مؤسس جشنواره تئاتر "امید" با اشاره به برگزاری دوره پنجم این جشنواره از 15 اسفندماه سال جاری، از حضور معاونت هنری وزارت ارشاد به عنوان حامی اصلی برگزاری این جشنواره خصوصی خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: پیام دهکردی درباره وضعیت برگزاری جشنواره تئاتر "امید" که چهار دوره گذشته آن به صورت خصوصی برگزار شده است به خبرنگار مهر گفت: طی جلساتی که با آقای علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد داشتیم قرار شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره تئاتر "امید" حمایت کند. دغدغه من همیشه این بود که جشنواره دولتی نشود و معاون هنری هم معتقد است جشنواره همچنان خصوصی باشد و وزارت ارشاد تنها به جشنواره سوبسید بدهد.

وی تأکید کرد: قرار است وزارت ارشاد به عنوان حامی باشد و سیاست‌گذاری جشنواره همچنان در اختیار بخش خصوصی بماند.


مؤسس جشنواره تئاتر "امید" با اشاره به تصمیم‌گیری انجام شده برای برگزاری پنجمین دوره این جشنواره در سال جاری گفت: فشار زیادی به دلیل زمان کمی که در اختیار داریم روی ما بود و به سرعت فراخوان دوره پنجم را منتشر کردیم و در برنامه من این بود که جشنواره را امسال به صورت سراسری برگزار کنم. در چشم‌انداز 10 ساله جشنواره قصد داریم بخش‌های دیگری نظیر شعر، گرافیک، فیلم کوتاه و عکاسی را هم برگزار کنیم. برنامه‌مان این است که جشنواره‌ "امید" با بخش‌های مختلف در آینده در طول یک ماه برگزار شود.

دهکردی با اشاره به استقبال خوب هنرمندان جوان از فراخوان جشنواره پنجم تئاتر "امید" یادآور شد: وقتی فراخوان جشنواره تئاتر "امید" را در سایت جشنواره منتشر کردیم در مدت زمان یک هفته حدود 100 متن به دبیرخانه ارسال شد که حدود 30 متن از شهرستان‌ها متقاضی حضور در جشنواره بودند. این آمار برای جشنواره تئاتر "امید" که همیشه مظلوم بوده و از کمترین تبلیغات برخوردار است یک آمار شگفت‌انگیز است.

وی از محمدامیر یاراحمدی، حمیدرضا نعیمی و افروز فروزند به عنوان گروه بازخوانی آثار پنجمین جشنواره تئاتر "امید" نام برد.

این بازیگر با سابقه عرصه تئاتر با اشاره به اینکه افسانه ماهیان دبیر این دوره از جشنواره است، درباره زمان و مکان برگزاری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر "امید" گفت: قرار است جشنواره از 15 اسفندماه در سالن‌های رسمی تئاتر برگزار شود. خیلی دغدغه برگزاری جشنواره در تئاترشهر را ندارم و بیشتر به دنبال مجموعه‌ای نظیر تالار مولوی هستم که در صورت آماده شدن آن را به مدت یک هفته برای جشنواره در اختیار داشته باشیم.

دهکردی برگزاری جشنواره تئاتر "امید" را به نفع تئاتر، هنر و جشنواره تئاتر فجر دانست و افزود: این جشنواره یک اقدام زیرساختی است. در فراخوان اعلام کردیم که تمام متون باید ایرانی بوده و در جشنواره‌های دیگر شرکت نکرده باشند. این اقدام یعنی تولید متون نمایشی جدید و کشف استعدادهای جوان تئاتری.

دبیر دو دوره جشنواره تئاتر "امید" درباره عقد تفاهم‌نامه با معاونت هنری در خصوص حمایت از این جشنواره به عنوان راهکاری برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای مدیران در آینده، تأکید کرد: ما به شدت به دنبال این قضیه هستیم که حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از جشنواره تئاتر "امید" در قالب یک تفاهم‌نامه، مکتوب شود زیرا جشنواره تئاتر "امید" متعلق به بنده و وزارت ارشاد هم متعلق به فرد دیگری نیست و عقد یک تفاهم‌نامه مانع برخوردهای سلیقه‌ای مدیران می‌شود. ضمن اینکه ثبت زمان برگزاری جشنواره تئاتر "امید" در تقویم رسمی جشنواره‌های تئاتری باعث می‌شود که هر دوره بالنده‌تر باشد و رشد کند.

وی ادامه داد: با آقای مرادخانی به این نتیجه رسیده‌ایم که این جشنواره به جریانی فراگیر تبدیل شود. قرار است از سال آینده این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود. یکی از سرفصل‌های اصلی جشنواره بخش آموزشی است که در قالب کارگاه‌های آموزشی برای افرادی که قرار است آینده فرهنگ کشور را بسازند، با حضور هنرمندان داخلی و خارجی برگزار شوند. همچنین ترجمه و چاپ مقالاتی که پیش از این ترجمه و چاپ نشده‌اند در اهداف جشنواره "امید" وجود دارد.

دهکردی در پایان یادآور شد: در صورت امکان امسال بخش شعر را هم در این دوره از جشنواره برگزار خواهیم کرد در غیر اینصورت برگزاری این بخش را به سال آینده موکول می‌کنیم.