرآموزان موسسه فرهنگی و هنری کارنامه استفاده کرده ام البته تعدادی از بازیگران این نمایش از میان بازیگر خواننده ها انتخاب شده اند. چون این نمایش موزیکال است در ابتدای امر تلاش کرده ایم از بازیگرانی در این پروژه استفاده کنیم که با موسیقی آشنا هستند.

آبسالان ادامه داد: با این که هم امکان و توانایی این را دارم که از بازیگران به نام برای این نمایش استفاده کنم اما ترجیحم این است که بازیگران نمایشم را از میان جوانان جویای نام استفاده کنم و بازیگر نقش شازده کوچولو را هنوز انتخاب نکرده ام و با این که چند گزینه برای این نقش دارم اما می خواهم فرصت بازی در این نقش را به علاقمندان بیشتری بدهم و اگر هر نوجوانی که با سولفژ آشناست و علاقمند بازی در این نقش است می تواند با روابط عمومی موسسه کارنامه تماس بگیرد و از او تست گرفته شود.

او افزود: در این نمایش تفاوتی نمی کند که شازده کوچولو را یک نوجوان دختر یا پسر بازی کند و مهم آشنایی به سولفژ و نت خوانی است و اگر بر بازیگری نیز تسلط نداشته باشد در طول تمرینات این مشکل را برطرف خواهیم کرد.

او درباره انتخاب شازده کوچولو برای اجرا گفت: امروزه جهان به سمتی رفته که صلح در آن کمرنگ است و در چنین شرایطی پرداختن به موضوعات صلح آمیز می تواند موجب تلنگری به ذهن ها باشد و موضوع این نمایش نیز صلح و دوستی و اهلی کردن روباه است.

این کارگردان با اشاره به زبان روان و ملموس شازده کوچولو گفت: شازده کوچولو پس از انجیل پرفروش ترین و پر خواننده ترین کتاب جهان است و هیچ عاملی در تمام این سال ها نتوانسته از مجبوبیت این اثر بکاهد. اگر به عکس هایی که از این اجراهای این نمایش در جهان نگاه کنید متوجه می شوید که در حوزه نمایش نیز چقدر با اقبال روبرو شده و هر کدام از کارگردان ها با توجه به رویکرد خاص خودشان با این متن روبرو شده اند.

آبسالان افزود: شازده کوچولو آیینه نمادین و بسیار زیبایی از زندگی بشر است و هر انسانی خودش را در این نمایش می تواند ببیند و الزاما مخاطب آن گروه سنی خاصی نیستند. این کتاب به زبان فارسی ترجمه های متعددی دارد اما من در این اجرا به ترجمه احمد شاملو توجه داشته ام. البته در اجرا بخشی از زبان را امروزی تر کرده ام. البته اگر احساس کنم این موضوع به اجرا ضربه می زند آن را تغییر خواهم داد.

او درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: طراحی صحنه این نمایش بسیار ساده خواهد بود و در صحنه تنها چند نردبان خواهد بود و چند شی متحرک دیگر . اما از تصویر سازی در طراحی صحنه استفاده خواهیم کرد و بخشی که شازده کوچولو وارد شهر می شود را احتمال دارد مدرن تر کنیم و در این اجرا قصد نداریم تنها به سرزمینی خاص فکر کنیم و و با استفاده از تصویر سازی و حرکات موزون قصد داریم که این سفر طول و دراز را از شهرها و کشورهای مختلف نشان بدهم. البته این نمایش در صحنه ای مدور اجرا خواهد رفت و تماشاگران دور تا دور صحنه نمایش را دنبال خواهند کرد.

او در خصوص سالنی که مناسب این اجر است گفت:حالت ایده آل من برای اجرای این نمایش این است که آن را در فضای باز اجرا ببرم و امیدوارم که این امر میسر شود. در افغانستان نیز این نمایش را با 14 بازیگر درقلعه قدیمی و بازسازی شده فیروزکوه کابل روی صحنه بردم.

آبسالان با اشاره به بخش موزیکال این نمایش گفت: حالت ایده ال این اجرا این است که یک ارکستر این اجرا را همراهی کند و احتمال دارد که این بخش با همکاری یک گروه ارکستر فرانسوی انجام شود. این نمایش گروه پشت صحنه زیادی ندارد ودراماتوژی، طراحی صحنه و کارگردانی نمایش را خودم برعهده دارم و برای کارهای اجرایی این نمایش از هنرجویان موسسه کارنامه استفاده خواهم کرد و با روی صحنه بردن این نمایش می خواهم فرصت شغلی در اختیار جوان ترها بگذارم.
او افزود: چون این اجرا دو زبانه صورت می گیرد تمام متن نمایش به فارسی است اما قطعات آوازی همه به زبان فرانسه خواهد بود.در این اجرا ترجیج من این است که تمرکز کار را بر روی اصل صمیمیت بگذارم  و این حس صمیمیت را از طریق بازیگر به مخاطبانم انتقال دهم و با جلوه های بصری برای مخاطب شگفتی بوجود آورم.

آخرین نمایشی که آبسالان در ایران روی صحنه برد نمایش موزیکال بانوی زیبای من بود که در تالار وحدت روی صحنه رفت.

آبسالان که از سال 2007 بخشی از فعالیت تئاتری خود را در افغانستان متمرکز کرده است درباره چرایی سفر و فعالیت در افغانستان گفت: پس از بی مهری مدیران وقت با مجموعه برنامه عصری با نمایش در مجموعه تئاتر شهر، که نخستین برنامه نمایشنامه خوانی در آن مقطع تاریخی در تهران به شمار می رفت من از فضای تئاتری ایران بسیار دلزده بودم و در آن دوران تازه کتاب بادبادک باز نوشته خالد حسینی نویسنده افغانی در ایران ترجمه و منتشر شده بود. هنوز یک هفته از انتشار این کتاب نگذشته بود که من این کتاب را خوانده بودم و آن چنان به آن علاقمند شده بودم که تصمیم گرفتم برای دیدن لوکیشن هایی که اتفاقات این رمان در آن می گذرد راهی افغانستان شوم.

او افزود: پس از سفر به افغانستان به دیدار تئاتر شهر کابل رفتم و ویرانه ایی که از این مجموعه به جا مانده بود انقلابی در من بوجود آورد و به دیدار رئیس این مجموعه رفتم و به او پیشنهاد دادم با بازیگران جوان افغانستان شروع به تمرین یک نمایش کنم و این نمایش را بدون هیچ چشم داشت مالی روی صحنه ببرم. این موضوع با اقبال روبرو شد و نمایش شازده کوچولو این گونه شد که شکل گرفت و در افعانستان آن را اجرا رفتیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در آخرین روز اجرا پاسپورت و مدارک من سرقت شد و همین عامل موجب شد که در افغانستان برای مدتی ماندگار شوم و فرصت کاری از سوی مرکز فرهنگی فرانسه که مستقر در افغانستان بود پیشنهاد کاری گرفتم و به همین واسطه برای چند سالی افغانستان ماندم و کارگاه های آموزشی متعددی در آن جا برگزار کردم و در چند سال اخیر نیز به واسطه دوره های آموزشی که در این کشور برگزار می کنم سالانه سه ماه در افغانستان به سر می برم .




اخبار تئاتر:

94 نمایش در تهران روی صحنه می‌رود

4 نمایش جدید در ایرانشهر اجرا می‌شوند

تخفیف ویژه نمایش" ماز" برای دانشجویان

پیش فروش اینترنتی «سرگذشت دردناک شان پالمر» آغاز شد

بازار عاشقان میزبان "رئیس جمهور اصلاحات" شد

تنابنده با تئاتر «پایتخت» به آمریکا و کانادا می‌رود

بازیگران «تریو بدون هامونی» مشخص شد

گزارش تصویری نمایش «اکتبر 1942 پاریس» کارگردان :مسعود موسوی

آزمایش طرح "بلیت مردمی تئاتر" با تئاتر دختر شینا

به مهمانان خارجی جشنواره تئاتر دانشگاهی ویزا ندادند

تخفیف 50 درصدی «آرتیگوشه» برای دانشجویان

خوانش «صندوق» به کارگردانی داریوش مؤدبیان در خانه موزه انتظامی

«نگاهمان می کنند »دعوت به دیدزدن زندگی خصوصی دیگران است!

3 تئاتر از انگلستان در تالار مولوی اجرا می‌شود

محل نمایش «رومئو و ژولیت» پیدا شد

لوریس چکناواریان سرپرست یک گروه تئاتر شد

فراخوان تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری منتشر شد

دریافت هزینه از گروه‌های تئاتری در تالار حافظ کاهش یافت

ارزیابی متون بخش مسابقه صحنه ای تئاتر رضوی به پایان رسید