خسرو حکیم‌ رابط اجرای صحنه‌ای نمایشنامه‌های خود را آزاد اعلام کرد.

 

پایگاه خبری تئاتر: این نمایشنامه‌نویس روز گذشته (24 مهرماه) از طریق ارسال فکسی به اداره‌ی کل هنرهای نمایشی اعلام کردم که از این پس هر کس بخواهد از نمایشنامه‌های من، کار صحنه‌ای اجرا کند به مجوز من احتیاج نخواهد داشت و البته در این اعلام، حق معنوی و مادی را طبق ضوابط موجود برای خود محفوظ نگه داشته‌ام.

او با اشاره به اینکه براساس حقوق معنوی‌اش، امکان دخالت و تغییرات اساسی در متن آثارش وجود ندارد، درباره‌ی انگیزه‌ی خود از این کار توضیح داد: یکی از دلایل مهم این است که جوانانی که به خصوص در شهرستان‌ها تمایل دارند نمایشنامه‌های مرا اجرا کنند، ممکن است برای پیدا کردن من و گرفتن مجوز با مشکل روبرو شوند که می‌خواهم این کار برای آنها راحت‌تر انجام شود.

حکیم رابط ادامه داد: نکته‌ی دیگر این است که توان جسمی حضور در کارهایی که براساس نمایشنامه‌های من اجرا می‌شود را برای نظارت و راهنمایی ندارم، چون با توجه به مشکلات جسمی اخیرم، همچنان دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارم و اواخر این ماه هم باید دوباره برای بررسی مری، آندوسکوپی کنم.

او همچنین با اشاره به بررسی‌هایی که در نمایشنامه‌های جشنواره‌ی تئاتر فجر در سال‌های گذشته انجام داده است، گفت: از آنجا که می‌بینم برخی کارگردان‌ها سراغ آثار نمایشنامه‌نویسان خارجی می‌روند خواستم استفاده از آثار نمایشنامه‌های ایرانی هم راحت باشد به ویژه  آنکه برخی با چنان جرأتی آثار شکسپیر را با تغییراتی عجیب روی صحنه می‌برند که فکر می‌کنم دیگر وقتی با چنین نویسنده‌ای این گونه رفتار می‌شود، من کجا هستم؟!

حکیم رابط در پایان یادآور شد: نمایشنامه‌های صحنه‌ای من 10 تا 12 مورد هستند و بیش از 70 نمایشنامه‌ی رادیویی هم نوشته‌ام که بسیاری از آن‌ها در بایگانی رادیو گم شد، اما حدود 20 اثر رادیویی‌ام را همچنان دارم که قرار است چاپ شوند. با این حال تعداد فیلمنامه‌هایم خیلی بیشتر است، اما آن‌ها هنوز برای استفاده به مجوز نیاز دارند.

 «حکیم رابط» که 86 سال سن دارد، در مدت زمان بیش از 50 سال کار،‌ نمایشنامه‌های متعدد صحنه‌ای و رادیویی و نیز فیلمنامه نوشته که تمام آثارش طبق گفته‌ی خودش، قرار است در پنج جلد فیلمنامه‌ها، نمایشنامه‌های صحنه‌ای، نمایشنامه‌های رادیویی، بی‌نقاب و مجموعه خاطرات منتشر شود.

از جمله نمایشنامه‌های او به «آنجا که ماهی‌ها سنگ می‌شوند»، «ایوب دلتنگ خسته خندان»، «سهراب شنبه»، «سهراب و ساز و والی قبرستان» و « روز هفتم، خاطره ها» می‌توان اشاره کرد.

حکیم‌رابط همچنین متن سریال «این قافله عمر» به کارگردانی مجید بهشتی را به نگارش درآورده است. نمایش‌نامه‌های رادیویی این هنرمند هم عبارتند از: «آهو و احمد»، «زمانه در دست زمان»، «عطسه» ، «زیر تیغ آفتاب»، «بانگ زنگ فیل فیلن»، «فیل در پرونده».

او همچنین فیلمنامه‌های «ارض موعود»، «فصل خون»، «دست هزار بلوچ»، «تشنگی»، «آب»، «چرخ»، «گذر از ظلمات»، «اسماعیل در قربانگاه»، «باغ آدم»، «طلوع در کوچه قهر آشتی» و «مهتاب شب اول» را در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسانده است.

خسرو حکیم رابط متولد 1309 در شیراز است که در سال ۱۳۲۸ در آموزش و پرورش مشغول کار شد و بعدها تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای دراماتیک ادامه داد.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر
 

وضعیت تعطیلی تئاتر شهر در ایام عزاداری

تالار مولوی «آخرین سفر» را تجربه می‌کند

علی رفیعی سال آینده به سالن استاد سمندریان می‌آید

«زبان کوهستانی» در مولوی روی صحنه می‌رود

فراخوان دومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «شناسایی استعدادهای تازه»

اعلام آمار مخاطبان دو نمایش‌ «از زیرزمین تا پشت‌بام» و «جاودانگی»

سالن انتظامی میزبان «نان سال های جوانی» خواهد شد

اولین جلسه کارگروه هیأت مدیره خانه تئاتر برگزار شد

نگاهي به «درباره تصویرت از من تجدیدنظر کن» / تصاویر و وانموده‌ها

16شهر کشور از عاشورا تا اربعین حسینی میزبان اجرای تئاتر می‌شوند

˝شراره˝ در خانه موزه استاد عزت اله انتظامی

علی سرابی «خدای کشتار» را بهمن‌ امسال روی صحنه می‌برد

جوایز و فرصت ارسال آثار بخش نمایشنامه نویسی سوگواره «خمسه»

آغاز نمایش«آخرین انار دنیا» در سایه

رضا کیانیان برای یک شب بازیگر نمایش دشت آرای شد

اختصاص یک نمایش به اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان

روایت"داستان جالب یک نویسنده"؛ هر روز با نقش آفرینی بازیگران متفاوت

نظر امیر دژاکام درباره «زنانی که به بزها خیره شده‌اند»

بخش نمایشنامه اقتباسی به جایزه بنیاد استاد محمد اضافه شد

بازیگران تازه‌ترین نمایش گروه هنری تئاتر پارکینگ معرفی شدند

تمدید مهلت ارسال مقالات سمینار پژوهشی «شهر، شهروندی و تئاتر»

موج نو میزبان «شکستنى، لطفاً با احتیاط حمل شود»

انتشار نمایشنامه «صدای شکستن سکوت» اثر حامد هوشیاری

تئاتر زرتشیان ایران منتشر شد

سیامک احصایی و حمید پورآذری کارگردانی مشترک می‌کنند

فصلنامه صحنه در دوره جدید فراخوان مقاله نویسی داد

«حکومت نظامی» مجوز اجرا گرفت

«مرگ هوتن» با بازی سحر دولتشاهی

دور جدید اجراها در تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌شود