ایوب آقاخانی که قصد داشت نمایش«شمعدانی‌ها» را در جشنواره‌ی تئاتر فجر اجرا کند، انصراف قطعی خود را از اجرای این نمایش در این جشنواره اعلام کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر گفت:«شمعدانی‌ها»‌نمایشی است که یک سالی است برای اجرای آن دورخیز کرده‌ام و امروز با وجود امتیاز بسیار بالای اعلام شده‌ی نمایشنامه در جمع شرکت‌کنندگان در بخش چشم‌انداز سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ترجیح می‌دهم به دلایلی شخصی و گروهی که می‌شود «استراتژیک» هم نامید در این جشنواره شرکت نکنم.

او در توضیح بیشتر دلایل انصراف خود از اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر افزود: هرگز برای من و بسیاری مثل من جشنواره بین‌المللی فجر تنها دریچه‌ای برای اجرای منطقی و اصولی برای عموم و گاه برای رقابت بوده است. بنابراین این انگیزه به اندازه‌ای بزرگ نیست که بنده به عنوان سرپرست یک گروه به خاطر حضور در این جشنواره، پنج ماه یک گروه را درگیر پروژه‌ای بکنم که تصویر اقتصادی آینده آن برای همه نامعلوم است.

سرپرست گروه تئاتر«پوشه» با بیان اینکه جدیدترین اثر این گروه تئاتری، یک کار کمدی است،تصریح کرد: منظورم تصویر اقتصادی «شمعدانی‌ها» نیست؛تصویر اقتصادی یک تئاتر در این روزگار است. این مقوله را یک اشتباه می‌دانم که در شأن من و گروهم نیست و این موضوع را در دو نشست به دبیر محترم این دوره از جشنواره هم گفتم و ایشان هم موافقت خود را با ذات این مقوله ابزار کردند.

آقاخانی ادامه داد: می‌دانم که هر انسان عاقلی می‌پذیرد این نسبت معقول هزینه و درآمد یا لااقل برابری آن‌ها حداکثر ریسک برای تئاتر محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه «شمعدانی‌ها» را اجرا خواهم کرد اما نه در جشنواره تئاتر فجر، افزود: علاقه‌مندان این نمایش، حتی دبیر محترم جشنواره تئاتر فجر، می‌توانند از بعد از جشنواره یعنی 13 بهمن‌ماه تا اواخر سال، تماشاگر این نمایش در تالار حافظ باشند.

نویسنده و کارگردان نمایش‌های«نام همه مصلوبان عیسی است» و «کسوف» اضافه کرد: اعتقاد قاطع دارم، جشنواره بین‌الملل تئاتر فجر برای وزانت خود باید در برخی موارد، استثنایی و تبصره‌وار عمل کند تا بتواند حضور واقعی‌تری از توان تئاتری این کشور را در خود داشته باشد و بازتاب دهد. این جشنواره است که باید برای حضور من و بسیاری از خانواده تئاتر تقلا کند. بر عکسش را نمی‌فهمم. اگر این جشنواره به چنین درکی نرسید، نتیجه‌اش می‌شود جشنواره سی‌ویکم که مایه شرمساری بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: من در این دوره از جشنواره هر کمکی برای برگزاری بهتر این جشن ملی لازم باشد شخصا انجام خواهم داد ولی به عنوان کارگردان، یک گروه 15 نفره را درگیر یک ماراتون پنج ماهه بیهوده نمی‌کنم. مگر اینکه مسئولان محترم این جشنواره بپذیرند در آخرین فرصت‌های بستن جدول، «شمعدانی‌ها» را بازبینی کنند.

ایوب آقاخانی در پایان صحبتش به ایسنا گفت:من به زودی تمرینات این نمایش را آغاز می‌کنم. یعنی با دو ماه فاصله از اجرا، نه 5 ماه! در نهایت مهم‌ترین هدف مشترک ما ارائه کاری سالم، هدفمند، معقول، صاحب ادله و توجیه برای مردم است. «شمعدانی‌ها» با بضاعت گروه تئاتر «پوشه» از نیمه بهمن تقدیم به همه آن‌ها! بقیه حواشی را ترجیح می‌دهم کناری بگذارم.