جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر شامگاه پنجشنبه ۴ شهریورماه با حضور هنرمندانی چون کتایون ریاحی، پوری بنایی، علی رفیعی، رضا بابک، احترام برومند، مسعود فروتن و لوریس چکناواریان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: در پانزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» به کارگردانی علی رفیعی به عنوان اثر برگزیده انجمن منتقدان و نویسندگان خانه در یک سال گذشته شد.

در بخش بزرگداشت جعفر والی که با پخش کلیپ همراه بود، والی برای بازی در سریال تلویزیونی «معمای شاه» اظهار تاسف کرد. وی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که این فیلم برای آنچه در گذشته رخ داده است، قابل استناد نیست. والی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به یادآوری چگونگی از بین رفتن آرشیو تئاتر اشاره کرد و سپس نمونه‌هایی از ناآگاهی مسئولان درباره هنرمندان را خاطرنشان کرد.
 

این هنرمند پیشکسوت همچنین به نمایش «آی باکلاه آی بی‌کلاه» که مدتی است تصمیم به اجرایش دارد، اشاره کرد و افزود: «این اثر بخشی از دوره ما را نشان می‌دهد و نمی‌دانم چه مشکلی وجود داشت که جلوی اجرای آن را گرفتند.»

وی وضع هنرمندان را به موج بیرون افتاده از دریا تشبیه کرد.

وی گفت: «65 سال پیش تئاتر را شروع کردم و خوشبختانه هنوز مرد تئاتر هستم. ما فراز و نشیب‌های زیادی دیدیم اما یک چیز را هیچگاه فراوش نکردیم آن هم مردم هستند. استقبال مردم در پایان نمایش و سوال‌هایی که دارند یک حرکت و یک گام فرهنگی است و ما خوشحال هستیم که چند قدم از این حرکت فرهنگی توسط نسل ما برداشته شده است. آنچه امروز داریم ان‌شاءالله روزی نامش هنر شود.»

هنر با ایدئولوژی هیچ‌گاه نتوانسته سازگاری پیدا کند

پس از تقدیر جعفر والی توسط صادق زیبا کلام، زیبا کلام گفت: «من سررشته چندانی از هنر ندارم اما به این وادی کشده شده‌ام. فکر می‌کنم مطالبی که والی در این کلیپ گفت عین سیاست بود و شاید استاد علم سیاسی هم نتواند به این زیبایی حقیقت ایران این دوره را تشریح و تبیین کند. اما از نظر من در جامعه‌شناسی هنر یک تفکیک غیر قابل اجتناب در حال روی دادن است که اسم آن را هنر حکومتی و هنر غیرحکومتی گذاشته‌ام و معتقدم نیاز نیست برای تشخیص آن فرد متخصصی باشیم. آن بخش از سینمای بعد از انقلاب که در عرصه جهانی می‌درخشد غیرحکومتی است و در مقابل سینمای حکومتی قرار دارد که سعی دارند این سینما را پروبال دهند در حالی که نمی‌شود زیرا هنر با ایدئولوژی هیچگاه نتوانسته سازگاری پیدا کند و این امر در تمام جهان صدق می‌کند.»

وی تاکید کرد: «وقتی ایدئولوژی از در وارد می‌شود هنر از پنجره بیرون می‌رود و این داستان ایدئولوژی در ایران ما بوده و ما شاهد آن بوده‌‌ایم.»

ما در عهد هنرمندان متخصص زندگی می‌کنیم

در بخش دیگر این برنامه فرزاد حسنی که اجرای مراسم را برعهده داشت از اکبر عالمی برای حضور بر روی صحنه دعوت کرد. عالمی در سخنانش گفت: «علم بدون خرد علم نیست و هنر بدون علم هنر نیست. نقد به معنای نفی نیست بلکه نقد به معنای تجزیه و تحلیل یک اثر هنری است و حتی منتقد باید دانش آن را داشته بباشد زیرا ما در عهد هنرمندان متخصص زندگی می‌کنیم.»

وی نمایش را به عنوان مقدس‌ترین هنر جهان و مادر همه هنرها معرفی کرد و افزود: «وای بر کسی که عادت به رفتن و تماشای تئاتر نداشته باشد. هنر امروزه شانه به شانه فلسفه گام بر می‌دارد و اگر هنر در جامعه استوار ترویج شود امکان ندارد به سمت انحطاط رود. پس به هنرمندان احترام بگذارید چراکه آنها میراث فرهنگی و سرمایه اصلی کشور ما هستند.»
 

عالمی اعلام کرد: «من به محمود دولت‌آبادی می‌نازم. به لوریس چکناواریان می‌نازم.»

وی در ادامه از فریبرز گلبن تقدیر کرد. همچنین داود آجرلو و سعید بشیری به عنوان تهیه‌کنندگان برنامه تلویزیونی «سفید» که از شبکه آموزش پخش می‌شود، تقدیر شدند. سپس صادق محمدی به عنوان نماینده شرکت مدیانا که به واسطه ارائه نرم‌افزار در نحوه انتخاب داوران همکاری داشته است، مورد قدردانی قرار گرفت.

کتایون ریاحی از جمله مدعوان این مراسم بود که برای اهدای جایزه خبرنگار برگزیده به روی صحنه تالار ایوان شمس حاضر شده بود. وی گفت: «به جز هنر که تاج سر آفرینش است منزلت هیچ دولتی پایدار نمی‌ماند.»

ریاحی که چندی است با تاسیس موسسه کمک، در شنوا کردن کودکان ناشنوا نقش بسزایی داشته است، ضمن یادآوری اینکه بهترین زمان برای انجام عمل بر روی ناشنوایان تا چهار سالگی است گفت: «تاکنون 220 کودک را شنوا کرده‌ایم.»

وی در ادامه سبد گلی را به پوری بنایی تقدیم کرد و یادآور شد: «روزی برای فعالیت‌های خیرخواهانه و نیکوکارانه بنایی از او تشکر کردم و او در ادامه قصد تشکر از من داشت که به او گفتم ما اگر کاری انجام می‌دهیم به این دلیل است که الگوهایی مثل شما داشته‌ایم و یادگرفته‌ایم.»

به خاطر پوری بنایی عاشق سینما شدم

قسمت بعدی برنامه برای حضور مسعود فروتن در نظر گرفته شده بود. فروتن با قرارگرفتن در مقابل حاضران گفت: «ریاحی کاری را انجام داد که من در ذهن داشتم. من اولین فیلمی که از پوری بنایی دیدم را هنوز به خاطر دارم و اصلا به خاطر پوری بنایی عاشق سینما شدم. پس از دیدن وی بر پرده سینما گفتم بروم و درس بخوانم تا شایسته شوم و پوری بنایی را ببینم و امروز خوشحال هستم که در هر جا قدم می‌گذارم می‌بینم که بنایی در هر جمعی می‌درخشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند در برابر نااهلان ایستادگی کند

در ادامه این مراسم جایزه بخش پژوهش به روح‌الله جعفری بابت تالیف کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر» اهدا شد. جعفری ضمن ادای احترام به بزرگانی چون محمود دولت‌آبادی، جعفر والی، از انتشارات افراز که در این دوره نابسامان تن به چاپ این کتاب داد تشکر کرد. وی در خصوص اهمیت پژوهش و انتقاد به بی‌توجهی دولت گفت: «حال مردم ما به دلایل مختلف خوب نیست و طبیعتاً حال حوزه فرهنگ و هنر نیز وخیم و رو به موت است. متأسفانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر نااهلان نمی‌تواند ایستادگی کند بنابراین این افراد بر روح و پیکر خانواده شریف و نجیب فرهنگ و هنر یورش می‌برند و جایی که باید از این حوزه حمایت کند سکوت می‌کند بنابراین با ایشان حرفی نیست.»
 

وی ادامه داد: «من به عنوان یک شهروند عادی از این تریبون با ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی سخن می‌گویم و یادآور می‌شوم فرهنگ چهار کارکرد دارد: 1- هویت بخشی 2- انسجام بخشی 3- سازگاری 4- شخصیت. اگر به عزت و اعتبار نام سترگ ایران عزیزمان پایبند هستیم راهی جز تبیین و شناساندن فرهنگ و هنر نداریم و این جز از راه بهادادن به امر پژوهش و پژوهش کردن مهیا نمی‌شود.»

این پزوهشگر اظهار کرد: «امروزه دیپلماسی فرهنگی مقامی والاتر از دیپلماسی سیاسی در میان دول دارد بنابراین از راه پژوهش می‌توانیم هنر و فرهنگمان را که از گذشته به ارث برده‌ایم به جهان معرفی کنیم. برای کار پژوهشی سالها باید مرارت کشید. در طی سالهای گذشته درباره گروه‌های نمایشی که آغازگر جریان نوین نمایشی بودند تحقیق کردم که در برگیرنده سالهای 1332 تا 1357 است. البته بعد از سال 1357 به دلایل مشخص گروه‌ها تعطیل شدند و از ادامه راه بازماندند مثل گروه هنر ملی و دیگر گروه تئاتر شهر که به سرپرستی جعفر والی فعالیت می‌کرد.»

وی افزود: «در هر یک از پژوهش‌هایی که هنوز چاپ نشده بیش از دو هزار صفحه مطلب نوشته شده و بیش از 10 سال از عمرم را برایشان گذاشته‌ام در حالی که اگر به صورت سیستماتیک به امر پژوهش بها داده شود، می‌توان زمان را مدیریت کرد. امیدوارم روزی به پژوهش به شکل‌های آکادمیک و علمی بها داده شود و شاهد برطرف شدن مشکلات پژوهشی باشیم که می‌شود با خرد و عقلانیت آنها را حل کرد.»

در بخش بعدی مراسم لوریس چکناواریان که برای تقدیر از غلامرضا کاظمی دینان روی صحنه آمده بود، خطاب به سخن اکبر عالمی گفت: «تئاتر اگر مادر هنرهاست موسیقی نیز پدر هنرهاست.»
 

در ادامه با پخش کلیپی، غلامرضا کاظمی دینان به روی صحنه دعوت شد و پس حضور و ادای احترام به حاضران گفت: «امیدوارم بتوانیم ارتباط صمیمی و موثر داشته باشیم تا زندگی زیباتر شود. همیشه فکر می‌کردم که اگر روزی قرار باشد مورد تقدیر قرار گیرم قطعاً در همایش روابط عمومی خواهد بود اما امروز به خود می‌بالم که در جمعی از من تقدیر می‌شود که جمع هنرمندان است، هنرمندی که فرهنگ‌ساز و ارتقادهنده فرهنگ جامعه است، هنرمندی که می‌تواند با آگاهی‌دهی درست یک جامعه را دانا کند، هنرمندی که می‌تواند جامعه‌ای زنده، زیبا و توسعه یافته ایجاد کند.»

وی تاکید کرد: «باید قدر هنرمندان را دانست چراکه جامعه‌ای که قدر هنر و هنرمند را نداند رو به فنا است.امیدوارم جامعه ما این را درک کند که اگر قرار است کشورها حرفی برای گفتن داشته باشند باید به هنر و هنرمند احترام گذارند.»

سپس امیر عباس تقی‌پور مدیرکل سازمان تامین اجتماعی، امیر روشن رئیس دبیرخانه جشنواره مسئولیت اجتماعی هیأت مدیره انجمن روابط عمومی ایران، محمدرضا پارسیان رئیس انجمن علمی روابط عمومی دانشکده خبر با اعطای هدایایی از کاظمی دینان تقدیر کردند.

در بخش بعدی دولت‌آبادی به روی صحنه حاضر شد. وی گفت: «خراب کردن خیلی آسان است ولی درست کردم خیلی مشکل است. امیدوارم جوانان از عهده درست کردن ارزش‌هایی که خراب شد برآیند و جانشیینان مناسبی برای شخصیت‌هایی که به سادگی از دست دادیمشان باشند.»
 

همچنین در این برنامه سه نمایش برگزیده سال گذشته به انتخاب اعضای انجمن به این شرح معرفی شدند: رتبه سوم به نمایش «داستان میان‌رودان» کار علی شمس تعلق گرفت. جایزه دوم نیز به نمایش «اسم» کار لیلی رشیدی اختصاص داده شد و جایزه اول نیز به نمایش «خاطرات و کابوس‌های جامه‌دار» کار علی رفیعی اعطا شد.

باید سکوت را بشکنیم

علی رفیعی درباره نحوه اجرای نمایش «خاطرات و کابوس‌های جامه‌دار» گفت: «خردادماه سال گذشته وقتی طرح «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» را با مدیرعامل بنیاد رودکی در میان گذاشتم پس از سه دقیقه فهمیدم که وی نه تئاتر می‌شناسد، نه به تئاتر می‌رود و نه با حقیری به نام علی رفیعی آشنایی دارد. اولین پرسش وی این بود که فکر می‌کنید نمایش درآمد خواهد داشت؟ گفتم نمی‌دانم. گفت فکر می‌کنید اثری درباره امیرکبیر می‌تواند امروز مخاطب داشته باشد، گفتم بله می‌دانم که می‌تواند. منظور امیرکبیر نیست بلکه چگونه اجرا کردن است. نمایش به صحنه آمد و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی یک قران برای اجرای این کار سرمایه‌گذاری نکردند و حتی یک ریال پول پرداخت نشد. شرکتی آمد و نمایش مرا از پیش خریداری کرد و ما توانستیم از عهده هزینه‌های نمایش و دستمزد اندک بازیگران برجسته آن اثر برآییم. امروز روز از نو روزی از نو، شب گذشته به همراه دوستان فرانسوی‌ام در رستورانی بودیم که به ناگاه یکی از دوستان گفت که گویا چند جوان در بیرون مرا نشان می‌دهند، وقتی بیرون رفتم این افراد زمان کار بعدی‌ام را جویا شدند و من پاسخی نداشتم.»
 

وی ادامه داد: «همچنان با همان یک قران تالار وحدت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه هستم. تالار وحدت دز ازای اجاره سالن 250 میلیون تومان هزینه برداشت کرد و من بعد از 50 سال کار تئاتر باید برای اجرای نمایشم کرایه سالن بپردازم و این کرایه باید از دستمزد بازیگران و اعضای گروه کسر شود. من فکر نمی‌کنم هنر غیردولتی ما بتواند با جایزه دادن مشکلی حل کند . باید سکوت را بشکنیم و خواسته‌هایمان را ابراز کنیم و نگذاریم معاونت هنری 250 میلیون یک گروه را به بهانه آب و برق و کرایه به جیب بزند.»

وی در ادامه اعلام کرد: «من قصد نداشتم جایزه را دریافت کنم البته من مشکلی با انجمن و دوستان تئاتری ندارم بلکه فقط برای اعتراض. فکر می‌کنم نباید با این جایزه‌ها آب به آسیاب آنها ریخته شود زیرا آنها سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند تئاتر پررونق است، اهالی تئاتر جشن برپا می‌کنند، جایزه می‌گیرند، کف می‌زنند و به هم جایزه می‌دهند.»
 

در ادامه برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی به شرح زیر معرفی شدند:

گزارش: احسان زیور عالم از خبرگزاری تسنیم

مقاله: سعیدرضا خوش‌شانس از مجله نمایش

یادداشت: مجید کیانیان از سایت صحنه

ترجمه: علی منصوری از شبکه آفتاب

گفت‌وگو: پیام رضایی از روزنامه اعتماد

نقد: سولماز غلامی از مجله نمایش

عکس: حسین اسماعیلی

در این برنامه همچنین در بخش تقدیر از برنامه‌های فعال رادیو و تلویزیون در حوزه تئاتر از فریبرز گلبن، تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو تقدیر شد.

در این برنامه از انتشارات بیدگل با مدیریت محمدحسن شاطریان به خاطر فعالیت‌های موثرش در حوزه تئاتر تجلیل شد.

در بخش تقدیر از خبرنگار فعال نیز مهرانگیز قهرمانی به عنوان عضو فعال انجمن مورد تقدیر قرار گرفت.

در این برنامه از علی اصغر دشتی، حمید پور آذری و امیررضا کوهستانی برای توجه به تئاتر اجتماعی و بازتاب مسائل اجتماعی در هنر نمایش تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر

آغاز دور جدید «دوشنبه‌های نقد تئاتر» با نمایش «خروس می‌خواند»

عروسک‌های روباتیک در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی

همکاری مجدد مهدی پاکدل و ایمان افشاریان در ˝فرانکشتاین˝

تخفیف تئاتر «امشب فقط برای تو» برای دانشجویان

«خسرو حکیم رابط» در بیمارستان بستری شد

دیدار سید حسن خمینی با عزت‌ الله انتظامی

جدول اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک

برگزاری کارگاه منطقه‌ای نمایشنامه نویسی

حمیدرضا آذرنگ مقابل دوربین کیمیایی رفت

سکوت در تماشاخانه سه نقطه

اجرای نمایش «کروماکی» تمدید شد

مدیر بخش عکس جشنواره تئاتر فجر معرفی شد

نگار فروزنده و بازی در تئاتر « زنانی كه به بزها خیره شدند»

نمایش "هنر"در کنش معاصر روی صحنه می‌رود

همایون غنی‌زاده با «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» در تالار وحدت

«جای خالی» در تماشاخانه همای سعادت

«صبح ب خیر» به صحنه می‌رود

معرفی طرح‌های منتخب دو بخش مسابقه تئاتر خردسال و تئاتر خیابانی

قطب‌الدین صادقی: تئاتر حرفه‌ای فرصت ماجراجویی ندارد

سمانه زندی‌نژاد «نسبیت خاص» را به زوریخ می‌برد

ایده‌های اجرایی بخش اجراهای محیطی تئاتر فجر ارزیابی شدند

انتقاد سیما تیرانداز از تماشاخانه‌های خصوصی