یوسف باپیری که به تازگی نمایش «مرگ هوتن» را در تماشاخانه پالیز روی صحنه برده است گفت: «مرگ هوتن شاید مرگ آن چیزی باشد که گروه تئاتری که در نمایش نشان داده می‌شود،انجام می‌دهند. چراکه به ظاهر هیچ گاه موفق به اجرای نمایش نمی‌شوند.»

 

پایگاه خبری تئاتر از آنا: یوسف باپیری گفت: « «مرگ هوتن» سومین همکاری مشترک من با بهزاد آقاجمالی است. مرحله نگارش متن با طرح‌هایی که پس از اجرای نمایش «کامنت» با بهزاد آقاجمالی مطرح کرده بودم آغاز شد و چیزی حدود 8 ماه به طول انجامید و در این میان چندین بار ویرایش شد.»

وی در معرفی نمایشش اظهار کرد: «این سومین روایت از ادامه نمایش‌های قبلی («ویران» و «کامنت») است و در واقع سه گانه‌ام به این شکل تکمیل می‌شود، چرا که داستان اصلی این کار درباره‌ یک گروه تئاتری است که به واسطه اتفاقاتی که برایشان رخ می‌دهد، نمی‌توانند نمایششان را اجرا کنند. در این اثر مسئله تئاتر و حضور بازیگران به عنوان کاری که انجام می‌دهند مطرح است. مرگ هوتن شاید مرگ آن چیزی باشد که این گروه تئاتری انجام می‌دهند چراکه به ظاهر هیچگاه موفق به اجرای نمایش نمی‌شوند.»

کارگردان «مرگ هوتن» تاکید کرد: «من سعی دارم با اجرای نمایش، مسائل بیرونی را در درون گروه بازتولید کنم و بجای ارجاع به جهان بیرون به جهان درون اشاره داشته باشم. شاید بتوان گفت که این نمایش فکت‌هایی از فضای تئاتری را مثال می‌زند اما این اشاره به صورت مستقیم نیست و به عبارتی هر کس بر اساس درون خود با آن مواجه می‌شود.»

وی افزود: «اگر در این نمایش قصد در انتقال پیام نمایش به صورت مستقیم داشتم، قطعا نمایشم از خط داستانی مشخصی برخوردار بود و یا روابط سرراستی را مطرح می‌کرد. اما ما در «مرگ هوتن» از این امر اجتناب کرده‌ایم تا مخاطب در رویارویی با آدم‌های روی صحنه با بحران مواجه نشوند.»

وی درباره گروه نمایشی‌اش و حضور سحر دولتشاهی به عنوان بازیگر تشریح کرد: «شاکله اصلی گروه تئاتر «تازه» تغییر نکرده است و شاید در هر اثر یک یا دو بازیگر خارج از اعضای گروه در اجرای نمایش همکاری داشته باشند. دلیل استفاده از بازیگران نیز به این دلیل است که من معتقدم کاری که انجام می‌دهیم نیاز به درک متقابل افراد از هم و شرایط یکدیگر دارد.»

یوسف باپیری تاکید کرد: «ستاره پسیانی، بهار کاتوزی و هوتن شکیبا سه بازیگری هستند که در طول سال‌ها در آثار نمایشیام حضور داشتند و با سحر دولتشاهی چند سال پیش همکاری داشتیم تا نمایشی را در تالار مولوی روی صحنه ببریم که به دلیل بازسازی تالار امکان همکاری فراهم نشد. در طول این مدت همواره علاقه‌مند به همکاری با هم بودیم که در این اجرا این شرایط محقق شد.»

کارگردان «مرگ هوتن» گفت: «تمرین‌های این اثر نمایشی از اوایل مردادماه آغاز شده و هر روزه گروه نمایشی تمرین‌های 4 تا 5 ساعته داشتند و خوشبختانه با توجه به گروه حرفه ای که داشتیم توانستیم این نمایش را برای اجرا در تماشاخانه پالیز آماده کنیم. به عبارتی با همکاری گروهی که آشنایی نسبت به هم دارند و حرفه‌ای هستند مجموعه مناسبات تولید کمرنگ شده و ما را به اجرا نزدیک کرد.»

وی درخصوص مکان اجرای نمایشش تصریح کرد: «هر کارگردان برای اجرای نمایشش به دنبال سالن‌های نمایشی مختلفی است و خوشبختانه با راه‌اندازی سالن‌های خصوصی، مشکل کمبود سالن و انتظارهای چندساله برای اجرای نمایش کمتر شده است، اما با وجود تمام این موارد در بررسی‌هایم متوجه شدم برای اجرای نمایش در سالن ایرانشهر یا تئاترشهر باید در انتظار اجرا باشم و از آنجا که کار من تولید تئاتر است وقفه طولانی مدت به لحاظ اقتصادی مشکل‌آفرین هم خواهد بود بنابراین با رای‌زنی که با دوستان انجام دادم به این نتیجه رسیدم که تماشاخانه پالیز که سالنی تازه‌تاسیس است برای اجرای «مرگ هوتن» انتخاب مناسبی است.»

وی در خصوص تمدید مدت زمان اجرای «مرگ هوتن» نیز بیان کرد: «جدول تماشاخانه پالیز تا پایان سال به‌خاطر قراردادی که با گروه‌های نمایشی منعقد کرده پر است، اگرچه در صورت فراهم شدن شرایط اجرا در این تماشاخانه، به دلیل مشغله‌ و درگیری در پروژه های دیگر و همچنین زمان‌بندی برنامه‌های ‌بازیگران امکان ادامه اجرا و تمدید نمایش را نداشتیم. اجرای «مرگ هوتن» تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد.»

باپیری در ادامه سخنانش از تمایل برای ارائه پکیجی از آثار نمایشی‌اش در دیگر کشورها سخن گفت و افزود: «درحال رای‌زنی هستیم تا این نمایش را به صورت تور یا رپرتوار اجرا کنیم. همچنین قصد دارم در صورت فراهم شدن شرایط پکیجی از آثارم را در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز ارائه کنم.»



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر
 

وضعیت تعطیلی تئاتر شهر در ایام عزاداری

تالار مولوی «آخرین سفر» را تجربه می‌کند

علی رفیعی سال آینده به سالن استاد سمندریان می‌آید

«زبان کوهستانی» در مولوی روی صحنه می‌رود

فراخوان دومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «شناسایی استعدادهای تازه»

اعلام آمار مخاطبان دو نمایش‌ «از زیرزمین تا پشت‌بام» و «جاودانگی»

سالن انتظامی میزبان «نان سال های جوانی» خواهد شد

اولین جلسه کارگروه هیأت مدیره خانه تئاتر برگزار شد

نگاهي به «درباره تصویرت از من تجدیدنظر کن» / تصاویر و وانموده‌ها

16شهر کشور از عاشورا تا اربعین حسینی میزبان اجرای تئاتر می‌شوند

˝شراره˝ در خانه موزه استاد عزت اله انتظامی

علی سرابی «خدای کشتار» را بهمن‌ امسال روی صحنه می‌برد

جوایز و فرصت ارسال آثار بخش نمایشنامه نویسی سوگواره «خمسه»

آغاز نمایش«آخرین انار دنیا» در سایه

رضا کیانیان برای یک شب بازیگر نمایش دشت آرای شد

اختصاص یک نمایش به اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان

روایت"داستان جالب یک نویسنده"؛ هر روز با نقش آفرینی بازیگران متفاوت

نظر امیر دژاکام درباره «زنانی که به بزها خیره شده‌اند»

بخش نمایشنامه اقتباسی به جایزه بنیاد استاد محمد اضافه شد

بازیگران تازه‌ترین نمایش گروه هنری تئاتر پارکینگ معرفی شدند

تمدید مهلت ارسال مقالات سمینار پژوهشی «شهر، شهروندی و تئاتر»

موج نو میزبان «شکستنى، لطفاً با احتیاط حمل شود»

انتشار نمایشنامه «صدای شکستن سکوت» اثر حامد هوشیاری

تئاتر زرتشیان ایران منتشر شد

سیامک احصایی و حمید پورآذری کارگردانی مشترک می‌کنند

فصلنامه صحنه در دوره جدید فراخوان مقاله نویسی داد

«حکومت نظامی» مجوز اجرا گرفت

«مرگ هوتن» با بازی سحر دولتشاهی

دور جدید اجراها در تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌شود