نمایش˝هیپولیت˝به کارگردانی فرزاد امینی پنجشنبه شب با حضور تماشاگران و هنرمندان در تالار حافظ افتتاح شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: فرزاد امینی کارگردان این نمایش مصادف شدن این روزربا زادروز یرژی گرتوفسکی را به فال نیک گرفت و اجرای این نمایش را به روح عباس کیارستمی سمبل هنر ایران تقدیم کرد.

امینی در افتتاحیه این نمایش گفت: امروز پنجشنبه ٢١ مرداد ١٣٩٥ روز اول اجرای نمایش هیپولیت است. همواره مسیری كه در تئاتر طی كرده ام سه مسئله ی اصلی داشته؛ اول آنكه من از جایی هستم؛ از سرزمینی، وطنی، جامعه ای. از بطن و رحم آن زاده شدم، پس آنچه به آن اندیشیده ام و خواسته ام كه از آن سخنی بگویم متعلق به جایی و جامعه ای است. ایران، مردمش و كشور بودن ایران مسئله ی من است. دوم، زیبایی شناسی مشخصی را پیگیری كرده ام و روزگار تئاتری ام را صرف پرداختن و بنای این زیبایی شناسی كرده ام، چونان عمارتی، آجر به آجر. و این عمارت تعلق به جامعه ام دارد، یعنی شكل گیری فرم و فیگوری در تئاتر كه از بطن اجتماعم و رنجها و شادیهایش زاده شده باشد. سوم، تئاتر خویش را فرزند تاریخیِ تاریخِ اجتماعی كشورم میدانم كه به مثابه امری مدرن در فرهنگ جدید كشورم با جامعه دیالوگ دارد و برای همین تاریخ سخن میگوید...در ادامه میخواهم خوشحالیم را از مصادف شدن امروز ٢١ مرداد ، ١١ آگوست ٢٠١٦ ، با زادروز یرژی گروتفسكی، ابراز دارم. تمامی راهم و اندیشه ام در تئاتری كه روزگارم از آن سر برآورد، استادی داشت و آن یرژی گروتفسكی بوده است. دستم را در همه ی این سالها به دست او سپردم تا راه بَرَدم. گویی گروتفسكی تقدیر من بود. این همزمانی زادروزش و شروع اجرای هیپولیت، شگفت زده ام كرده.

و در پایان؛ نمایش هیپولیت را به یكی از برجسته ترین هنرمندان هنر مدرن جهان و والا ترین سمبل هنر ایران مدرن عباس كیارستمی تقدیم میكنم. از فقدانش غمگینم. همیشه چون فانوسی دریایی، كشتی طوفان زده را در تلاطم ها و هیاهو ها در این روزگار اكنون زده، رهنما بود. صبوریش و اصالتی كه به كار میداد. كار تا آخرین دم عمر، و قهرمانانه حفظ كردن اصل و پرنسیپ زیبایی شناسانه در آشوب دورانی كه دیگر در آن گویی هیچ پرنسیپی وجود ندارد. یادش گرامی.

نمایش "هیپولیت"نوشته اوریپید و به کارگردانی فرزاد امینی در تالار حافظ تا 18 شهریور ماه اجرا خواهد شد.

بهرام عباسی فرد، سرور خسروانی، نیره سادات میرزایی، محمد رضا فرزام، مجید جور، سروش حائری، الناز اسماعیل زادگان در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایشنامه‌ی "هیپولیت"، نوشته‌ی اوریپید است که با بازنویسی دیالوگ‌ها و دراماتورژی از تنها ترجمه‌ی موجود (اثر محمد سعیدی و برای حدود ۴۰ سال پیش) به صحنه می‌رود.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater




اخبار تئاتر

مجید مظفری: نمايش «همسايه ي آقا» تاريخ انقضا ندارد

نمایش‌های راه یافته به بخش مسابقه تئاتر خیبانی معرفی شدند

اجرای تئاتر در حیاط

برگزیدگان یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

سالن‌های میزبان و نمایش‌های خارجی جشنواره عروسکی اعلام شد

ایرج راد: نمی‌خواهم تماشاگرانم را گول بزنم

نبرد گالیله در مولوی

۱۰ نمایشنامه از آرام محضری به چاپ رسید

سید محمد خاتمی با دخالت دادستانی نتوانست تئاتر ببیند

سفرا و نمایندگان 7 کشور از نمایش کروماکی دیدن کردند

عاطفه تهرانی با «کافه لِته» در تئاتر شهر

مدیر مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر مشخص شد

˝یک دقیقه سکوت˝ در فستیوال سامرورکس˝ به صحنه می‌رود

اصغر همت از مشکلات تئاتری‌ها گفت

مرضیه برومند به خبرنگاران پیام داد

گزارش تصویری نمایش «خروس می‌خواند» کارگردان : شهرام کرمی

شماره 203 ماهنامه تخصصی نمایش منتشر می‌شود

علی رفیعی «آشپزخانه» را در ایرانشهر اجرا می‌‌کند

غریب‌پور با اپرای «سعدی» در جشنواره نمایش عروسکی

معرفی نمایش‌های راه‌ یافته به هفته تئاتر باران

فیلم تئاترهایی که به بازار می‌آیند