به گزارش پایگاه خبری تئاتر: فرهنگی هنری استاد اکبر رادی، در این مراسم که با اجرای پیمان شیخی برگزار شد، ابتدا عطاالله کوپال، مدیر عامل موسسه استاد اکبر رادی و دبیر بخش مسابقه نمایشنامه نویسی این همایش در خصوص برگزاری این همایش علمی و فرهنگی طی سخنانی گفت: بنیاد اکبر رادی چهارمین همایش ملی رادیشناسی با هدف ژرفنگری بر آثار و اندیشههای اکبر رادی و تقویت و اعتلای نمایشنامهنویسی ایران و نیز به منظور کشف و معرفی استعدادهای جدید نمایشنامهنویسی و پژوهشی برگزار میکند.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد و گفت: به توجه به این که اکبر رادی از نمایشنامه نویسان سرشناس و چهره ادبی و مهم، ماندگار و شاخص معاصر کشور ما است، سعی کردیم در قالب مقالات پژوهشی رادی شناسی سمیناری را برگزار کنیم و امیدوارم این رادی شناسی در آن سوی مرزهای ایران هم رواج یابد و همچون ایبسن شناسی و شکسپیرشناسی در اقصی نقاط جهان چنین فعالیت هایی تداوم یابد.
در این مراسم دکتر فریندخت زاهدی (عضو هیئت مدیرهی این موسسه و دبیر علمی این همایش) گفت: در ایران نمایشنامه و ادبیات نمایشی سبقهی 150 ساله بیشتر ندارد و هنوز بسیاری از اندیشمندان فرهنگی، ادبیات نمایشی را به عنوان یک قالب ادبی نمی شناسند یا قبول نمی کنند. بایستی کوشش کنیم این قالب ادبی با جریانهایی مثل رادی شناسی در نزد همه شناسانده شود.
وی تصریح کرد: در این همایش پژوهشگران جوان مقالات خوبی ارائه دادند و این همان چیزی است که ما در بنیاد اکبر رادی به دنبال آن هستیم. این که لایه های تحلیلی ادبیات نمایشی از طریق این نوع از پژوهش ها مورد بررسی قرارگیرد و در اختیار دست اندکاران تئاتر و ادبیات نمایشی قرارداده شود.
در ادامه این همایش بخش سمینار علمی با حضور پنج پژوهشگر برگزیده و یک پژوهشگر مهمان با حضور پژوهشگران تئاتر برگزارشد. در این بخش مرتضی بیگلو با راهنمایی استاد شیرین بزرگمهر با عنوان بررسی پدیدارشناختی مکان و نامکان در نمایشنامه روزنهی آبی اثر اکبر رادی، تهمینه محمدی با عنوان بررسی اسطورهای سفر در سهگانه مرگ در پاییز اثر اکبر رادی، نیلوفر باغبان مشیری با راهنمایی دکتر اسماعیل عالیزاد با عنوان بررسی گفتمان های مدرن، پیشامدرن و پسامدرن در آثار اکبر رادی، بهار سادات بنیجمالی با عنوان بررسی و نقد تطبیقی نمایشنامه افول اثر اکبر رادی و نمایشنامه دشمن مردم اثر هنریک ایبسن و سحر رضوانی و حامد امانپور قرایی(به طور مشترک) با عنوان فروپاشی و تغییر شکل اسطوره در درام واقع گرای اکبر رادی( محاق، مسافران، مرگ درپاییز اثر اکبر رادی) و پرستو محبی با عنوان بررسی فضای روایی در جهان نمایشی اکبر رادی همراه با پاورپوینت های جداگانه ای به ارائه مقالات خود پرداختند.
در بخش آغازین مراسم اختتامیه چهارمین همایش ملی رادی شناسی مهدی شفیعی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) به عنوان نخستین سخنران این مراسم سخنان کوتاهی از درام نویسی اکبر رادی سخن گفت.
شفیعی در این خصوص گفت: درام ایرانی صرفن به آثاری که از شیوه های شناخته شده نمایش های ایرانی استفاده می کند، خلاصه نمی شود و آثار مرحوم رادی با بهره گیری از ساختارهای شناخته شده نمایشنامه نویسی جهان، انسان معاصر ایرانی و دغدغه ها و مسائلش را برجسته می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: وجه دیگر همین نگاه، نوعی نگاه بومی به انسان ایرانی است. مشخصن گیلان و انسان گیلانی ایرانی بخش دیگری از آثار ایشان را شکل می دهد.
مهدی شفیعی بومی گرایی در آثار رادی را مسئله مهمی در آثار این درامنویس ایرانی عنوان کرد ودر ادامه تصریح کرد: این نکته مهمی است. این یکی از بزرگترین آموزه های ایشان است برای نمایشنامه نویسی معاصر ایران. رنگ و بوی بومی و در عین حال ملی و طبیعتن با توجه به حضور این انسان در جهان به نسبت کوچک شده معاصر به واسطه گسترش ارتباطات و وجود دغدغه های مشترک بشری جهانی در آثار اکبر رادی به خوبی مشهود است.
در ادامه این مراسم بهزاد صدیقی (مدیر اجرایی و سخنگوی موسسهی اکبر رادی و عضو هیئت رئیسه این همایش) در سخنانی یادآورشد: چهارمین همایش ملی رادی شناسی فعالیت خود را از نیمه اول سال 1394 آغاز کرد که پس از انتشار فراخوان آن در آبان ماه 1394 ، تعداد 17 چکیده مقاله به دبیرخانه آن رسید که پس از بررسی هیئت داوران این بخش در نهایت پنج مقاله برای ارائه در بخش سمینار آن انتخاب و معرفی شد که به همراه یک مقاله دیگر از پژوهشگر مهمان امروز ارائه شد. از سال گذشته در بنیاد اکبر رادی بخش مسابقه نمایشنامه نویسی را برای دوره چهارم برنامه ریزی کردیم تا خلاء مسابقات نمایش نامه نویسی در بخش خصوصی و نیز جریان نمایشنامه های تازه نوشته شده ار نویسندگان نسل جدید و نسل قبل تر را در یک فضای رقابتی سالم و سازندهای ایجاد کنیم. انشاالله برای دوره بعد اطلاع رسانی بیشتری را انجام خواهیم داد که شاهد حضور چشمگیرتری از نمایشنامه نویسان نسل های مختلف باشیم.
صدیقی اضافه کرد: قرار بود مراسم اختتامیه این همایش در اسفند 94 برگزارشود که مثل همیشه تامین بودجه و مشکلات مالی مانع از انجام این کار شد و به همین دلیل به تاریخ مردادماه 95 موکول شد. امیدوارم شرایط مالی و خوبی در آینده نزدیک برای همایش هایی از این دست و نیز فعالیتهای فرهنگی هنری و به خصوص فعالیتهای تئاتری و پژوهشی اتفاق بیفتد تا هنرمندان و فعالان عرصهی فرهنگ و هنر بدون دغدغه های مالی و با آرامش خاطر، دست به آفرینشهای هنری و فرهنگی بزنند.
سخنگوی موسسهی استاد اکبر رادی در بخش دیگری از سخنان خود از حامیان این همایش نام برد و از مدیران و همکاران این حامیان تشکر کرد و قدرانی به عمل آورد و گفت : از مدیر مرکز هنرهای نمایشی مهدی شفیعی، از مجموعه همکاران خانهی هنرمندان ایران و نیز از مدیریت مرکز اطلاعات راهبردی و امور بینالملل شهرداری تهران جناب دکتر شهرام گیلآبادی از طرف خودم و از طرف بنیاد اکبر رادی بسیار سپاس گزارم که با حمایت آنان سرانجام این همایش به پایان رسید.
وی هم چنین در این مراسم از چهار نمایشنامه نویس قدرانی کرد که با همراهی و همکاری خود نسبت به بنیاد اکبر رادی همواره موجبات دلگرمی این بنیاد را فراهم آوردند و در این باره گفتند دوستان عزیز محمد رحمانیان، محمد چرمشیر، حمید امجد و حمیدرضا نعیمی افتخار دادند که به عنوان عضو جدید با این بنیاد همکاری کنند. امیدوارم با حضور این دوستان و هنرمندان بنیاد اکبر رادی بیش از پیش فعالتر شود و ببالد.
صدیقی در بخش دیگری سخنان خود یادآورشد: جلد دوم مجموعه مقالات رادی شناسی تا دو هفته دیگر توسط نشر نشانه منتشر می شود. جلد سوم رادی شناسی نیز آخرین مراحل ویراستاری رای سپری می کند و آماده انتشار است. همچنین به زودی نیز گزیده ای از نامه های استاد اکبر رادی به کوشش حمیده بانو عنقا توسط همین ناشر (نشر نشانه) منتشر می شود.
وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 95 دو اتفاق برای دو بنیاد فرهنگی بیفتد؛ یکی این که بنیاد اکبر رادی دارای دفتر و مکان ثابت و دائمی برای خود باشد و دیگری بنیاد محمود استاد محمد بتواند مجوز فعالیت رسمی اش را دریافت کند.
پس از سخنان بهزاد صدیقی، پیمان شیخی(مجری این مراسم) از محمد رحمانیان(نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر) به عنوان سخنران ویژه این مراسم، دعوت کرد تا به ایراد سخن بپردازد.
در این مراسم محمد رحمانیان طی سخنانی از ویژگی های شخصیت اکبر رادی به ایراد سخن پرداخت. وی هم وجه شخصیت عبوس و تلخ و هم وجه شخصیت شوخ و طنز و نیز شخصیت جدی این نمایشنامه نویس برجسته را برشمرد.
وی با شاره به این که او عطاالله کوپال هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان اکبر رادی در دانشگاه تهران بودند، گفت: رادی نزدیکترین فرد به آثارش بود و به نظرم هیچ نمایشنامه نویس ایرانی خود و محیط زندگیاش را در آثارش این قدر خوب تصویر نکرد.
رحمانیان اضافه کرد: او چند خصوصیت درخشان دارد. رادی عصیانگر، رادی عبوس و رادی شاد. رادی این ویژگی را دارد که فردی را نهایت شاد بودن ناگهان تلخ نشان دهد.
این نمایشنامه نویس در بخش دیگری از سخنانش افزود: در نوشته هایش دیده ایم که شخصیتی در نهایت شادی، ناگهان با اتفاقی تلخ مواجه می شود و از آن احساس شادی ناگهان به احساس غم می رسد. رادی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری اش میان سنت و تجدد ایستاد. گاهی به تجدد، حق می دهد و گاهی به سنت. او تاریخ نگار است اما هیچگاه مدعی تاریخی نبود.
رحمانیان در سخنان خود اشاراتی نیز به حضور شخصیت های زن در آثار رادی داشت و در این باره گفت: یکی دیگر از ویژگی مهم آثار او توجه به زنان است و ما زنان آسیب دیده را درآثارش زیاد دیدها یم.
در ادامه این مراسم، صحنه خوانی بخش هایی از نمایشنامه از پشت شیشه ها نوشته اکبر رادی با نقش خوانی رویا تیموریان و مسعود رایگان برگزارشد. در این صحنه خوانی رویا تیموریان سه بخش نخست، میانه و پایان این اثر را با انتخاب قبلی خود، نقش خوانی کردند که با اسقبال و تشویق حاضران روبرو شد.
در بخش پایان مراسم اختتامیه این همایش بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه مقالات پژوهشی رادی شناسی توسط دکتر طلایه رویایی و بیانیه هیئت داوران توسط محمد چرمشیر قرائت شد.
دکتر طلایه رویایی به نمایندگی از طرف هیئت داوران بخش مسابقه مقالات پژوهشی رادی شناسی(دکتر بهروز محمودی بختیاری و آرش رادی) در بخشی از بیانیه هیئت داوران این بخش چنین قرائت کرد: بنیاد استاد اکبر رادی و داوران آن خوشبختند که امسال نیز جوانان دانا و فرهیخته درکنار بزرگان و پیشکسوتان، با مقالات و پژوهش های اصیل و باکیفیت خود گرد هم آمدند تا یاد استاد متفکر تئاتر کشور را در فضایی اندیشگانی گرامی بدارند. هیئت داوران بخش مسابقه مقالات پژوهشی چهارمین همایش ملی رادی شناسی ضمن سپاس از تمامی شرکت کنندگان و برگزارکنندگان این گردهمایی علمی، امیدوارند که این روند علمی و پژوهشی با حمایت اهل اندیشه از سویی و پشتیبانی اولیای امور از سوی دیگر ادامه یابد و به حرکتی دانشگاهی و فرهنگی در مقیاس بسیار بالا در کشور تبدیل شود.
همچنین محمد چرمشیر به عنوان نماینده هیئت داوران مسابقه نمایش نامه نویسی این همایش در بخشی از این بیانیه گفت:نام "رادی" و میراث برجامانده از او آنچنان پُرمقدار است که برای نمایشنامه نویسی پس از او چارهای نمی ماند جُز این که با دقت و وسواس، آموزه های او را فراچنگ آورد و از آن توشه ای برای ادامه راه خود بسازد. سختگیری او در اَمر نوشتن، آنچه که عاشقانه دوستش میداشت و جانانه در فراخکردن آن همت گماشت، برگزاری هر مسابقه ای به نام "اکبر رادی" را به اَمری حساس و تأمل برانگیز بَدَل می کند. اگر چنین مسابقه ای نتواند دربردارنده عمق رویکردها، نگرش ها و احاطه شگرف او بر فن و روش های نوشتن باشد، عملن به گردهمایی هایی بیتوش و توان و معمول بَدَل می شود.
چرمشیر در پایان این بیانیه اضافه کرد:هیئت داورانِ بخش مسابقه نمایشنامه نویسی چهارمین همایش ملی رادی شناسی با ارجگذاری بر زحمت شرکت کنندگانِ این دوره از این همایش ملی، با پافشاری بر سُنت سخت گیرانه "رادی" بزرگ، در این دوره، هیچ برگزیدهای را اعلام نمی کند و فقط پنج نفر از نمایش نامه نویسان شرکت کننده در این دوره را شایسته تقدیر می داند.
هیئت داوران امیدوار است تا این قدم سبب شود تا سالهای آینده، برگزاری این مسابقه راهی باشد برای شناخت نمایشنامه نویس بزرگ "اکبر رادی" و تمرین دستآوردهای او. باشد که "اکبر رادی" برای همیشه در خاطره تئاتر ایران مانا باشد.
در بخش اهدای جوایز و لوح سپاس به برگزیدگان بخش مسابقه مقالات پژوهشی رادی شناسی، استاد جعفر والی (بازیگر) سخنان کوتاهی از تجربه خود دراجرای نمایشنامه های اکبر رادی ایراد کرد. شارمین میمندی نژاد (نمایشنامه نویس) در بخش اهدای جوایز به تقدیر شدگان بخش مسابقه نمایشنامه نویسی، در خصوص حمایت معنوی استاد اکبر رادی در زمان حیاتش از فعالیت نمایشنامه نویسی و همراهی با ایشان به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت.
در پایان به هریک از پنج پژوهشگر برگزیده یبخش مسابقه مقالات پژوهشی رادی شناسی و نیز پژوهشگر مهمان این بخش لوح سپاس، هدیه نقدی به مبلغ پنج میلیون ريال و نیز بسته هدیه فرهنگی از طرف بنیاد اکبر رادی اهداشد. تهمینه محمدی، مرتضی بیگلو، بهارسادات بنی جمالی، سحر زضوانی و حامد امانپور، نیلوفر باغبان مشیری و نیز پرستو محبی از دریافت کنندگان هدایای این بخش بودند که جوایز خود را از استاد جعفر والی، دکتر عطاالله کوپال، دکتر شیرین بزرگمهر، دکتر فریندخت زاهدی و دکتر طلایه رویایی گرفتند. در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی این همایش نیز هیئت داوران این بخش: محمد چرم شیر، حمیدرضا نعیمی و بهزاد صدیقی هیچ برگزیده-ای را انتخاب نکردند اما از پنج نمایشنامه نویس شرکت کننده در این بخش میلاد اکبرنژاد نویسنده نمایشنامه رقصیدن در تاریکی، صحرا رمضانیان نویسنده نمایشنامه وازریک مردهاست، مهدی میرباقری نویسنده نمایشنامه ماندن، علی محمدرحیمی نویسنده نمایشنامه سایهی سبز سیلویا و حامد امانپور نویسندهی نمایشنامه زمانی برای مرغ دریایی بودن با اهدای لوح تقدیر و هدایای فرهنگی تقدیر به عمل آوردند و این نمایشنامه نویسان لوح تقدیر خود را از محمد رحمانیان، محمد چرمشیر، یهزاد صدیقی و شارمین میمندی نژاد دریافت کردند.
بر اساس این گزارش بر اساس رأی و نظرسنجی مکتوب حاضران و شرکت کنندگان سمینار علمی و پژوهشی این همایش مقاله بررسی گفتمان های مدرن، پیشامدرن و پسامدرن در آثار اکبر رادی نوشته نیلوفر باغبان مشیری به عنوان مقاله برتر معرفی و انتخاب شد و بر این اساس مقرر گردید هیئت رئیسه این همایش لوح تقدیر جداگانه دیگری به عنوان پژوهشگر برتر برای ایشان صادر کند و از وی برای دوره آتی با ارائه مقاله پژوهشی جدیدی بدون بررسی و گزینش هیئت داوران دعوت به عمل آید.
گفتنی است در این مراسم علاوه بر هیئت مدیره موسسه استاد اکبر رادی و خانواده رادی (حمیده بانو عنقا و آرش رادی)، مهدی شفیعی( رئیس مرکز هنرهای نمایش)جعفر والی، محمد متوسلانی، اسماعیل عالیزاد، مانا استاد محمد، بهرام جلالیپور، محمد رضا هدایتی، شیرین بزرگمهر، مسعود رایگان، رویا تیموریان، میلاد اکبرنژاد، طلایه رویایی، مهدی میرباقری، هوشنگ قوانلو، علی محمد رحیمی و بسیاری از شخصیتهای فرهنگی هنری حضور داشتند.
صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام
https://telegram.me/onlytheater
مجید مظفری: نمايش «همسايه ي آقا» تاريخ انقضا ندارد
نمایشهای راه یافته به بخش مسابقه تئاتر خیبانی معرفی شدند
اجرای تئاتر در حیاط
برگزیدگان یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند
سالنهای میزبان و نمایشهای خارجی جشنواره عروسکی اعلام شد
ایرج راد: نمیخواهم تماشاگرانم را گول بزنم
نبرد گالیله در مولوی
۱۰ نمایشنامه از آرام محضری به چاپ رسید
سید محمد خاتمی با دخالت دادستانی نتوانست تئاتر ببیند
سفرا و نمایندگان 7 کشور از نمایش کروماکی دیدن کردند
عاطفه تهرانی با «کافه لِته» در تئاتر شهر
مدیر مسابقه نمایشنامهنویسی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر مشخص شد
˝یک دقیقه سکوت˝ در فستیوال سامرورکس˝ به صحنه میرود
اصغر همت از مشکلات تئاتریها گفت
مرضیه برومند به خبرنگاران پیام داد
گزارش تصویری نمایش «خروس میخواند» کارگردان : شهرام کرمی
شماره 203 ماهنامه تخصصی نمایش منتشر میشود
علی رفیعی «آشپزخانه» را در ایرانشهر اجرا میکند
غریبپور با اپرای «سعدی» در جشنواره نمایش عروسکی
معرفی نمایشهای راه یافته به هفته تئاتر باران
فیلم تئاترهایی که به بازار میآیند