علی‌اکبر علیزاد نمایش «زبان کوهستانی/ایمن به خود» را برای اجرای عمومی آماده می‌کند.

 

سایت خبری تئاتر: این کارگردان با اعلام اینکه قصد دارد این نمایش را اوایل مهر ماه در تالار مولوی به صحنه ببرد، درخصوص آماده‌سازی این کار برای اجرای عمومی گفت: بلافاصله بعد از اینکه کار در جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی اجرایش تمام شد، مجدداً تمرین‌هایمان را شروع کردیم تا بر اساس بازخوردهایی که دریافت کردم، نکاتی را که باید در اجرا تغییر می‌کرد اعمال کنم. 

علیزاد درخصوص نمایشنامه‌هایی که بر اساس آنها این اثر را طراحی کرده است هم توضیح داد: پایه‌ی این نمایش بیشتر روی نمایشنامه‌ی «زبان کوهستانی» نوشته‌ی هارولد پینتر است که رضا سرور آن را ترجمه کرده و «ایمان به خود» (با ترجمه‌ی خود علیزاد) اپیزودی از یکی از نمایشنامه‌های مارتین کریمپ است که به آن متن اضافه شده است. نمایشنامه‌ها خیلی کوتاه هستند و هر دو متن روی هم حدود هفت صفحه است، به طبع زمان کار هم در حدود یک ساعت خواهد بود. 

او افزود: این اجرا آن چیزی است که هرچه در چندین سال گذشته تجربه کرده‌ام در آن گنجانده‌ام و توانستم ایده‌های کارگردانی‌ام را که کمی به پختگی رسیده است، آنطور که دلم می‌خواهد در این نمایش  اجرا کنم بنابراین فکر می‌کنم کار متفاوتی است. 

این کارگردان و مترجم درمورد مضمون اصلی این نمایش نیز اظهار کرد: «زبان کوهستانی» درباره‌ی زنانی است که نمی‌توانند یا اجازه ندارند به زبان خود حرف بزنند چون زبانشان ممنوع شده است.

علی اکبرعلیزاد که آخرین بار «اولئانا»ی دیوید ممت را تابستان گذشته با بازی کتایون سالکی و علیرضا کی‌منش در تماشاخانه‌ی ایرانشهر روی صحنه برده، درباره‌ی زمان اجرای کار جدیدش نیز توضیح داد: بیشتر مایلم اوایل مهر ماه که دانشجوها در دانشگاه حضور دارند کارم را اجرا کنم اما به هر حال قطعی شدن زمان اجرا به مذاکراتی بستگی دارد که به زودی با تالار مولوی انجام خواهم داد و بعد از آن زمان دقیق اجرا مشخص می‌شود. 

او درباره‌ی گروهی که با او در این اجرا همراهی می‌کنند نیز گفت: بچه‌هایی که این نمایش را اجرا می‌کنند چه روی صحنه و چه پشت صحنه، همان گروهی‌اند که در جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی روی صحنه رفتند. البته دونفر هم به ما اضافه شدند که یکی کتایون سالکی است و دیگری مرتضی حسین‌زاده است که جزو بازیگران گروه خودم هستند. 

عضو هیئت علمی دانشکده‌ی سینما-تئاتر دانشگاه هنر با بیان اینکه گروه‌اش در این نمایش حدود 25 نفر از دانشجویان سال اول تا چهارم همین دانشکده هستند، درباره‌ی همکاری با دانشجویان در نمایشهایی که به صحنه می‌برد توضیح داد: گروه ما (گروه تئاتر 84) از ابتدا یک گروه دانشجویی بوده و من از یکی دو گروه کاملاً حرفه‌ای بیرون آمدم تا بتوانم گروه خودم را داشته باشم. کارهایی که من انجام می‌دهم به تمرین زیادی نیاز دارد و دوست ندارم با عجله کار را به سرانجام برسانم.

علیزاد ادامه داد: به همین دلیل ترجیح می‌دهم تیمی همراهم باشند که غرغر نکنند و بهانه نیاورند! بنابراین کارکردن در فضای دانشجویی برایم خوشایند است چون می‌دانم کسانی که می‌آیند، انعطاف زیادی دارند و می‌توانم با آنها هر ایده‌ای را جلو ببرم و تغییر بدهم. این اتفاق در شرایط تئاتر حرفه‌ای اصلاً شدنی نیست و نمی‌توان شش یا هفت ماه با یک گروه از بازیگران نامدار کار کرد. واقعیت هم این است که با خیلی از بازیگران حرفه‌ای دوست ندارم یا نمی‌توانم کار کنم و آنها هم ممکن است همین حس را داشته باشند! به هر حال باید به آنها هم حق داد چون سخت است که اینقدر روی یک کار وقت بگذارند. برای نمونه قرار بود تابستان گذشته «تارتوف» مولی‌یر را کار کنم که به خاطر همین مسائل و همینطور ناهماهنگی‌هایی که در سالن به وجود آمد انجام نشد و در آخرین لحظه دستم را خالی گذاشتند. 

 «زبان کوهستانی/ایمان به خود» اوایل خرداد امسال با بازی تینا یونس‌تبار، پژمان یاوری، محمد مجیدیان، کیمیا پوری، آرمان پرتوی، تارا یونس‌تبار، نکیسا بهشتی، شیوا بهرام‌پور، یاسمن زارعی، نارگل محمدنیا، موسی قنادزاده، آیدا چرخ‌گری، فرزانه بهنیا، نیلوفر نقیب ساداتی، مریم علیار، یاسمن باروتی، مهگل صابری، زهرا صدری، ارکیا جابری، غزاله بداقی و لیلا جلالیان، پنج اجرا در بخش مدرسان نوزدهمین جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی داشته است.


 



اخبار تئاتر

نمایشنامه‌های سعید تشکری در بازار کتاب

آغاز اجرای سه نمایش در تماشاخانه استاد انتظامی

کارگاه چهار روزه تئاتر در موسسه همای سعادت

اجرای فوق‌العاده برای تئاتر «کسوف»

خسرو احمدی: اگر تئاتر بازی نکنم، سکته می‌کنم

«مایبر» اجراهای خود را از چهارشنبه ادامه می‌دهد

«تخم مرغ بدون زردینه» در تماشاخانه مشایخی روی صحنه می‌رود

روح‌الله جعفری: رئیس تئاتر شهر خلف وعده کرد

«کشتن کفتر چاهی» به روزهای پایانی رسید

حال عمومی داوود رشیدی خوب است

شباهت تئاتر ایران با فرانسه!

دادگر «هملت» را در جشنواره "گدانسک" لهستان اجرا می‌کند

تلاش آتیلا پسیانی برای راه اندازی تماشاخانه

فراخوان سیزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز منتشر شد

امیر مهدی ژوله تئاتری شد

پیش فروش نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" آغاز شد

«چهل‌گیس و حسن کچل» در تماشاخانه حوزه هنری

تقدیم اجرای «مجلس ضربت زدن» به سربازان

«باغ آلبالو» بهمن‌ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود

«هنر بازیگری» در ایستگاه پنجم

علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی شد

اجرای ˝نبش قبر˝ در تماشاخانه استاد فنی زاده

علی نصیریان و جمشید مشایخی چقدر حقوق می‌گیرند؟

«هیپولیت» در تالار حافظ روی صحنه می‌رود

علی نصیریان هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارد

تئاتری‌ها برای بیمه جدید به خانه تئاتر بروند

تمدید مهلت فراخوان مسابقه نمایشنامه نویسی آیینی سنتی

رویا نونهالی با «مثل آب برای شکلات» در ایرانشهر