تینو صالحی قصد دارد نمایش ˝حکومت طاعون˝ را بر اساس ˝حکومت نظامی˝ آلبر کامو در سالن استاد ناظرزاده مجموعه ایرانشهر به صحنه ببرد.

 

سایت خبری تئاتر: تینو صالحی کارگردان و بازیگر تئاتر در مورد تازه‌ترین نمایشی که قصد اجرای آن را دارد گفت: مهرماه امسال نمایشی با عنوان "حکومت طاعون" را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صحنه می‌برم.

او بیان کرد: مقدمات کار را از چند ماه قبل فراهم کرده بودیم و تمریناتی را به شکل پراکنده انجام دادیم، به سالن‌های دیگری هم درخواست داده بودیم که امکان‌پذیر نشد. ما جزء گروه‌های ذخیره اجرا در ایرانشهر بودیم که خوشبختانه این فرصت به دست آمد.

صالحی با ارائه توضیحاتی در مورد این نمایش اظهار کرد: این اثر با نگاهی به کتاب "حکومت نظامی" آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی است. نمایشنامه "حکومت طاعون" اثری مجزا به حساب می‌آید و همانطور که گفتم نگاهی به اثر کامو دارد. متن "حکومت نظامی" اوایل قرن بیستم نوشته شده اما به شرایط کنونی اجتماعی و سیاسی ما نزدیکی دارد. در واقع پارودی وضعیت کنونی ماست.

کارگردان نمایش "وو" با تاکید بر سختی این متن و اجرای کاری بر اساس آن توضیح داد: این متن یکی از آثار بزرگ جهان است که همه آن را خوانده‌اند و طبیعتا اجرای‌اش ریسک دارد. برداشت از اثر کامو جرات خاصی می‌خواهد اینها را می‌دانم. معتقدم، متن هر نویسنده بزرگ دنیا زمانی که از زبان خودش به زبان دیگری ترجمه شود، دیگر متن آن نویسنده نیست. چراکه ادبیات آن نویسنده نیست. بخش بزرگ یک نمایشنامه ادبیات آن است. فردی که متنی را ترجمه می‌کند، هرقدر هم مترجم بزرگی باشد خلقی است که او از آن اثر داشته است، در واقع یک نوع بازنویسی شده است. ما به اتفاقات وفاداریم وگرنه به لحاظ ادبیاتی وفاداری وجود ندارد. اگر بخواهم کامو را به فرانسه اجرا کنم، صد در صد به ادبیات آن وفادار خواهم بود.

او ادامه داد: شاید نویسنده‌ای در دوره‌ای می‌نوشته و معروف بوده است اما اکنون من به عنوان جوانی که وارد تئاتر شدم نمی توانم این شیوه نمایشنامه‌نویسی را قبول کنم. طغیان و اعتراضی در من است که در آنها وجود ندارد. خودم را متعلق به نسلی می‌دانم که نسل طغیان است؛ طغیان بر علیه قواعد. هرچند نسل دیگری از دانشجویان می‌آیند که نسل معترض دیوانه‌اند و چهارچوبی برای‌شان وجود ندارد. آنها تئاتر را عوض می‌کنند.

صالحی در ادامه عنوان کرد: این کار ترجمان من از این متن است. اگر غیر از این باشد باید کار کامو را نمایشنامه خوانی می‌کردم. من علاقه ندارم نمایشنامه "هملت" را همانگونه که هست به صحنه ببرم. نمایشنامه‌نویسی آنها با ما آنچه ما انجام می‌دهیم سنخیتی ندارد. نسل جوان آن را نمی‌پذیرد چون کلاسیک است. دو دو تا چهارتا است. من دوست دارم تئاتری به صحنه ببرم که دو ضرب دو آن سه شود. پای این موضوع می‌ایستم. بارها چوب شیطنت تجربه‌گرایانه‌ام را خوردم، اما برایم مهم نیست. اکنون به دنبال تجربه دیگری هستم. نمایشی است که یکسری از چهارچوب‌ها را می‌شکند.

کارگردان نمایش "مم و زین" همچنین در رابطه با اینکه آیا قصد بازی در نمایشی را دارد نیز گفت: امسال در نمایش "یافت آباد" بازی کردم که از حضور در آن بسیار راضی‌ام. سال گذشته در نمایش های مختلفی بازی کردم. دوست دارم خاطره خوب کار مساوات را حفظ کنم. قطعا کار می‌کنم اما در نقشی ویژه باشد، در غیر اینصورت بازی نمی‌کنم.



اخبار تئاتر:

94 نمایش در تهران روی صحنه می‌رود

4 نمایش جدید در ایرانشهر اجرا می‌شوند

تخفیف ویژه نمایش" ماز" برای دانشجویان

پیش فروش اینترنتی «سرگذشت دردناک شان پالمر» آغاز شد

بازار عاشقان میزبان "رئیس جمهور اصلاحات" شد

تنابنده با تئاتر «پایتخت» به آمریکا و کانادا می‌رود

بازیگران «تریو بدون هامونی» مشخص شد

گزارش تصویری نمایش «اکتبر 1942 پاریس» کارگردان :مسعود موسوی

آزمایش طرح "بلیت مردمی تئاتر" با تئاتر دختر شینا

به مهمانان خارجی جشنواره تئاتر دانشگاهی ویزا ندادند

تخفیف 50 درصدی «آرتیگوشه» برای دانشجویان

خوانش «صندوق» به کارگردانی داریوش مؤدبیان در خانه موزه انتظامی

«نگاهمان می کنند »دعوت به دیدزدن زندگی خصوصی دیگران است!

3 تئاتر از انگلستان در تالار مولوی اجرا می‌شود

محل نمایش «رومئو و ژولیت» پیدا شد

لوریس چکناواریان سرپرست یک گروه تئاتر شد

فراخوان تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری منتشر شد

دریافت هزینه از گروه‌های تئاتری در تالار حافظ کاهش یافت

ارزیابی متون بخش مسابقه صحنه ای تئاتر رضوی به پایان رسید