پیام عزیزی کارگردان نمایش "بیچاره مکبث"، در اجرای این اثر ناچار بودن مکبث به جرم، جنایت و جاه‌طلبی را به نمایش می‌گذارد.

پایگاه خبری تئاتر: پیام عزیزی کارگردان نمایش "بیچاره مکبث" درباره دلایل اجرای دوباره این اثر در تماشاخانه ایرانشهر به خبرنگار مهر گفت: از سال گذشته ما درخواست اجرا در تماشاخانه ایرانشهر را ارائه داده بودیم. سه ما قبل به ما اعلام کردند که می توانیم آذر در تماشاخانه استاد انتظامی نمایشی را روی صحنه ببریم. من از قبل فیلم نمایش "بیچاره مکبث" را به ایرانشهر ارائه داده بودم بنابراین تصمیم گرفتیم همین نمایش را که قبلا اجرای موفقی در کارگاه نمایش تئاتر شهر داشت دوباره روی صحنه ببریم.

وی افزود: همچنین احساس کردم سالن استاد انتظامی برای اجرای "بیچاره مکبث" مناسب‌تر است و ما امکانات بیشتری مثل نور مناسب نسبت به کارگاه نمایش در اختیار داریم و به لحاظ اجرای تکنیک های مد نظر دستمان بازتر است. در واقع این نمایش در این سالن با فرم مناسب تری اجرا می شود و در اجرای مجدد بخش ها و ایده هایی را که به دلیل کمبود جا حذف کرده بودیم دوباره وارد کار کرده‌ایم.

این کارگردان درباره استفاه از بازیگران چهره در اجراهای تماشاخانه ایرانشهر گفت: عموما هنرمندانی که می خواهند در تماشاخانه ایرانشهر اثرشان را روی صحنه ببرند تلاش می کنند به خاطر جذب مخاطب بیشتر از بازیگران چهره استفاده کنند اما در این نمایش من دوست داشتم کار به لحاظ زیبایی شناسی مخاطب را جذب کند.

عزیزی متذکر شد: در عین حال با فرم اجرایی که این نمایش دارد حضور بازیگر چهره ممکن نبود چون کلا چهره بازیگران در طول نمایش مشخص نیست و بازی های فرمی با نور و پارچه بیشتر از چهره بازیگران به چشم می آید. تیم اجرایی این نمایش نیز زحمت زیادی در اجرای قبلی کشیده بودند و درست نبود که برای فروش بیشتر برایشان جایگزین انتخاب کنم. تلاش همه ما این بوده که این اثر نمایشی بر کیفیت و زیبایی های بصری استوار باشد.

کارگردان نمایش "هفت خوان" درباره مضمون این اثر نمایشی و برداشتی که از نمایشنامه "مکبث" شکسپیر داشته است، توضیح داد: این نمایش اقتباسی از نمایشنامه "مکبث" شکسپیر است اما در این اثر تلاش شده به فضاهای بین متنی توجه بیشتری شود اما روال قصه و داستان بر اساس نمایشنامه شکل گرفته با این تفاوت که تم ناگزیری و ناچاری را به جای جاه‌طلبی مکبث در این نمایش پررنگ تر کرده ایم.

وی تصریح کرد: اسم نمایش هم "بیچاره مکبث" است و ما او را در طول اثر ناچار و ناگزیر از انجام جنایت می بینیم. فردی که برای رسیدن به مراتب بالای قدرت راهی جز جنایت و خیانت ندارد چون در سلسله دیکتاتوری که او قرار گرفته واگذاری قدرت به شکل موروثی است. در نهایت چون مکبث در یک نظام دموکراتیک قرار نگرفته ناچار است دست به جنایت بزند. از مرحله ای که دانکن شاه قدرت را به پسرش ملکم واگذار می کند مانعی بر سر راه مکبث قرار می گیرد مانعی که به قول خودش یا باید از آن بپرد یا او را مغلوب کند.

عزیزی در پایان درباره پررنگ‌تر شدن شخصیت لیدی مکبث در این اثر نمایشی توضیح داد: در اجرای "بیچاره مکبث" حضور لیدی مکبث را بیشتر از متن اصلی شاهد هستیم. تلاش شده توازنی بین حضور مکبث و لیدی مکبث در اثر برقرار شود و تاثیر این زن بر وقایع اتفاق افتاده در نمایش و سوق دادن و تحریک مکبث به جنایت بیشتر نمود یابد.

اجرای این اثر نمایش از 3 آذر در سالن تماشاخانه ایرانشهر آغاز و تا 15 آذر ادامه خواهد داشت. پیام عزیزی، مژگان معقولی، میترا عزیزی، پدرام شیوا، رامین منصوری، شایان پور ملا، نرگس عزیزی، مهدی نوروزیان، دانیال بیات، هومن ستاری، سید محمد حسین موسوی، آرمان صلحی بازیگران این اثر نمایشی هستند.