مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بودجه جشنواره تئاتر فجر تامین شده است، گفت: برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر نگرانی‌ نداشتم.

پایگاه خبری تئاتر: قادر آشنا در نشستی مشترک با اسماعیل عالی‌زاد دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر و جمعی دیگر از مسئولان برگزاری این جشنواره که شامگاه 9 آذر ماه در دبیرخانه جشنواره‌ی تئاتر فجر برگزار شد، عنوان کرد: دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر از ابتدای امسال کار را شروع کردند و تاکنون بدون وقفه پیش رفته‌اند. خوشبختانه امور جشنواره با نظم ویژه‌ای که در فراخوان اعلام شده بود انجام شده است. یکی از توقعاتی که از دبیرخانه جشنواره داشتیم، تحقق وعده‌های داده شده بود که خوشبختانه تمام کارها تاکنون براساس تقویم جشنواره انجام شده است.

او افزود: تاکنون برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر نگرانی‌ نداشتم البته نگرانی من از جنس دیگری بوده است چراکه ما به دنبال کیفیت کارها در بخش‌های مختلف بوده‌ایم.

آشنا با اشاره به وضعیت بودجه جشنواره تئاتر فجر گفت: خوشبختانه براساس آنچه تعهد کرده بودیم بخش عمده‌ای از بودجه جشنواره تامین شده است و معاونت هنری پیگیری‌هایی در این زمینه داشته‌اند و قول‌های خوبی هم از سوی آقای وزیر و معاونت مدیریت توسعه و منابع انسانی وزارت ارشاد برای رفع مشکلات جشنواره داده شده است.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی تصریح کرد: عمده فعالیت‌های جدی و هزینه‌بر ما برای جشنواره تئاتر فجر بعد از شهریور پیش آمد زیرا از این زمان به بعد، جشنواره‌های مختلفی چون جشنواره تئاتر آیینی سنتی،‌ جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره‌های استان‌ها و مناطق و ... را برگزار کردیم اما خوشبختانه امروز هزینه‌های لازم برای برگزاری جشنواره فجر به موقع تامین شده است.

آشنا درباره افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: خوشحال هستیم که افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال 24 دی ماه در جزیره کیش با حضور هنرمندان و مسئولان کشوری و مناطق آزاد برگزار خواهد شد و مطمئنا امسال افتتاحیه آبرومندی را خواهیم داشت.

او تاکید کرد: حتما باید ظرفیت‌ها و امکاناتمان را برای برگزاری تئاتر فجر در 18 روزی که جشنواره برگزار می‌شود، کارشناسی کنیم.

آشنا در مورد بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: امیدواریم بخش بین‌الملل جشنواره را با پیگیری دوستان به خوبی پیش ببریم. در زمانی که وضعیت مالی خوبی داشتیم حداکثر 10 کار در این بخش اجرا می‌شدند اما امسال که در تنگناهای مالی بودیم، 15 اثر در بخش بین‌الملل خواهیم داشت.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره داوری‌ها در این دوره از جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: در بخش داوری‌ها مطمئنا داورانی که از همه علایق و سلایق باشند، می‌توانند هیات داوران خوبی برای جشنواره باشند و باید هیات داورانی را انتخاب کنیم که کمترین اعتراض نسبت به آن وجود داشته باشد.

 در بخش دیگری از این نشست اسماعیل عالی‌زاد دبیر سی‌و دومین جشنواره تئاتر فجر با ارائه گزارشی از آثاری که در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کنند،‌ گفت: امسال در جشنواره تئاتر فجر در بخش چشم‌انداز 12 اثر،‌ در بخش جشنواره جشنواره‌ها 12 اثر، بخش مناطق 15 اثر، بخش مرور 20 اثر، بخش بین‌الملل 15 اثر، بخش نسل نو 10 اثر و در بخش خیابانی 8 تا 10 اثر حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: امسال به غیر از تهران در پنچ استان دیگر جشنواره را برگزار خواهیم کرد که تاکنون استان‌های فارس و هرمزگان قطعی شده‌اند.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه تاکنون 80 درصد کارهای جشنواره طبق تقویم و بدون مشکل خاصی به پیش رفته است، درباره برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: در این دوره از جشنواره تئاتر فجر سالن‌ها باید دارای یک مدیریت واحد باشند؛ برای من به عنوان دبیر جشنواره اصلا پذیرفته نیست که تماشاچی ما وارد سالنی شود که بیش از نیمی از صندلی‌هایش تسخیر شده است. امسال ساز وکارهایی برای این مساله داریم. همچنین وی‌آی‌پی‌های ما باید تعریف مشخصی داشته باشد، اگر فردی جایگاه وی‌آی‌پی دارد، دلیلی ندارد که خانواده‌اش هم وی‌آی‌پی داشته باشند.

او افزود: آنچه مهم است، مدیریت ارشدی است که سالن‌های مختلف را مدیریت می‌کند. مخاطبی که به دیدن نمایش در جشنواره می‌آید همان قدر برای ما مهم است که یک هنرمند یا پیشکسوت.

عالی‌زاد اضافه کرد: در این دوره جشنواره تئاتر فجر کارت‌های ستادی به طور گسترده در اختیار همه قرار نمی‌گیرد.

او در ادامه درباره سالن‌هایی که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر میزبان نمایش‌ها خواهند بود، گفت: تاکنون با سالن‌ها و تالارهای مختلفی وارد مذاکره و صحبت شده‌ایم. امسال از پنج سالن تئاتر شهر روی چهار سالن به صورت کامل حساب کرده‌ایم. البته برای کارگاه نمایش هم برنامه‌ریزی داریم و متناسب با اسمش از آن استفاده می‌کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر اضافه کرد: با نشستی که با مدیریت خانه هنرمندان داشته‌ام از سالن‌ها و گالری‌های تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان استفاده خواهیم کرد. البته اجراهایی را هم در تالار انتظامی خواهیم داشت، همچنین تاکنون با تالارهای «وحدت»، «حافظ» و «فردوسی» صحبت‌هایی داشته‌ایم و امسال از این تالارها استفاده خواهیم کرد.

عالی‌زاد ادامه داد: از تالار کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در خیابان وزرا که ظرفیت آن 300 نفر است، استفاده خواهیم کرد. همچنین از سالن‌های فرهنگسرای نیاوران و همچنین تالار محراب که سالن بسیار استانداردی است و بسیار خوب طراحی شده استفاده خواهیم کرد. در مورد تالار مولوی هم امیدواریم تا زمان برگزاری جشنواره به نتیجه برسیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه تماشاخانه «سنگلج» و تالار «هنر» هم از سالن‌هایی هستند که میزبان جشنواره خواهند بود، درباره وضعیت اداره تئاتر گفت: اداره تئاتر که در واقع باید خانه تئاتری‌ها باشد، از استانداردهای لازم برخوردار نیست و باید در جهت ارتقایش کاری انجام شود چون اداره تئاتر یک پایگاه اصلی است.

عالی‌زاد درباره استفاده از سالن‌های خصوصی برای جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: امسال تصمیم داریم از ظرفیت تبلیغاتی سالن‌های خصوصی هم استفاده کنیم. ما می‌خواهیم به این سمت برویم که از کمک بخش خصوصی استفاده کنیم. همیشه فکر می‌کنیم این دولت است که باید حامی باشد در صورتی که بخش خصوصی هم می‌تواند به جشنواره کمک کند، ما برای جشنواره امسال از خانه نمایش «آو» که جزو تالارهای خصوصی است، استفاده خواهیم کرد.

سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در 18 روز از 24 دی ماه تا 12 بهمن برگزار خواهد شد و افتتاحیه آن با حضور هنرمندان پیشکسوت در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

مهدی شفیعی دبیر اجرایی جشنواره، وحید لک مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها، علی طرخان مدیر بخش بین‌الملل، مهدی حاجیان مدیر بخش دبیرخانه جشنواره‌ها، جواد رمضانی مسئول دبیرخانه جشنواره‌ها، شهرام نوشیر مدیر کانون تئاتر خیابانی از دیگر حاضران در این نشست بودند.