انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند کف دستمزد سال ۱۴۰۴ را برای مستندسازان اعلام کرد.
چهارمین اکران پلتفرم درمیانه به نمایش و تحلیل آثار بهزاد نعلبندی اختصاص دارد. در این برنامه، دو مستند انیمیشن «کاغذ پارهها» و «آنیتا؛ گمشده در اخبار»، که با تکنیک استاپموشن کاغذی و مقوایی ساخته شده و جوایز متعددی را در جشنوارههای داخلی و خارجی کسب کردهاند، در خانه هنرمندان ایران اکران و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»، ساخته امید نجوان، نه تنها روایتی صمیمی از «هیچکاک ایران»، ساموئل خاچیکیان است، بلکه به مرثیهای تلخ برای مسیری دشوار در اکران سینمای مستقل ایران بدل شده است. این مستند ۸۳ دقیقهای که هماکنون اکران آنلاین آن در سایت «هاشور» ادامه دارد، حکایتی از گوشهنشینی و بیمهریها نسبت به آثار هنری اصیل در هیاهوی سینمای امروز را بازگو میکند.
فیلم مستند «پنوسر» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین فتاحی، موفق به کسب تندیس و جایزه بهترین مستند از نهمین جشنواره بینالمللی فیلم زیگموند ویلموش مجارستان شد. این فیلم روایتی شاعرانه از زندگی یک چوپان نقاش در طبیعت سوادکوه مازندران است.
آرش اسحاقی، مستندساز باسابقه سینمای ایران، با تأیید هیئترئیسه جشن مستقل، به عنوان رئیس چهاردهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران انتخاب شد. این جشن همچون سال گذشته به شیوه آکادمی برگزار میشود.
شهرام درخشان، کارگردان، تهیهکننده و صداپیشه سینمای مستند، در گفتوگو با مهر از اکران آنلاین دو مستندش با نامهای «جن» و «جدایی» در پلتفرم فیلیمو خبر داد. او در این گفتگو، جزئیات جالبی از روند ساخت مستند «جن»، از جمله حضورش در مراسم جنگیری، و همچنین دغدغههایش در حوزه مستندسازی و پادکستسازی را بیان کرد.
رضا استادی، کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند، پس از موفقیت با «بنز ایرانی»، این بار مستندی ۸۰ دقیقهای با عنوان «احمد محمود» را به اتمام رسانده است. این فیلم حاصل پژوهشی پنج ساله، به زندگی و کارآفرینی احمد و محمود خیامی، بنیانگذاران صنعت خودروی ایران، میپردازد و قرار است در نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش گذاشته شود.
مستند کوتاه «میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی و محصول انجمن سینمای جوانان ایران، به چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم کوهستان در آمریکا که مورد تأیید آکادمی اسکار است، راه یافت.
در سی و دومین جلسه از «شبهای مستند موزه سینما»، نسخه مرمت شده فیلم «موج و مرجان و خارا» به تهیهکنندگی ابراهیم گلستان به نمایش درآمد. در این نشست، مستندسازان و کارشناسان به بررسی نقش گلستان در سینمای مستند ایران و چالشهای تداوم حرفهایگری در این عرصه پس از او پرداختند.
فصل جدید «پاتوق مستند» در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت آغاز میشود و فیلم مستند «تورگی» به کارگردانی توفیق حیدری و تهیهکنندگی محمد کارت، به صورت رایگان به نمایش در میآید.
سه فیلم مستند «علف»، «تا راز» و «بازگشت دوباره» که در طول یک قرن به تصویرگرایی کوچ ایل بختیاری پرداختهاند، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در موزه سینما و با حضور چهرههایی چون محمد تهامی نژاد و فرهاد ورهرام به نمایش درمیآیند.
مستند «طعم عباس» با محوریت پرونده پزشکی عباس کیارستمی و بررسی قصورهای احتمالی در روند درمان او، با حضور پزشکان معالج و چهرههای سینمایی برای نخستین بار مقابل دوربین، به زودی آماده نمایش میشود.
مستند «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی آلن پندری و تهیهکنندگی ابراهیم گلستان، درباره توسعه نفتی گچساران و خارک، پس از مرمت در موزه سینما به صورت رایگان به نمایش در میآید و سعید رشتیان و پیروز کلانتری درباره آن صحبت خواهند کرد.
مستند پژوهشی «پاژ» درباره شاهنامه فردوسی ۲۵ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران اکران میشود.
فیلم مستند داستانی «جان ترنا» به بررسی ترنابازی در قهوهخانههای ایران می پردازد.
فیلم مستند «حبیب الله» به کارگردانی عدنان زندی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم مستند از جشنواره بینالمللی فیلم کوردی آمستردام شد.
محمداحسان مفیدی کیا فعال فرهنگی در یادداشتی به مستند «حمید هما» و زندگی هما روستا و حمید سمندریان پرداخته است.
فیلم مستند «هورالعظیم» به کارگردانی مهدی افشارنیک با روایت محمد درویش درحال ساخت است.
مستندهای «آیا..؟» و «نامهای از کابل» سهشنبه ۲۳ اردیبهشت در خانه هنرمندان اکران میشود.
مستند «فرزندان خونیار» روایت زندگی چهار فرزند یک خانواده است که هیچگاه ازدواج نکردند و همین موضوع چالشهای جدی برای آنها رقم میزند.
مستند «من هامونم» به کارگردانی و تهیهکنندگی کمیل سوهانی در اتحادیه علوم زمین اروپا اکران شد.