سیما تیرانداز، کارگردان نمایش «جیمی جامپ» با اشاره به مضمون اجتماعی این اثر، فوتبال را بهانهای برای بررسی موضوعاتی چون فساد، شرطبندی، و تفاوت نسلها دانست. او از روایت تراژیک و جدی این نمایش بهعنوان تجربهای متفاوت و مینیمالیستی در کارنامه کارگردانیاش یاد کرد.
نمایش «شب» به نویسندگی و کارگردانی شهرام گیلآبادی و تهیهکنندگی سید علیرضا مرتضوی، اجراهای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد. در این اثر بازیگرانی چون امیرمهدی ژوله و صدف اسپهبدی ایفای نقش میکنند و نخستین اجرای آن با استقبال تماشاگران و حضور هنرمندانی نظیر مسعود فروتن و اصغر همت همراه بود.
پوستر نمایش «شب» به نویسندگی و کارگردانی شهرام گیلآبادی، در یک حرکت نمادین و غیرمتعارف، در فضاهای عمومی شهری مانند مترو، ایستگاههای اتوبوس، پمپبنزینها و میان دستفروشان رونمایی شد. این اقدام بخشی از یک کمپین تبلیغاتی برای ارتباط مستقیم با مخاطبان است. نمایش «شب» با بازی امیرمهدی ژوله و صدف اسپهبدی از تاریخ ۹ مهرماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
حسین جمالی، نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر، پس از ۶ سال دوری از صحنه با نمایش جدید «عروس انار» به تماشاخانه ایرانشهر (سالن استاد سمندریان) بازمیگردد. این نمایش، تازهترین پژوهش جمالی و گروه هنری «نیست» درباره آیینها و هنر روایت در نمایش شرق است که پیش از این با آثاری چون «چلگیس» و «احتمال اشتباه» (بر اساس رستم و سهراب) به تلفیق دستاوردهای میانرشتهای پرداخته بودند.
تماشاخانه ایرانشهر در مهرماه ۱۴۰۴ میزبان دو نمایش جدید خواهد بود. نمایش «شب» به نویسندگی و کارگردانی شهرام گیلآبادی و با بازی امیرمهدی ژوله و صدف اسپهبدی، از ۹ مهرماه در سالن سمندریان اجرا میشود. همچنین نمایش «ببر سفید بنگال در باغ وحش بغداد» به کارگردانی نادر فلاح، از ۷ مهرماه در سالن ناظرزاده کرمانی به صحنه میرود.
نمایش «لمس» به کارگردانی شهاب مهربان و تهیهکنندگی علیرضا توسلیزاده، از ۱۴ مهرماه ۱۴۰۴ در سالن استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. این نمایش که توسط شهاب مهربان و وهاب مهربان نوشته شده است، داستانی را پس از مرگ مشکوک ناهید و تأثیر آن بر زندگی چند نفر روایت میکند.
نمایش «شب» به نویسندگی و کارگردانی شهرام گیلآبادی، از اواسط مهرماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود. این کارگردان که پیش از این نمایشهای موفقی همچون «عاشقانههای خیابان» را در کارنامه خود دارد، این بار با تیمی از بازیگران جدید برای اجرای این اثر به ایرانشهر بازگشته است.
اجرای نمایشهای «مفیستوفلس» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی و «قتل آقای هاورشام» به کارگردانی فراز غلامی، به دلیل استقبال گسترده تماشاگران، به مدت یک هفته و تا ۱۱ مهرماه در تماشاخانه ایرانشهر تمدید شد.
نمایش «ببر سفید بنگال در باغ وحش بغداد» به طراحی و کارگردانی نادر فلاح، از هفتم مهرماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود. این نمایش که با حضور بازیگرانی چون رامین سیاردشتی اجرا خواهد شد، روایتی از جنگ با این جمله معروف است: «فقط مردگان پایان جنگ را دیدهاند.»
نمایش «مبانی تاریکی» به کارگردانی میلاد شجره، اثری چندلایه و پیچیده است که وضعیت بحرانی جامعه را از دریچه جهان تئاتر به تصویر میکشد. این اجرا با حضور سعید چنگیزیان، میلاد شجره، فریال سنگری و دلسا کریمزاده، در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفته است.
فراز غلامی، کارگردان نمایش «قتل آقای هاورشام»، این اثر را یک «کمدی اشتباهات» معرفی کرد که با وجود مشکلات، اصرار دارد تا پایان اجرا شود. این نمایش که هرشب در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود، با طراحی دکوری که هر شب فرو میریزد و بازیهای دشوار و عامدانه بد بازیگران، فضایی کمدی و متفاوت خلق کرده است.
تماشاخانه ایرانشهر آمار فروش و تعداد تماشاگران چهار نمایش روی صحنه خود در فاصله زمانی ۱۸ تیر تا ۲۱ مرداد را اعلام کرد. نمایش «یخبستگی» با فروشی نزدیک به ۱.۳۵ میلیارد تومان و جذب بیش از ۴۴۰۰ تماشاگر، موفقترین اثر در این بازه زمانی بود.
نمایش «مبانی تاریکی» به کارگردانی میلاد شجره، از روز دوشنبه، سوم شهریورماه، در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد. این نمایش که به نویسندگی مهام میقانی است، به روابط چند دوست در تهران امروزی میپردازد و سعید چنگیزیان یکی از بازیگران اصلی آن است.
نمایش «بررسیِ آناتومی و زوایایِ پیشرفتِ شغلیِ آقای بازیگر در شبِ کریسمس یا مِفیستوفِلِس» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی، از دوشنبه ۳ شهریور در تماشاخانه ایرانشهر اجرا میشود. در این اثر که اقتباسی از رمان «مفیستو» است، مرتضی اسماعیل کاشی به همراه ۵۲ بازیگر دیگر به ایفای نقش میپردازد.
نمایش «قتل آقای هاورشام» به نویسندگی جاناتان سیر و کارگردانی فراز غلامی، از روز چهارشنبه ۵ شهریورماه، در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد رفت. این اثر نمایشی، هر شب ساعت ۲۱:۱۵ پذیرای علاقهمندان به تئاتر است.
مرتضی اسماعیل کاشی، کارگردان، طراح و بازیگر تئاتر، پس از هشت سال دوری از بازیگری، با یک اثر متفاوت به صحنه بازمیگردد. نمایش جدید او با عنوان طولانی «بررسیِ آناتومی و زوایایِ پیشرفتِ شغلیِ آقای بازیگر در شب کریسمس یا مفیستوفلس» از ۳ شهریور ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
«خُرده انسان»، تازهترین نمایش گروه تئاتر چریکه به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین کیانی، به زودی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود. این نمایش که داستان آن در یک قرارگاه نزدیک محل جمعآوری پسماندهای شهر تهران و با مسئولیت عجیب و پرمخاطره استوار رستمآبادی و سربازانش اتفاق میافتد، تمرینات خود را پس از وقفهای که به دلیل شرایط جنگ تحمیلی ایجاد شده بود، از سر گرفته است.
بر اساس اعلام روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر، چهار نمایش «نکراسوف»، «امر ملوکانه»، «جغد» و «عزادار» که از ۲۳ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ به روی صحنه رفتند، مجموعاً بیش از ۲.۵ میلیارد تومان فروش و ۸۷۳۸ تماشاگر داشتند. نمایش «عزادار» با ۹۵۶ میلیون تومان فروش و ۳۱۳۴ تماشاگر، پرفروشترین و پرمخاطبترین اثر این دوره بود. لازم به ذکر است که اجرای این نمایشها به دلیل جنگ تحمیلی متوقف شد.
نمایش «یخبستگی» به نویسندگی و کارگردانی احمد سلگی، از روز ۲۵ تیر ماه ساعت ۱۹، با هنرنمایی سارا بهرامی و مجتبی پیرزاده در تالار دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود. این نمایش پیش از این نیز با همین بازیگران در همین تالار به اجرا رفته بود و حالا پس از وقفهای که به دلیل جنگ ۱۲ روزه ایجاد شده بود، دوباره به صحنه بازگشته است.
تماشاخانهی ایرانشهر اعلام کرد که چهار نمایش «جغد»، «نکراسوف»، «بالزی» و «عزادار» از ۱۸ تیر در سالنهای سمندریان و ناظرزاده اجرا میشوند. همچنین با هدف حمایت از مخاطبان در شرایط ویژه پس از جنگ تحمیلی، بلیت این آثار با همکاری تیوال بهصورت نیمبها عرضه خواهد شد.
نمایش «عزادار» به نویسندگی امیر نجفی و عرفان غفوری و کارگردانی نجفی، روایتی گروتسک و تأملبرانگیز از مرگ پدر، بازتولید اقتدار پدرانه و بنبست خانواده ایرانی است؛ اثری که در امتداد دغدغههای اجتماعی و فلسفی کارگردان، مواجههای طعنهآمیز با مفهوم پدرسالاری در بستر سوگواری خانوادگی ارائه میدهد.