بهروز غریب‌پور که به تازگی اپرای عروسکی «حافظ» را در دوبی اجرا کرده است، این تجربه را فوق‌العاده خواند اما از اینکه بخش دولتی نتوانسته کوچک‌ترین کمکی به این اجرا داشته باشد، اظهار تأسف کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  بهروز غریبپو گفت: یکی از نکات فوقالعاده اما در عین حال دریغآمیز سفر ما این بود که تنها حامی ما بخش خصوصی بود و رایزنی فرهنگی ایران با وجود تمام تلاش و خواستهاش برای حمایت از ما، به دلیل نداشتن بودجه حتی در خرید یک بلیت هم نتوانست به ما کمک کند.

غریبپور ادامه داد: در آخرین اجرای اپرای عروسکی «حافظ» به سفیر و رایزن فرهنگیمان گفتم، ما ادعا میکنیم حامی فرهنگی و هنر فاخر هستیم اما آقایان با این استدلال که به دلیل نبود بودجه دستوبالشان تنگ است، گفتند که نمیتوانند به فرهنگ و هنر کمک کنند.

سرپرست گروه تئاتری عروسکی «آران» خطاب به دولت دکتر روحانی گفت: به دولت آقای روحانی و اعضای کابینه ایشان میگویم با وجود همه فشارها و تحریمها، ایرانیان خارج از کشور و مخاطبان غیرایرانی که جز اخبار دردناک چیزی در مورد ایران نمیشوند، تشنه دیدن آثاری از نوع اپرای عروسکی «حافظ» هستند.

غریبپور با ابراز خرسندی از بازتاب بسیار خوب اجرای این اپرای عروسکی در مطبوعات و رسانههای دبی اضافه کرد: مقالات بسیار لذتبخشی درباره این اثر منتشر شد و گفتوگوهای بسیار امیدوارکنندهای داشتیم. با وجود همه مشکلات مالی، سه اجرای بینظیر در دبی داشتیم و تماشاگران با ابراز احساساتشان بسیار ما را غرق محبت کردند.

 این کارگردان تئاتر افزود: تنها مشکل ما ارتباط زبانی با تماشاگران خارجی بود، البته این مشکلی است که میتوان آن را حل کرد و اگر حمایت شویم، میتوانیم نمایش را به طور همزمان ترجمه کنیم.

 او همچنین از گفتوگوهایی برای اجرای اپراهای عروسکی گروه تئاتری «آران» در کشورهایی همچون عمارات متحده عربی، عمان، قطر و... خبر داد و این گفتوگوها را نتایج فوقالعاده عالی این سفر دانست.

 غریبپور سپس یادآور شد: میزبانان ما چند موسسه خصوصی از جمله موسسه داک تاک، Documentry Voice، Amstudio thrid Vision، شرکت هواپیمایی ماهان و... بودند.

 او همچنین از اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» در شیراز خبر داد و گفت: قرار است این اثر نمایشی از 27 آذرماه به مدت شش شب در تالار حافظ شیراز به صحنه برود و این سومین بار است که گروه ما در شیراز حضور خواهد داشت که امیدوارم مردم فرهنگدوست شیراز اینبار نیز ما را حمایت کنند.

کارگردان اپراهای عروسکی «رستم و سهراب» و «مکبث» اظهار امیدواری کرد: بخش دولتی بیشتر به فکر حمایت از گروههای مستقل باشد.

او ادامه داد: امیدوارم اجرای موفقیتآمیز این آثار که خواهان و دوستداران زیادی دارد، مسئولان را متوجه کند که باید از گروههایی که متکی به خود هستند، حمایت کنند.

بهروز غریبپور همچنین از گفتوگوهایی برای اجرای اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» که کار جدید گروه آران است، برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: صحبتهای اولیه انجام شده است اما هنوز به گفتوگو و قرارداد رسمی نرسیدهایم اما مایلیم مانند هر سال یکی از آثارمان را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کنیم.

مدیر پیشین خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از این گفتوگو درباره ارزیابی عملکرد دولت دکتر حسن روحانی در 100 روزی که از عمرش میگذرد، گفت: طبیعی است آقای روحانی وارث یکسری بیتدبیریها و تصمیمگیریهای فاجعهآمیز در همه حوزهها است.

کارگردان نمایش «2342 روز بد» با اظهار تأسف از شرایط نابسامان تئاتر در چند سال گذشته، یادآور شد: در دورههای پیشین مرکز هنرهای نمایشی به اداره ممیزی تبدیل شد و هر زمان که هنرمندی برای درخواست بودجه به این اداره مراجعه میکرد با این جمله روبرو میشد که «بودجه نداریم» اما امروز براساس گفتوگوهای رسمی آقای مرادخانی معاون هنری جدید، معاونت پیشین 13 میلیارد بدهی دارد که رقم کمی نیست و این پرسش مطرح میشود چگونه یک مسئول یامسئولان به خود اجازه دادهاند که اینچنین با بودجه خانواده ضعیف فرهنگ و هنر رفتار کنند؟

 غریبپور با اشاره به اجرای بسیاری از آثار نمایشی با قرارداد گیشه در چند سال گذشته اظهار تأسف کرد: در این سالها شاهد یک تئاتر بیهویت بودیم. وقتی مسئولان متوقع هستند تئاتری خودکفا داشته باشیم که حتی درصدی از گیشه خود را به سالن بپردازد، چه انتظاری دارند که شاهد آثار باارزش و با دغدغههای اجتماعی باشیم؟‌! طبیعی است در این شرایط بسیاری از افراد ناچارند به علایق سطحی مردم بپردازند تا بتوانند هزینههای کارشان را تأمین کنند.

مدیر پیشین فرهنگسرای بهمن افزود: دولت آقای روحانی میراث دردناکی را تحویل گرفته است و اولین کارش این است که نظم اولیه را برگرداند.

او با تأکید بر لزوم حمایت دولتها از تئاتر، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا یکسری تئاترها مورد حمایت تام دولت هستند و به تبع آن هنرمندان آثاری را خلق میکنند که هم سطح توقع هنری و فرهنگی جامعه را برآورده کند و هم ویترین هنری آن جامعه باشد. اما چگونه میتوان متوقع بود یک هنرمند با تکیه به گیشه چنین آثاری را خلق کند؟

غریبپور به سابقه علی مرادخانی در حوزه موسیقی اشاره کرد و افزود: ایشان قطعا میدانند آثار باارزش موسیقی کمتر بازده مالی داشتند. اما اگر یک خواننده لسآنجلسی را به تالار وحدت دعوت کنیم، شش ماه تمام هم مخاطب خواهد داشت. اما این کار پاسخ دادن به نوعی کنجکاوی است و ارضا کردن خاطر کسانی است که دغدغه هنر را ندارند، چرا که دغدغه هنرمندان پرداختن به ریشههای فرهنگی و مسائل مهم اجتماعی است.

این هنرمند تئاتر ادامه داد: تمام کشورهای دنیا اگر خود را با خطر جنگ روبرو ببینند، هرگز نمیگویند، پول نداریم بلکه همه به تقلا میافتند تا هزینه دفاع را تأمین کنند. اما چگونه است که هزینه دفاع از ارزشها و هویت فرهنگی یک کشور حتی اولویت دهم هم نیست؟! با این شیوه چگونگی میتوانیم بگوییم برای آیندگانمان پیامی خواهیم داشت؟

بهروز غریبپور تأکید کرد:‌ برای برونرفت از این وضعیت، آقای روحانی اصلا نباید شعار بدهد. ما پای صندوق رأی رفتیم که فرهنگمان آسیب نبیند و دولت باید بداند ما توقع جدی داریم.