سید احسان عمادی، کارگردان مستند تاریخی «فرار از قصر»، در گفتوگویی، جزئیات روند تولید این اثر را که به فرار اعضای حزب توده از زندان قصر در دهه ۲۰ میپردازد، تشریح کرد. او از پژوهشی پنجساله و پرحاشیه و نیز چالشهای فیلمبرداری و اکران این مستند سخن گفت.
کودکآزاری بنا بر تعریف سازمان جهانی بهداشت عبارت است از هرگونه بدرفتاری فیزیکی یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بیتوجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود. با این نگاه شاید بهتر بتوان به این فیلم توجه کرد.
در این گزارش ۱۰ فیلمی که در چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت بر اساس آمار بازدید و امتیازهای تماشاگران بیشترین درصد امتیاز را کسب کردند، بررسی شدهاند.
مستند «یک روز با پلیس گمرک» به تهیهکنندگی کرم اصلی بیگی و کارگردانی پیروز جابری مرحله تصویر برداری خود رابه پایان رساند.
مستند «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی و گویندگی نصرالله مدقالچی عرضه اینترنتی شد.
ذات سینمای مستند، روایت «حقیقت» و«واقعیت» است. سینمای مستند ایران نیز در مسند رسمی خود، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالهاست که مدعی روایت «حقیت» است. اما پرسش اساسی این است که این سینما، تمام «حقیقت» است، یا به خاطر برخی دشواریها، دردناکیها و کمطاقتیها، شیری شده که یال و دم و ِاشکم ندارد؟
اعضای هیأت داوران بخشهای مستند و فیلم کوتاه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
مستند «قلیچ» به کارگردانی پوریا نوری پس از تصویربرداری آماده نمایش شد.
برنامه سینمایی «هفت» در این قسمت «جایگاه سینمای مستند و چالش های آن» را برای دومین هفته متوالی بررسی میکند.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت پس از ۸ روز برگزاری مجازی و اکران برخط آثار مستند راهیافته، با برگزاری مجازی آیین اختتامیه به کار خود پایان داد.
مهرداد اسکویی گفت: فیلمهای بخش کرونا بیشتر من را احساساتی کرد ولی به فکر فرو نبرد. همچنین خیلی از این فیلمها در تلویزیون خودمان هم نمیتواند پخش شود، حقوق شخصیت مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. اینکه ما چقدر حق داریم که به شخصیت نزدیک شویم.
کمال تبریزی درباره «کودتای ۵۳» میگوید: این مستند تلاش بیش از اندازهای دارد که نگاه کاملا بیطرف به وقایع داشته باشد، ولی تصوری که درباره کودتای سال ۳۲ به ذهن متبادر میکند دو حفره بزرگ خالی دارد.
در مراسم بزرگداشت مجازی، زنده یاد منوچهر طیاب؛ همایون امامی، اسعد نقشبندی، محمد حمیدی مقدم و... سخن گفتند و در بخشی از آن مطرح شد که " آنچه منوچهر طیاب را نگران میکرد، زوالی بود که به سرعت در آیینها و فرهنگ ایران شکل میگرفت و در شرایط حاکمیت رسانهها همه به سمتی میرفت که تمایزهای بومی را کنار بگذارند و به یک شکل و زبان و اندیشه زندگی کنند."
مراسم بزرگداشت کامران شیردل مستندساز در حالی شب یلدا برگزار شد که خودش به دلیل کسالت نتوانست در مراسم حاضر شود و در تماس تصویری که با او برقرار شده بود ، گفت: مسئولیت حرفهایی که دوستان درباره من زدند را قبول نمیکنم!
مهوش شیخالاسلامی میگوید، اگر قصد داشت از روزهای کرونایی فیلمی بسازد حتما مردم را سوژه کار خود میکرد، البته آن دسته از مردمی که گوششان بدهکار هیچ توصیه و هشداری نبود و در دوران کرونا هر چه خواستند، انجام دادند.
چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند (سینما حقیقت) به پنجمین روز خود رسیده و داوران در بخشهای مختلف، 3 دی ماه برگزیدگان خود را معرفی میکنند.
کارگاه لویی سیهویوس عکاس و مستندساز امریکایی با عنوان «مستند محیطزیست» چهارشنبه 26 آذرماه در دومین روز از چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» برگزار شد.
کسانی که از روی ناآگاهی، آتش به جان درختان بلوط منطقه گیلان غرب میزنند، احتمالا هیچ ذهنیتی ندارند که ارزش اکولوژیک یک درخت بلوط با عمر حدود 50 سال، چیزی نزدیک به دویست هزار دلار است!
پوستر مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خانجهانی که درباره فرسایش خاک و چالش از بین رفتن این سرمایه در ایران است، توسط کشاورزان امضا شد.
جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند»، مستند اسکاری «کارخانه آمریکایی» را نمایش میدهد.
فیلمهای مستند چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین در سامانه هاشور نمایش داده می شود و بلیت فروشی از ۲۴ آذرماه آغاز میشود.