برپایی جشنواره های تئاتر استانی که از نیمه شهریور ماه و طبق جدول زمانبندی آغاز شده تا 10 مهرماه با حضور سی‌ویک استان کشور به‌علاوه قشم وکرمان جنوب ادامه دارد.

 

پایگاه خبری تئاتر: هنرمندان تئاتر سراسر کشور نمایش‌های خود را که از شهریور 1394 تا مرداد ماه 1395 برای عموم مخاطبان اجرا کرده‌اند را برای حضور در این رقابت‌های استانی که پیش درآمدی بر انتخاب آثار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر محسوب می‌شود آماده کرده و برای علاقه‌مندان هنرهای نمایشی در قالب جشنواره تئاتر به نمایش گذاشته‌اند.

هر نمایش راه یافته به جشنواره تئاتر استانی به طور میانگین و بسته به جمعیت و ظرفیت اجرایی شهر خود بین 5 تا 15 شب روی صحنه رفته است. توجه به لزوم اجرای عمومی آثار یکی از نکات پر اهمیت جشنواره‌های استانی و تولید آثار نمایشی شهرهای مختلف کشور است که پیوند تئاتر و مخاطب را در پی خواهد داشت.

تنها در دو هفته پایانی شهریور ماه جشنواره‌های تئاتر استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، مازندران، اردبیل، کرمان، گیلان، گلستان، همدان، البرز، اصفهان، زنجان و قم برگزار شده و در آیین اختتامیه برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شده‌اند.

از هر استان حداکثر دو اثر نمایشی به مرحله بعد که انتخاب آثار برای حضور در جشنواره تئاتر فجر خواهد بود معرفی شده اند. به این ترتیب در یک نگاه کلی می توان گفت از این 16 استان 32 اثر نمایشی حرکت خود به سوی حضور بین المللی را آغاز کرده اند.

با آغاز مهر ماه باید منتظر برگزاری جشنواره های استان های خراسان رضوی(4 تا 8 مهر)، کرمان جنوبی (7 و 8 مهر)، تهران (3 تا 9 مهر)، سمنان (2 و 3 مهر)، کهکیلویه و بویر احمد(5 تا 8 مهر)، آذربایجان شرقی(2 تا 5 مهر)، فارس (2 تا 5 مهر)، قزوین (2 تا 7 مهر)، سیستان و بلوچستان (5 تا 8 مهر)، بوشهر (6 تا 9 مهر)، یزد (6 تا 9 مهر)، قشم (7 تا 9 مهر)، کردستان (7 تا 9 مهر)، کرمانشاه (7 تا 10 مهر) ، لرستان( 7 تا 9 مهر) ، مرکزی (7 تا 9 مهر) ، ایلام (8 تا 10 مهر) باشیم.

رقابت بزرگ در مسیر فجر

در پایان رقابت هنرمندان 16 استان که تاکنون برگزیدگان خود را معرفی کرده‌اند از استان زنجان نمایش‌های «دیوانه‌ها آواز بی‌آهنگ می‌خوانند» به کارگردانی بهنام عزیز خانی و «کچل اوغلان» به کارگردانی حمید قزلباش، از استان قم نمایش‌های «خانوم» به کارگردانی مهدی ملاک و «مثل گربه و ماهی» به کارگردانی صدیقه مشایخی، از استان هرمزگان نمایش‌های «تراشیدن گوشت از گاوهای سر نبریده» به کارگردانی محمد سلیمی و «دن کامیلو» به کارگردانی مهران محمودزاده، از استان آذربایجان غربی نمایش‌های «آبگوشت زهرماری» به کارگردانی بابک لطفی و «به هم میرسیم» به کارگردانی رسول بانگین، از استان چهارمحال و بختیاری نمایش‌های «و صدا این همه ترسان» به کارگردانی مصطفی محمدی‌دوست و هوشنگ عزیزی‌پور و «سیاه در سبز» به کارگردانی کاظم حیدری چالشتری، از استان خوزستان نمایش‌های «سرنوشت نابهنگام زنی که مدام می‌خنددید» به کارگردانی سیاوش عالی پور و «اسپرسو» به کارگردانی ایوب بختیاری و نبراس میرآبیان، از خراسان جنوبی نمایش‌های «ناک اوت» به کارگردانی میثم صدرا و «مرگ شور» به کارگردانی حسین ابراهیمی، از خراسان شمالی نمایش‌های «مولار» به کارگردانی محمد شاکری و «هیس اون بیدار می‌شه» به کارگردانی نریمان محزون، از استان اردبیل نمایش‌های «سرهنگ مسلسل جاده» به کارگردانی فاطمه سیمزاری و «تو را از من گرفتی» به کارگردانی اکبر صادقی، از استان مازندران نمایش «روی زمین» به کارگردانی مرتضی صادقیان، از استان کرمان نمایش‌های «داراب سالارزاده ای از شاه کوه» به کارگردانی جلیل امیری و «عادت‌های عادی» به کارگردانی مجید عتیق، از استان گیلان نمایش‌های «کا» به کارگردانی وحید تقی زاده و غزاله جهان بین و «درست کارترین قاتل دنیا» به کارگردانی آرمین طیب نعیمی و سام کهریزی، از استان گلستان نمایش‌های «وای به روزی که بمیرد خروس» به کارگردانی پورنیک کاوش و «عزیزم سعی کن بمیری» به کارگردانی احمد افتخاری، از استان همدان نمایش‌های «مجلس مچاله خوانی» به کارگردانی سجاد طهماسبی و «آبی‌ترین آسمان زمین» به کارگردانی محمد قاسمی از استان البرز نمایش‌های «جزیره» به کارگردانی سعید دشتی و «چرا نازی پرواز کرد» به کارگردانی ندا قربانی و از استان اصفهان دو نمایش «اسم من مژگانه اینجا خونۀ منه» به کارگردانی هادی عسکری و «پنهان خانۀ پنج در» به کارگردانی احسان جانمی به عنوان نمایش های برگزیده جشنواره‌های استانی معرفی شده‌اند.

شناسایی ظرفیت نمایشی استان‌ها

جشنواره‌های تئاتر استانی می‌تواند تصویری کامل از ظرفیت‌های تئاتر هر استان به ویژه توانایی‌های جوانان هنرمند را به نمایش بگذارد. استفاده از تمامی امکانات موجود نمایشی، جلب همکاری نهادهای مختلف شهری و فرهنگی و هنری از ویژگی جشنواره‌های استانی است که با حضور امامان جمعه در جلسات و آیین‌های رسمی افتتاحیه و اختتامیه، حضور فرمانداران و شهرداران هر شهر، مشارکت بخش خصوصی در برگزاری برخی از جشنواره‌های استانی در استان‌ها از جمله اتفاقات مهم در برگزاری این جشنواره‌ها است.

با حضور مدیران فرهنگی و هنری کشور در استان‌ها زمینه‌های ساخت و تجهیز سالن‌های تئاتر و پلاتو های نمایش در برخی استان‌ها مورد توجه قرار گرفته و تصویری کلی از ظرفیت‌های موجود و بالقوه هر شهر را ارائه و کاستی‌ها و امکانات سنجیده می‌شود.

رونق اجرای عمومی در شهرستان‌ها

در یک نگاه کلی به جدول اجرای آثار هر جشنواره تئاتر استانی که حداقل با حضور 5 و حداکثر 15 نمایش را بسته به استان‌های مختلف نشان می دهند و همچنین با توجه به آثار متقاضی شرکت در هر جشنواره تئاتر استانی می‌توان آمار قابل توجهی از فعالیت هنرمندان تئاتر و حجم بالای تولیدات آثار نمایشی همچنین تعداد هنرمندان و گروه‌های نمایشی در کل کشور بدست آورد.

یکی از نکات قابل توجه در صحبت های دبیران جشنواره‌های استانی تولید تئاتر در شهرهایی است که تاکنون هرگز نماینده‌ای در جشنواره استانی خود نداشته‌اند. تمهیدات برخی از استان‌ها درباره اجرای عمومی به جز شهر محل تولید نیز در این زمینه جلب توجه می‌کند.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر

اجرای نمایش " استثنا و قاعده " در خانه موزه انتظامی

منوچهر والی زاده زنگ افتتاح نمایش «جايي كه پياده رو تموم ميشه»را نواخت

اجرای دو نمایش در تالار حافظ

فراخوان دومین جایزه محمود استادمحمد منتشر شد

نمایش " علی کوچیکه " توسط جمشید مشایخی افتتاح می‌شود

آغاز سیزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

مقاله‌های ایرانی درباره تئاتر به کنگره جهانی اسیتژ ارسال شدند

"کلارینت" در تالار سایه روی صحنه می‌رود

کوشک‌جلالی نمایشی را به زبان ترکی در استانبول اجرا می‌کند

معرفی راه‌یافتگان به مرحله کشوری جشنواره نمایش عروسکی کانون

برگزاری کارگاه‌های «بدن دیوانه»

معرفی شورای داوری نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

برگزاری دوره‌های نمایشنامه‌خوانی در نیاوران

مریم سعادت با «کنسرت حشرات» روی صحنه می‌آید

فراخوان هشتمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره

«خدای کشتار» بهمن‌ماه راهی کانادا می‌شود

بهزاد فراهانی با «بدخیم» در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران

مقتدی: برای مدیریت تالار وحدت به توافق نرسیدیم

نمایشنامه‌خوانی و کارگاه بازیگری محمد یعقوبی در آمریکا

پوسترهایی که شبیه آگهی هستند