کارگردان نمایش «ماما یرما» که بر اساس نمایشنامه‌ی «یرما» اثر فدریکو گارسا لورکا نوشته شده، از اجرای عمومی این اثر در تماشاخانه‌ی استاد انتظامی خبر داد.

 

 
پایگاه خبری تئاتر:  فرزین نوبرانی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «ماما یرما» درباره‌ی این اثر گفت: این کار براساس نمایشنامه‌ی «یرما» نوشته‌ی فدریکو گارسیا لورکا نوشته شده و ایده‌ی آن حدود یک و نیم سال پیش به ذهن من خطور کرد. ابتدا قصد داشتم این نمایش را با نگاه روان‌شناسانه روی صحنه ببرم اما وقتی دیدم رضا گوران قبلاً این کار را کرده و کارش هم موفق بوده، دلیلی برای این کار ندیدم و بخاطر همین از بـُعد شکل‌گرایی و نشانه‌شناسی کارم را آماده کردم.
 
این کارگردان تئاتر درخصوص ویژگی این نمایش تصریح کرد: «ماما یرما» کاری است که تمام عناصری که در آن استفاده شده از بچه‌های خلاق سر زده و من به عنوان کارگردان گفتم که باید از کپی‌کاری دور باشیم و همه چیز باید مال خودمان باشد. این اثری، اثری مینی‌مالیستی و کوتاه در ۶۰ دقیقه است که موسیقی، فرم و دیگر عناصر تئاتری در آن دخیل هستند.
 
نوبرانی با اشاره به اینکه شش کاراکتر را از دل نمایشنامه‌ی «یرما» بیرون کشیده و دراماتورژی کرده است، اظهار کرد: کاراکترهای زیادی در نمایشنامه‌ی اصلی هست اما من کاراکترهای یرما، خوآن، ویکتور، ماریا و دوتا خواهرشوهرها را برای نمایش خودم انتخاب کرده‌ام. بازیگران کار هم بیشتر دانشجویان هنر و معماری تهران هستند که شامل بیتا عزیزاوغلی، امیر فراهانی، ملینا قدیمی، سهیل قناعتی هستند و فرزاد برهمن و عباس علیرضا نیز نقش خواهرشوهرها را بازی می‌کنند که این انتخاب به دلیل تحلیل من از این نقش‌ها بوده است.
 
او با بیان اینکه «ماما یرما» حدود دوماه دیگر، هرشب ساعت ۱۹ در خانه‌ی هنرمندان روی صحنه می‌رود، درباره‌ی اجرای عمومی اثرش نیز گفت: زمانی که ما کار را به تماشاخانه‌ی استاد انتظامی ارائه کردیم آنها قول، سه چهار ماه بعد را به ما دادند اما به دلیل ورود کردن شورای نظارت و ارزشیابی، زمان اجرا عقب افتاد و پس از تلاش فراوان توانستیم بالاخره این تماشاخانه را برای اجرا در اختیار بگیریم.
 
نوبرانی در پایان با اشاره به موفقیت نمایش «ماما یرما» در دو جشنواره‌ی خارجی، در این باره گفت: این نمایش مهرماه ۹۴ در جشنواره های‌فست ارمنستان روی صحنه رفت و مهر ۹۵ هم در جشنواره لوری‌فست ارمنستان برنده‌ی ویژه‌ی هیئت داوران شد و تندیس جشنواره را بخاطر اجرای خاص و متفاوت دریافت کرد.



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:



«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود

اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد

برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند

رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»

معرفی هیات انتخاب بخش نمایش‌های محیطی، تعاملی و شورایی

«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند

اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه

تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی

۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید