پیتر مولر و ماریا فلت با برگزاری کارگاهی، فعالان حوزه‌ نمایش را با جدیدترین تکنیک‌های نمایش سایه‌ای آشنا کردند.

 

پایگاه خبری تئاتر: پیتر مولر و ماریا فلت هنرمندان آلمانی که به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حمایت سفارت آلمان به ایران سفر کرده‌اند در دو کارگاه جداگانه که در روزهای چهارم و پنجم شهریور برگزار شد، هدایت ۴۰ مربی را برعهده گرفتند. بیان تاریخچه‌ نمایش سایه‌ای، اجرای بخش‌هایی از نمایش «سفر جهانی» برای مربیان حاضر و در نهایت آموزش تکنیک‌های نمایش سایه‌ای و ساخت و حرکت این عروسک‌ها بخشی از کارگاه یک روزه‌ای بود که مربیان کانون، همکاران اسیتژ و هنرمندان آزاد توانستند از آن استفاده کنند.

از یک سال قبل حضور این دو هنرمند در ایران مطرح، آثار آن‌ها بازبینی و اثر «سفر جهانی» برای اجرا انتخاب شد. طبق برنامه‌ریزی‌های کانون، مرکز استیژ و بخش فرهنگی سفارت آلمان، این دو هنرمند پس از دو اجرا برای کودکان، هدایت دو کارگاه را نیز برعهده گرفتند. در قدم نخست هنرمندانی که تجربه‌ اجرایی در نمایش‌های سایه‌ای را داشتند امکان حضور در کارگاه را یافتند و قرار بود تنها ۲۰ نفر در این کارگاه حاضر شوند و سپس دو گروه ۲۰ نفره شکل گرفت.

آتسا شاملو کارشناس مرکز تئاتر کانون از جمله کسانی بود که در این کارگاه‌ها حاضر شد و در باره‌ کیفیت این کارگاه‌ها گفت: آنچه که در این کارگاه آموزش داده شد بسیار متفاوت‌تر از تصور ما از این هنر بود. مولر تکنیک‌های مدرن زیادی را به کار می‌بندد. آن‌چه که سبب شده تا او هنرمندی متفاوت باشد تسلط بر فیزیک و علم نور است. او از این علم در هنر خود بهره می‌برد، او به تاثیر نور و سایه بر هویت بخشی اثر و مفهوم‌سازی ‍پرداخت.
 

در این کارگاه‌ها مولر از شرکت کنندگان خواست که به داستانی فکر کنند و برای آن عروسک بسازند.

ماریا فلت بازیگر و عروسک گردان، پیتر مولر دانش آموخته دانشگاه هنرهای دراماتیک آلمان را در این کارگاه‌ها همراهی می‌کرد. در بخشی از این کارگاه شرکت کنندگان فرصت یافتند تا با حضور در پشت صحنه با چگونگی کار مولرآشنا شوند. او به معرفی ابزار استفاده شده و کار با آنها اشاره کرد و هنرمندی را موفق دانست که بر ابزار کار خود نظارت داشته باشد.

مولر و فلت در پایان کارگاه‌ها با ابراز خرسندی از میزان خلاقیت و استقبال مربیان و علاقه‌مندان این هنر ابراز امیدواری کردند که با حضور دوباره در ایران بتوانند دامنه‌ گسترده‌ هنر نمایش سایه‌ای و کاربردهای آن را به طور مفصل‌تر به علاقه‌مندان آموزش دهند.

این دو هنرمند آلمانی در روزهای حضور در تهران علاوه بر بازدید اماکن تاریخی این فرصت را یافتند که برخی از نمایش‌های خیابانی جشنواره‌ بین‌المللی نمایش عروسکی را نیز از نزدیک ببینند.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر

آغاز دور جدید «دوشنبه‌های نقد تئاتر» با نمایش «خروس می‌خواند»

عروسک‌های روباتیک در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی

همکاری مجدد مهدی پاکدل و ایمان افشاریان در ˝فرانکشتاین˝

تخفیف تئاتر «امشب فقط برای تو» برای دانشجویان

«خسرو حکیم رابط» در بیمارستان بستری شد

دیدار سید حسن خمینی با عزت‌ الله انتظامی

جدول اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک

برگزاری کارگاه منطقه‌ای نمایشنامه نویسی

حمیدرضا آذرنگ مقابل دوربین کیمیایی رفت

سکوت در تماشاخانه سه نقطه

اجرای نمایش «کروماکی» تمدید شد

مدیر بخش عکس جشنواره تئاتر فجر معرفی شد

نگار فروزنده و بازی در تئاتر « زنانی كه به بزها خیره شدند»

نمایش "هنر"در کنش معاصر روی صحنه می‌رود

همایون غنی‌زاده با «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» در تالار وحدت

«جای خالی» در تماشاخانه همای سعادت

«صبح ب خیر» به صحنه می‌رود

معرفی طرح‌های منتخب دو بخش مسابقه تئاتر خردسال و تئاتر خیابانی

قطب‌الدین صادقی: تئاتر حرفه‌ای فرصت ماجراجویی ندارد

سمانه زندی‌نژاد «نسبیت خاص» را به زوریخ می‌برد

ایده‌های اجرایی بخش اجراهای محیطی تئاتر فجر ارزیابی شدند

انتقاد سیما تیرانداز از تماشاخانه‌های خصوصی