علی رفیعی قصد دارد نمایش «آشپزخانه» اثر آرنولد وسکر را از فروردین‌ماه سال ۹۶ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرد.

 

سایت خبری تئاتر از مهر: این کارگردان مطرح و باتجربه تئاتر ایران درباره جدیدترین فعالیت مدنظر خود در عرصه کارگردانی تئاتر گفت: پیرو دعوتی که شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر به عمل آورده، قرار شد تا نمایش «آشپزخانه» اثر آرنولد وسکر را از فروردین ماه ۹۶ در سالن سمندریان تماشاخانه به صحنه ببرم.

رفیعی یادآور شد: «آشپزخانه» اولین اثر و در عین حال شاهکار آرنولد وسکر و از شاهکارهای نمایشی قرن بیستم است. از ۵۵ سال پیش که اجرای این نمایش را در شهر لندن و بعدها در سال ۱۹۶۷ وقتی در پاریس اجرای موشکین از این اثر را دیدم، آرزو داشتم که آن را اجرا کنم. من هم یک اقتباس ایرانی و یک ورسیون فرنگی از «آشپزخانه» دارم که به طور متناوب اجرا خواهند شد. همت اثر به قدری زیاد است که تمام منتقدان معتقدند که ابعاد نمایشنامه «آشپزخانه» وسکر از آثار ویلیام شکسپیر دست کمی ندارد و به لحاظ پتانسیل، قدرت و توان دراماتیک، تراژیک و همچنین کمیک، شکسپیر زمان ما است.

وی اظهار کرد: من پیش از شروع تمرین های نمایش «خاطرات و کابوس‌ها» قصد به صحنه بردن‌ نمایش «آشپزخانه» را داشتم اما به دلیل اینکه پیشنهاد تالار وحدت برای اجرای «خاطرات و کابوس‌ها» مطرح و امکانات اجرای آن بلافاصله فراهم شد، اجرای «آشپزخانه» را به زمان دیگری موکول کردم ولی حالا وقت اجرای آن است.

کارگردان نمایش‌های «شکار روباه» و «یرما» درباره زمان آغاز تمرین‌ها و تعداد بازیگران مورد نیاز برای اجرای نمایش «آشپزخانه»، افزود: از اول شهریورماه انتخاب بازیگر نمایش شروع می شود. این نمایش دارای ۳۸ بازیگر است که نیمی مرد و نیمی زن هستند. این کار از نوع کارهایی است که نمی تواند با ۲ یا ۳ ماه تمرین روی صحنه بیاید زیرا به طور قطع خروجی تمرینی با این مدت زمان یک اجرای ناقص خواهد بود. معتقدم با شتاب زدگی معمول و مدت تمرین حداکثر ۳ ماهه، اشتباه است که این کار را برای اجرا آماده کرد. حداقل فرصتی که نیاز است تا نمایش «آشپزخانه» به صورت ورک شاپ تمرین و کار شود، ۶ تا ۸ ماه است. باید بازیگرها در این مدت زمان در اختیار کار و تمرین‌ها باشند.

رفیعی با بیان اینکه قصدم این است یکی از بهترین استادان حرکت و میم از کشور فرانسه را دعوت کنم تا به مدت ۳ ماه با بازیگرانی که انتخاب خواهند شد تمرین کند، تأکید کرد: بازیگران مختلفی در «آشپزخانه» حضور خواهند داشت که همگی باید از مهارت های بدنی، خلاقیت و بخصوص امکانات بداهه سازی برخوردار باشند. ترجمه به فارسی متن آرنولد وسکر یک چیز است ولی متنی که برای اجرا به دست می آید و توسط بازیگر شنیده می‌شود، چیز دیگری خواهد بود. در طول تمرین‌ها، در طول بداهه سازی‌ها و در طول خلاقیت‌ها، ما حتما به متن بسیار غنی‌تر و پر بارتری دست خواهیم یافت.

کارگردان نمایش‌های «عروسی خون» و «در مصر برف نمی‌بارد» تصریح کرد: «آشپزخانه» ظاهرا ماجرای کارگران و مستخدمین درون یک آشپزخانه است ولی در واقع نمادی است از یک جامعه. آنچه که در این آشپزخانه رخ می‌دهد، در کل جامعه ما هم رخ می دهد. برای اینکه بتوانیم به ابعاد آشکار و پنهان این اثر دست پیدا بکنیم از یکسو به بازیگران خلاق و از سوی دیگر به بازیگرانی که صبوری و قدرت بدنی برای چند ماه ورک‌شاپ داشته باشند، نیاز است تا نمایش «آشپزخانه» از درون این ورک‌شاپ چندماهه شکل بگیرد.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

 

اخبار تئاتر:

˝آوینیون˝ امسال چه نمایش‌های به خود می‌بیند‌

اجراي نمايش «پري» در تالار حافظ

پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر شد

ترانه علیدوستی به تماشای تئاتر «کروماکی» نشست

اجرای تئاتر «همسایه ها» پس از ده سال

فتحعلی بیگی با «انسانم آرزوست» به سنگلج می آید

مدیر تالار وحدت تغییر می‌کند

بخش عکس پنجمین جشنواره تئاتر شهر فراخوان داد

3430 نفر در 3 روز به تماشاخانه ایرانشهر رفتند

اجرای «افکار تو گچ بگیر» در موزه صلح تهران

ثبت نام کارگاه نمایشنامه نویسی عطاءالله کوپال آغاز شد

آغاز اجرای تئاتر «سه خواهر و دیگران» در تالار اصلی تئاتر شهر

بلاتکلیفی «یرما» در مسعودیه

فراخوان تخصصی بخش «به علاوه فجر» (+فجر)

˝قلعه انسانات ˝ به فستیوال ˝فرینج˝ می‌رود

فراخوان هشتمین جشنواره دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره

نسیم ادبی: بانوان در تئاتر جایگاه مشخص و محکمی پیدا کرده‌اند

نیما دهقان با فرزین صابونی در «جاودانگی»

پوستر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی رونمایی شد

اعلام 27 نمایش راه‌یافته به جشنواره‌ی مبارک + پیام مرضیه برومند

نوید محمدزاده به ˝دیابولیک: رومئو وژولیت˝ پیوست

حمله روزنامه «کیهان» به بیضایی و رحمانیان

کارگردان هندی از اولین تجربه‌‌اش در ایران گفت

10 نمایشنامه به چاپ رسید