سیزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز در حالی آغاز شد که در این دوره از جشنواره علاوه بر هنرمندان داخلی، هنرمندانی از مناطق کردنشین کشورهای عراق و ترکیه نیز حضور دارند.

 

پایگاه خبری تئاتر: سیزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز شامگاه دوشنبه با اجرای نمایش سِرناد به کارگردانی حمید رضا احمدی کردستانی از سنندج در سالن آمفی تئاتر اداراه فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

سرناد یکی از نمایشنامه‌های کوتاه اسلاومیر مروژک نویسنده لهستانی است که به زبانی ساده، نمادین و با طنزی تلخ در قالب داستان روباهی مکار که به لانه مرغ و جوجه ها می رود به نقد جامعه امروز پرداخت است.

این نمایشنامه در ایران توسط رویا پارکی به فارسی برگردانده شده و صابر نیک‌بخت برای اجرای نمایش در سقز آنرا به زبان کُردی برگردانده است

بازیگران این نمایش شامل زاهد زندی، فردین قادری، مژگان اسماعیلی، خاطره نقدعلی‌زاده، پروین احمدی و موسیقی آن را شهرام علی‌محمدی و سارا حسینی ساخته بودند،  آفیش و بروشور کار فواد حامدی است طراحی صحنه نیز بر عهده  صابر نیک‌بخت بود.

مسئول اطلاع رسانی جشنواره سیزدهم تئاتر کردی سقز با اشاره به اینکه نمایش پاییز به کارگردانی پرویز احمدی در پلاتوی مجتمع ارشاد اجرا شد، بیان کرد: این نمایش داستان مرد جوانی است که آخرین لحظات از حضور خود در یک بازداشتگاه سپری می کند و قرار است در این شب به یک پادگان منتقل شود... در این میان وی با شرایط و اشخاصی مواجه می شود که جریان داستان و سیر رویدادها را برای تماشاگر نمایان می کند.

اجرای نمایش«خه ج و سیامه ند«

فردین ابوالمحمدی با اشاره به دیگر اجراهای شب نخست جشنواره تئاتر کردی سقز، بیان کرد: نمایش «خه ج و سیامه ند» به کارگردانی رسول بانگین از ارومیه از آثار راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره به روی صحنه رفت.

 ابوالمحمدی اضهار داشت: این تئاتر، قصه دلدادگی خه ج و سیامند است، که در دو فضای قدیم و جدید روایت می شود. دو شیفته ای که این بار نیز چون صدها قصه دلدادگی، به ناکامی می انجامد، انگار که عشق را ناکامیست که سبب جاودانگی می شود.

گفتنی است ۱۳ اثر به بخش مسابقه این دوره از جشنواره که ۲۹ شهریور ماه تا دوم مهر ماه برگزار می شود، راه یافته اند و داوری آنها برعهده، ناصح کامگاری، رفیق نصرتی و  حسن پارسایی خواهد بود.

خانووی سیهه م، سرناد، خه ج و سیامند، چریکه ی چیای هالوز، به تنیا ژنیک، ته یه ل، سه مفونیای ئاژه له کان، ره شو، پاییز، دوایین شه ره کانی فه رمانده پیف، ئه وه ی روو ده دات گرینگه، سپی مه ند و تارتوف ۱۳ اثر نمایشی هستند که در بخش مسابقه حضور دارند.

این جشنواره توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان، معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان سقز و انجمن هنرهای نمایشی کردستان برگزار می شود.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر

فراخوان پذیرش اجراهای نیمه دوم سال ۹۵ در تماشاخانه «همای سعادت»

فروش بلیت تراژدی «براساس دوشس ملفی» آغاز شد

مدیر هنری هویت بصری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد

معرفی آثار راه یافته به یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان

«نیمروز اسکاتلند» به صحنه می‌رود

پنجمین شماره «پاراگراف» منتشر شد

تجلیل از اکبر زنجانپور و مریم معترف در جشنواره تئاتر شهر

اجرای «عجایب المخلوقات» و «مکبث» در تماشاخانه پالیز

نشریه‌ جدید "نقد هنر" منتشر شد

نیما دهقان «جاودانگى» را به تماشاخانه ایرانشهر می‌برد

معاون رئیس‌جمهور تئاتر ایوب آقاخانی را افتتاح می‌کند

«اُموفاجیا» در تماشاخانه دا روی صحنه می‌رود

فراخوان مسابقه مقاله‌نویسی «صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران»

ناصر حسینی‌مهر با «بوف کور» در تئاتر شهر

کیومرث مرادی: قطعا نمایشم باز تولید نیست

مرضیه برومند به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره تهران- مبارک منصوب شد

مسابقه عکس و پوستر جشنواره تئاتر کودک بین‌المللی شد+فراخوان

چخوف هم می‌تواند عده‌ای را «دلواپس» کند