نخستین رویداد سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با سخنان علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: بعد از ظهر ۲۳ آبان‌ماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و جمعی از هنرمندان بخش نمایشنامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی به عنوان نخستین رویداد سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر کار خود را آغاز کرد.

در این رویداد که اجرای آن را میلاد اکبرنژاد به عهده داشت سعید اسدی در سخنان کوتاهی گفت: خیلی خوشحالم از اینکه دیگر قرار نیست رویداد مهمی مانند جشنواره تئاتر فجر تنها در ۱۲ روز اجرا شود و تمرکز و توجه به بخش های دیگر نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امروز شما نتیجه شرکت نویسندگان در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی را مشاهده می کنید و امیدوارم جامعه هنری و مخاطبان تئاتر و دست اندرکاران امر تولید تئاتر در جریان این نمایشنامه‌ها قرار بگریند و این آثار به حوزه تولید نمایش راه پیدا کند و از حمایت دولت برخوردار شود.

اکبرنژاد در ادامه ضمن قدردانی از هیات انتخاب این آثار برتر بیان کرد: من در ۲ جلسه داوری آثار برتر بخش مسابقه نمایشنامه نویسی حضور داشتم. یکی از جلسات به تنهایی ۷ ساعت به طول انجامید و خوشحالم دوستان دانش و دقت نظر خود را برای داوری منصفانه به کار بردند.

در ادامه علی مرادخانی در سخنانی بیان کرد:حوزه تئاتر حوزه پر مشغله و پر کاری است و در دو سال اخیر به لحاظ کمی و کیفی کارهای مورد توجهی در این حوزه شده است. هر چند مطالبات زیادی هم مطرح شده است.

وی ادامه داد: به گفته آقای شفیعی روزانه بین ۹۰ تا ۱۱۰ اجرای تئاتر تنها در تهران صورت می گیرد و این مووضع دقت لازم را می طلبد. سال گذشته تئاتر در جشنواره امکان خوبی پیدا کرد و با دعوت هاییکه شد پتانسیل های کمتر دیده شده این عرصه بروز پیدا کرد. این جشنواره نشان داد تئاتر می تواند سرآغاز بسیاری از اتفاقات مهم هنری باشد.

مرادخانی اظهار کرد: بیشتر توجه در جشنواره تئاتر فجر مانند همه جشنواره های دنیا به کارهای پخته و در دسترس است. امیدوارم در این جشنواره کارها توسط اهالی رسانه و منتقدین دیده و تحلیل شود تا رویکردای این جشنواره بررسی شود.

وی با بیان اینکه مشکلات زیرساختی زیادی در عرصه تئاتر با گسترش تئاتر خصوصی مرتفع شده است گفت: ما تلاش می کنیم توسعه بخش خصوصی را ادامه دهیم. ضمن اینکه کارهای زیربنایی دیگری نیز در دستور کار است. به زودی موزه تئاتر احداث خواهد شد و راه اندازی موزه نمایش عروسکی نیز کلید خورده است. ما نیاز به پژوهشکده تئاتر داریم تا مستندات این حوزه در آن مکان در دسترس بباشد.

مرداخانی در پایان گفت: در این سالها تحولات خوبی را در تئاتر مشاهده کرده ایم که گسترش جشنواره تئاتر فجر یکی از آنهاست. ما نیازمند بودیم این جشنواره به صورت کپسولی و در یک بازه زمانی محدود اجرایی و بلافاصله خاموش نشود و یک جریان مستمر تری باشد. امیدوارم امسال همه در جشنواره شاهد اجراهای خوبی باشیم.

پس از سخنان مرادخانی بخش نمایشنامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی به عنوان نخستین رویداد سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با خوانش نمایشنامه «پروانه الجزایری» نوشته پیام لاریان و به کارگردانی سعید حسنلو کار خود را آغاز کرد.

امروز ساعت ۱۸ نیز نمایشنامه «خوابگرد» نوشته نوید ایزدیار نمایشنامه خوانی می شود.

اجرای نمایشنامه خوانی تا ۲۷ آبان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر ادامه دارد و در باقی روزها نمایشنامه های زیر نمایشنامه خوانی می شود:

۲۴ آبان‌ماه: نمایشنامه «رقص هانتینگتن» نوشته محمد رضا عرب یارمحمدی(ساعت ۱۵:۳۰) و نمایشنامه «نگران نباش آدامس بجو» نوشته امیر لشگری(ساعت ۱۸)

۲۵ آبان‌ماه: نمایشنامه «خواب های رنگی ببینید آقا» نوشته مسعود شاکرمی (ساعت ۱۵:۳۰)  و نمایشنامه «خون چکان» نوشته مجتبی آقا بابایی (ساعت ۱۸)

۲۶ آبان‌ماه: نمایشنامه «چرخ» نوشته محسن عظیمی (ساعت ۱۵:۳۰)  و نمایشنامه «۳۶۰۰ ثانیه مردن» نوشته امیر حسین بهبهانی نیا (ساعت ۱۸)

۲۷ آبان‌ماه: نمایشنامه «برف زمین را گرم می کند» نوشته مریم منصوری (ساعت ۱۵:۳۰)  و نمایشنامه «موزه خصوصی» نوشته تهمینه محمدی (ساعت ۱۸)


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:



«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود

اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد

برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند

رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»

معرفی هیات انتخاب بخش نمایش‌های محیطی، تعاملی و شورایی

«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند

اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه

تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی

۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید